آفتاب

رئیس جمهوری نیجریه از آمادگی برای یکسره کردن کار بوکوحرام خبر داد

رئیس جمهوری نیجریه از آمادگی برای یکسره کردن کار بوکوحرام خبر داد

رئیس جمهوری نیجریه اعلام کرد، نیروهای آفریقایی چند ملیتی ظرف 10 روز آماده خواهند بود تا مبارزه با گروه افراط گرای بوکوحرام را که هزاران تن را کشته و صدها دختر نوجوان را ربوده آغاز کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، محمدو بوهاری، رئیس جمهوری نیجریه در مصاحبه‌ای پیش بینی کرد، بوکوحرام ظرف 18 ماه یا کمتر شکست خواهد خورد اما وی پذیرفت که مقامات نیجریه درباره دخترانی که آوریل سال 2014 میلادی از شهر جیبوک ربوده شدند، اطلاعات کافی ندارند.

بوهاری گفت: دولتش آماده است تا شبه نظامیان بازداشت شده را در ازای آزادی این دختران آزاد کند اما این مساله تنها در صورتی رخ می‌دهد که رهبران معتبر بوکوحرام به پای میز مذاکره با وی بیایند.

بوهاری یک روز پس از نشست با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا گفت: فکر می‌کنم نیجریه برای بازگرداندن این دختران تا حد ممکن از خودگذشتی کرده است. این هدف اصلی ما است. سفر بوهاری 72 ساله به آمریکا دو ماه پس از روی کار آمدنش صورت گرفت.

آمریکا و نیجریه به دنبال بهبود روابطی هستند که به خاطر اختلاف‌ها با ارتش و دولت زمان گودلاک جاناتان، رئیس جمهوری سابق نیجریه خدشه‌دار شده بود.

اوباما روز دوشنبه گفت: آمریکا می‌خواهد در مقابله با تروریسم و مبارزه با فساد در نیجریه که بزرگترین اقتصاد و تولیدکننده نفت آفریقا محسوب می‌شود همکاری کند.

بوهاری ابراز اطیمنان کرد که با کمک همسایگانی چون بنین، جمهوری چاد، کامرون و نیجریه افراط گرایان بوکوحرام محاصره و نابود خواهند شد.

وی افزود: ما مانع سربازگیری، فعالیت‌های آزاد مرزی، آموزش نیرو و دریافت تجهیزات آن‌ها می‌شویم.

سفر بوهاری به واشنگتن نشانه‌ای از اهمیت روابط خوب میان نیجریه و آمریکا است.

بوهاری گفت: آمریکا کاملا از وضعیت آگاه است. آنچه ما احتیاج داریم اطلاعات، تاسیسات آموزشی و برخی تجهیزات است. وی به نگرانی‌های آمریکا در خصوص نقض حقوق بشر توسط ارتش نیجریه نیز اذعان کرد.

انتهای پیام

کد N896484

وبگردی