آفتاب
آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

پاسخ شبهه‌افکنان را خواهم داد

پاسخ شبهه‌افکنان را خواهم داد

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به تلاش‌های دشمنان اسلام برای شبهه‌افکنی در دین گفت: مطالب طرح شده در اسلام و قرآن کریم همه علوم را شامل می‌شود و منحصر به علوم دینی نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، آیت‌الله‌ ناصر مکارم‌شیرازی در جمع گروهی از طلاب علوم دینی در شیراز با بیان اینکه اخیراً برخی از معاندان اسلام کتابی بر ضد قرآن نوشته‌اند و بحث‌های اشتباهی در آن مطرح می‌کنند، گفت: آن‌ها می‌گویند وقتی به قرآن و روایات مراجعه می‌کنیم می‌بینیم علم از نظر اسلام و پیامبر(ص) منحصر به علوم دین است و اسلام برای علوم دیگر اهمیتی قائل نیست در حالی که می‌دانیم علوم تجربی بیشترین سخن برای گفتن دارد و دنیا را در سیطره خود قرار داده است پس چرا آن را نباید علم حساب کنیم؟ و این مباحث را برای ضربه زدن به اسلام، قرآن و پیامبر(ص) عنوان کرده‌اند.

وی با بیان اینکه برای پاسخ‌گویی به این شبهه‌، به زودی مطالبی را منتشر خواهم کرد، به بیان برخی نکات درباره پاسخ به این شبهه پرداخت و گفت: اگر قرآن را بررسی کنیم، مشاهده خواهیم کرد که این کتاب آسمانی بر روی دو مسئله توحید و خداشناسی و دیگری معاد بسیار سرمایه‌گذاری کرده است.

آیت‌الله‌ مکارم‌شیرازی با تأکید بر اینکه قرآن کریم هر دو مسئله توحید و معاد را به علوم تجربی و تمام علومی که مربوط به جهان آفرینش است، پیوند زده است،‌ افزود: یعنی اگر کسی بخواهد خداشناس باشد باید به‌طور کامل از علوم تجربی باخبر باشد.

این مرجع تقلید به آیات قرآن کریم در این باره اشاره کرد و گفت: آیه 164 سوره بقره، آیه 4 سوره رعد، آیه 5 سوره حج و بسیاری از آیات دیگر همگی به بیان نکاتی راجع به علوم طبیعی پرداخته‌اند به‌ عنوان مثال خداوند در آیه 164 سوره بقره 6 مسیر را برای توحید بیان کرده است و علوم مختلف تشریحی، ستارگان، آب، دریا، باد، ابرها و غیره را به توحید و خداشناسی گره می‌زند.

وی خاطرنشان کرد: دشمن در حال فعالیت است و تلاش می‌کند تا نادانی‌های خود را به‌عنوان اینکه یک مسئله مهمی درباره قرآن پیدا کرده است و اسلام برای علوم ارزش قائل نیست، ترویج دهد در حالی که ما علاوه بر آیات، روایات فراوانی نیز درباره تحصیل علوم مختلف داریم.

آیت‌الله‌ مکارم شیرازی ادامه داد: در روایات اسلامی داریم که دانش را حتی اگر در چین باشد تحصیل کنیم،‌ در حالی که در چین حوزه علمیه و علم دینی نیست و یا امام صادق(ع) در حدیث دیگری می‌فرمایند اگر مردم می‌دانستند طلب علم چقدر اهمیت و ارزش دارد به دنبال آن می‌رفتند حتی اگر جانشان به خطر می‌افتاد.

این مرجع تقلید گفت: یکی از کارهایی که طلاب باید انجام دهند این است که تاریخ علمای پیشین را مطالعه کنند.

وی با بیان اینکه دانشمندان بزرگی در کنار حوزه‌های علمیه در علوم مختلف پرورش یافته‌اند، گفت: خواجه نصیر‌الدین طوسی، شیخ بهایی، جابربن حیان، زکریای رازی، بوعلی سینا و غیره همگی دانشمندان بزرگ اسلامی هستند لذا اگر اسلام فقط دعوت به علوم دین می‌کرد در کنار حوزه‌های علمیه این علما چگونه پرورش یافته‌اند پس این یکی از افتخارات بزرگ ماست که اسلام انسان‌ها را به فراگیری همه علوم دعوت می‌کند و همه علوم به هم مرتبط هستند و بین این‌ها ارتباط ایجاد کرده است.

آیت‌الله‌ مکارم شیرازی، با بیان اینکه با طلوع نظام جمهوری اسلامی حوزه‌های علمیه پیشرفت کرده‌اند، گفت: اکنون حوزه‌های علمیه فراوانی در شیراز و فارس وجود دارد و حدود 5 هزار نفر طلاب در این حوزه‌ها تحصیل می‌کنند.

وی افزود: این تعداد حوزه و طلبه باعث دلگرمی است اما نباید به همین قناعت کنیم و باید روز به روز پیشرفت کرد چون نیاز جامعه به وجود روحانیون آگاه، زمان‌شناس، صاحب نظر و صاحب بیان و قلم بیشتر است و باید در مقابل این تقاضا، عرضه هم باشد.

آیت‌الله‌ مکارم شیرازی با اشاره به موفقیت‌های به دست آمده در حوزه‌های علمیه خواهران و برادران در فارس ابراز امیدواری کرد: در آینده شاهد رشد بیشتر کیفی و کمی حوزه‌های علمیه استان فارس باشیم.

وی با اشاره به نکاتی جهت پیشرفت طلاب در علوم مختلف عنوان کرد:‌ طلاب سنت‌های حوزوی را فراموش نکنند؛ یکی از این سنت‌ها، پیش مطالعه درس بوده است یعنی درس را شب مطالعه می‌کردند و بعد در کلاس آن شرکت می‌کردند دوم مسئله مباحثه است که در برخی از جاها دارد متروک می‌شود در حالی که پایه مهم حوزه‌های علمیه مباحثه است.

وی، سومین نکته را طرح اشکال در درس دانست که در حوزه‌های علمیه همیشه معمول بوده است و افزود: این روش باعث پیشرفت است و در محافل علمی دنیا نیز وجود دارد اما بسیار کم است ولی در حوزه‌های علمیه باید این سنت حفظ شود.

انتهای پیام

کد N896467

وبگردی