آفتاب
موسوی لارگانی در نطق میان دستور:

بانکها مهمترین ریشه فساد اقتصادی در کشور/ضرورت بررسی دقیق برجام

بانکها مهمترین ریشه فساد اقتصادی در کشور/ضرورت بررسی دقیق برجام

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بانکها یکی از مهمترین ریشه‎های فساد در کشور هستند، گفت: نظام بانکی مانند یک غده سرطانی امکان دسترسی فعالان اقتصادی را به پول سخت کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید ناصر موسوی لارگانی در جلسه علنی امروز مجلس و در نطق میان دستور، با اشاره به تلاش‌های شبانه‌روزی تیم مذاکره کننده هسته ای در سایه حمایت‌ها و ارشادات رهبر معظم انقلاب، گفت: توافق هسته‌ای در صورت اجرای دقیق و کامل، فصل جدیدی را در عرصه روابط خارجی و بهبود فضای اقتصادی و حل و فصل بسیاری از مسائل منطقه‌ای ایجاد می کند.

وی تاکید کرد: مجلس و شورای عالی امنیت ملی باید به دقت اصل و پیوست‌های این توافقنامه را بررسی کرده و جلوی هر گونه سوء استفاده احتمالی طرف مقابل را ببندند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس تاکید کرد: پس از رفع تحریم‌های ظالمانه غرب باید برای رشد اقتصادی کشور ابتدا با فساد مقابله شود؛ حضور قدرت در اقتصاد به اشکال مختلف مهمترین ریشه فساد اقتصادی در کشور است. نباید اسم اختصاصی کردن قدرت در دست برخی افراد خاص را خصوصی‌سازی گذاشت، چرا که این یک دروغ بزرگ است و اگر در شرایط حاضر افراد در اقتصاد به کانون قدرت وصل نباشند، نمی توانند کار کنند.

وی، بانکها را یکی از مهمترین ریشه‌های فساد در کشور خواند و گفت: نظام بانکی مانند یک غده سرطانی امکان دسترسی فعالان را به پول سخت کرده است.

موسوی لارگانی تصریح کرد: بانکها و موسسات خصوصی برای تاسیس از جیب خود پول نگذاشته اند، بلکه سرمایه اولیه این بانکها با وام گرفتن از بانک‌های دولتی به دست آمده است، اما همین بانکها از پرداخت تسهیلات یک میلیونی به نیازمندان هم خودداری می کنند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: این بانک‌ها برای پرداخت وام‌های ازدواج دست‌اندازهای فراوانی جلوی پای جوانان می گذارند و برای تولید هم بسیار سختگیرانه عمل می کنند، باید نظام بانکی اصلاح شود تا بخش خصوصی جان بگیرد.

وی، افزایش فاصله طبقاتی، پیدایش ثروت‌های بادآورده و بی‌توجهی به مستضعفان و فقدان عدالت اجتماعی را از آسیب‌های جدی این روزهای انقلاب خواند و گفت: در شرایط حاضر برخی از مردم در تنگنای معیشتی روزگار می گذرانند و تنها چشم امیدشان به همین یارانه‌هاست که هر ماه با تاخیر پرداخت می شود و به دلیل عدم حذف یارانه ثروتمندان، روز به روز ارزش آن در میان نیازمندان کمتر می شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تعداد بیکاران هر روز در حال افزایش است و حقوق بازنشستگان فولاد نیز با وجود مصوبه مجلس پرداخت نشده، خطاب به رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: آقای نوبخت! چرا اعتبار یک‌هزارمیلیاردی مصوب مجلس برای پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد را تخصیص نمی دهید؟ چرا باید بازنشسته آبرومند برای این دریافتی ناچیز هر روز التماس کند؟

موسوی لارگانی همچنین با اشاره به سوء مدیریت‌ها در حوزه کشاورزی و مشکلات فرهنگیان بازنشسته، اظهارداشت: همه اینها در حالی است که ما درگیر دعواهای جناحی و سیاسی هستیم.

وی همچنین با انتقاد از تبعیض در تخصیص اعتبارات محدود کشور، گفت: چرا باید اعتبارات شهرداری تهران با بودجه عمرانی کشور برابری کند؟ مگر چه فرقی بین یک فرد ساکن تهران با فردی که در روستای علی‌آباد و صادق‌آباد و مهرگان بخش محروم پیربکران زندگی می کند، وجود دارد.

 

 

 

کد N896282

وبگردی