آفتاب

تاکید وزیر خارجه ایتالیا و فرستاده سازمان ملل بر آزادی فوری 4 تبعه ایتالیایی در لیبی

تاکید وزیر خارجه ایتالیا و فرستاده سازمان ملل بر آزادی فوری 4 تبعه ایتالیایی در لیبی

وزیر خارجه ایتالیا پس از نشستی در رم با فرستاده سازمان ملل به لیبی هشدار داد، در صورت عدم پیوستن گروه‌های لیبیایی به توافقنامه "صخیرات" این گروه‌ها در آینده دچار انزوای بین‌المللی خواهند شد. فرستاده سازمان ملل نیز آزادی فوری اتباع ایتالیایی ربوده شده در لیبی را خواستار شد.

وزیر خارجه ایتالیا پس از نشستی در رم با فرستاده سازمان ملل به لیبی هشدار داد، در صورت عدم پیوستن گروه‌های لیبیایی به توافقنامه "صخیرات" این گروه‌ها در آینده دچار انزوای بین‌المللی خواهند شد. فرستاده سازمان ملل نیز آزادی فوری اتباع ایتالیایی ربوده شده در لیبی را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت روزنامه القدس العربی، پائولو جنتیلونی، وزیر خارجه ایتالیا پس از نشستی که با برناردینو لئون، فرستاده ویژه سازمان ملل به لیبی در مرکز وزارت خارجه این کشور در شهر رم داشت، با دعوت از دولت طرابلس (کنگره منحل شده لیبی) برای پیوستن به توافق صورت گرفته در مذاکرات صخیرات (12 ژوئیه)، به طرف‌های لیبیایی که در این مذاکرات شرکت نکرده‌اند هشدار داد به زودی دچار «انزوای بین‌المللی» خواهند شد.

وزیر خارجه ایتالیا اظهار داشت: گام اولی که ما از همه طرف‌های لیبیایی می‌خواهیم بردارند این است که به این توافق بپیوندند چراکه این توافق به نفع مردم لیبی و در راستای ممانعت از اقدامات دشمن‌ستیزانه و مقابله با گسترش خطر تروریسم در کشور و نیز در راستای بازگشت آرامش و ثبات، بازسازی کشور و توسعه اقتصادی است.

جنتیلونی ادامه داد: همه ما می‌دانیم که توافقی که صورت گرفته تنها گام اول است و در این توافق گروه‌هایی کنار هم قرار گرفته‌اند که با یکدیگر در حال جنگ بودند، به این ترتیب تلاش ما در روزهای آینده بر ترغیب گروه دیگری که هنوز به توافق نپیوسته و اول از همه دولت طرابلس متمرکز خواهد بود.

وی افزود: جامعه جهانی بر این توافق حساب باز کرده و بحث‌ها باید روی جزئیات آن باشد.

وزیر خارجه ایتالیا در ادامه بر لزوم دعوت از همه گروه‌های لیبیایی برای پیوستن به این توافق و سپس شرکت در مذاکرات پس از آنکه چارچوب ویژگی‌های اصلی دولت وحدت ملی لیبی را تعیین خواهد کرد، تاکید کرد.

جنتیلونی در ادامه هشدار داد: باید این موضوع کاملا روشن شود که کسانی که به توافق ملحق نشوند و همچنین کسانی که تشکیل دولت وحدت ملی را تحریم کنند، با بازخوردی مانند انزوای بین‌المللی مواجه خواهند شد و البته این موضوع در نشست روز گذشته وزرای خارجه اتحادیه اروپا که شخص آقای لئون نیز حضور داشتند، به وضوح مطرح شد.

کنگره منحل شده لیبی (دولت طرابلس) روز دوشنبه در مرکز خود در طرابلس، نشستی با نظارت هیات بین‌المللی در لیبی برای بررسی آخرین تحولات مذاکرات سیاسی میان گروه‌های لیبیایی تشکیل داد.

محمد العماری، رئیس کمیته سیاسی این کنگره در نشست مذکور گفت: نشست امروز در حالی پایان می‌یابد که کنگره بر موضعگیری صریح خود نسبت به سند توافق سیاسی اخیر مبنی بر اعمال تغییرات اساسی در آن تاکید دارد.

العماری اظهار داشت که کنگره همچنان تاکید دارد که مذاکره و گفت‌وگو تنها راه‌حل خروج لیبی از بحران است.

رئیس کمیته سیاسی کنگره منحل شده لیبی افزود: با این حال کنگره بر لزوم توجه سازمان ملل به درخواست خود برای تغییر سند توافق اخیر به نحوی که ضامن استمرار اجرای آن توسط گروه‌های لیبیایی مختلف باشد، تاکید کرده است.

پس از آنکه هیات سازمان ملل سند توافق سیاسی که در صخیرات به امضا رسیده را برای کنگره منحل شده لیبی در طرابلس ارسال کرد این کنگره با بررسی متن توافق، اعمال برخی تغییرات در بندهای توافق را در راستای تضمین مشارکت کنگره و پارلمان در دولت پیش‌رو را خواستار شد.

سند توافق سیاسی مذکور در شهر صخیرات و با حضور برناردینو لئون، فرستاده سازمان ملل در لیبی، هیاتی از پارلمان طبرق، هیات نمایندگان پارلمان لیبی که این پارلمان را تحریم کرده‌اند و نیز هیاتی که گروه مستقل تلقی می‌شوند، به امضا رسید.

از سوی دیگر، برناردینو لئون در رم ضمن محکوم کردن ربوده شدن کارمندان ایتالیایی در منطقه «ملیته» شهر زواره لیبی، این اقدام را غیرقابل پذیرش خواند و خواستار آزادی فوری این افراد شد.

لئون افزود: گروهی از هیات سازمان ملل در لیبی تمام تلاش خود را برای جمع‌آوری اطلاعات درباره افراد ربوده شده و آزادی آنان انجام می‌دهند.

وزیر خارجه ایتالیا نیز تاکید کرد، موفقیت تلاش‌های دیپلماتیک برای تحقق آرامش در لیبی ابزار مهمی برای ممانعت از تکرار آدم‌ربایی‌ها و کشتارها در لیبی خواهد بود.

جنتیلونی با اشاره به اینکه چهار تن از اتباع این کشور روز یکشنبه در نزدیکی مجتمع نفتی ملیته در شهر زواره ربوده شده‌اند، گفت: ایتالیا به تمامی دستگاه‌های دیپلماسی و اطلاعاتی که تلاش خود را برای شناسایی عاملان این آدم‌ربایی انجام می‌دهند، اعتماد کامل دارد.

انتهای پیام

کد N895845

وبگردی