آفتاب

تحریم گروه های مخالف صلح لیبی در دستور کار اتحادیه اروپا

تحریم گروه های مخالف صلح لیبی در دستور کار اتحادیه اروپا

وزرای خارجه اتحادیه به همراه «برناردینو لیون» فرستاده سازمان ملل به لیبی، احتمال تحریم کسانی را که در برابر گفتگوها و حل سیاسی بحران لیبی مانع تراشی می کنند بررسی کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه العرب، اتحادیه اروپا می خواهد نمایندگانی از کنگره ملی و رهبران شبه نظامیان فجر لیبی را که مخالف شرکت در گفتگوها در شهر الصخیرات و امضای توافقنامه پایان دادن به بحران سیاسی هستند تحریم کند.

به موجب این توافقنامه که سازمان ملل و جامعه بین الملل آن را کارآمدترین راه در این مقطع می دانند، طرف های درگیر قادر خواهند بود دولت وحدت ملی تشکیل دهند.

منابع خبری اعلام کردند اتحادیه اروپا می خواهد مخالفان طرح صلح لیبی را که شامل اسلامگرایان اخوان هستند تحریم کند. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: وزرای خارجه کشورهای اروپایی در حال بررسی پرونده لیبی هستند و امکان تحریم کسانی که در برابر گفتگوها مانع تراشی می کنند، وجود دارد.

اتحادیه اروپا بارها گروه های مختلف لیبی را به تعجیل در ایجاد راه حل اساسی برای پایان بخشیدن به بحران این کشور فراخوانده و تاکید کرده است که بحران لیبی راه نظامی ندارد. این در حالی است که ناظران از سیاست اروپا در قبال لیبی به ویژه مسائل مربوط به پرونده مهاجرت و تلاش برای ممانعت از ورود مهاجران بدون بررسی دلایل تشدید موج مهاجرت ها انتقاد می کنند.

بر این اساس اتحادیه اروپا که مخالف راه حل نظامی در لیبی است از ارتش این کشور در مقابل گروه های افراطی در مناطق مختلف حمایت نکرده است. بیانیه سابق شورای امنیت سازمان ملل نیز به این موضوع اشاره دارد که کمیته تحریم های این شورا در آستانه اعمال تحریم علیه تهدیدکنندگان صلح، ثبات و امنیت لیبی و مانع تراشان در برابر روند انتقال سیاسی در این کشور است.

پیش از این «ابراهیم الدباشی» نماینده لیبی در سازمان ملل متحد تاکید کرده بود که رهبران شبه نظامیان مسلح و جریان اسلامی سیاسی در لیبی در رأس لیست تحریم های سازمان ملل قرار دارند. گفتنی است اخیرا درخواست ها برای حمایت از ارتش لیبی در جنگ علیه گروه های تروریستی و لغو تحریم تسلیحاتی این کشور بالا گرفته است ولی سازمان ملل تا کنون با درخواست ها موافقت نکرده است.

کد N895443

وبگردی