آفتاب
سفیر مکزیک در ایران:

در صدد کشف بازارهای خاورمیانه‌ایم/لغو تحریم‌ها روابط ایران و مکزیک را بهبود می‌بخشد

در صدد کشف بازارهای خاورمیانه‌ایم/لغو تحریم‌ها روابط ایران و مکزیک را بهبود می‌بخشد

سفیر مکزیک در تهران با تاکید بر اهمیت گسترش روابط ایران و مکزیک تصریح کرد: این دو کشور، از پتانسیل بالایی برای گسترش ارتباطات‌شان در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برخوردار هستند.

سفیر مکزیک در تهران با تاکید بر اهمیت گسترش روابط ایران و مکزیک تصریح کرد: این دو کشور، از پتانسیل بالایی برای گسترش ارتباطات‌شان در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برخوردار هستند.

او که اکنون 17 ماه است به عنوان سفیر آکرودیته در کشورمان حضور دارد ، همچنین گفت: مکزیک از توافق ایران و گروه 1+5 در مورد فعالیت هسته‌ای ایران و کسب این دستاورد دیپلماسی استقبال می‌کند چرا که لغو تحریم‌ها به طور قطع روابط ایران با کشورهای دیگر مانند مکزیک را بهبود خواهد بخشید و معاملات تجاری ایران با سایر نقاط جهان را تسهیل می‌کند.

اولیسس کانچولاگوتیئرس، در تاریخ اول مه 1964 در مکزیکو سیتی به دنیا آمد، بعد از تحصیل در رشته حقوق از سال 1990 وارد وزارت خارجه مکزیک شد. در میان برجسته ترین مسئولیت‌های او در وزارت امور خارجه کشورش می توان به مدیر کلی نظام سازمان ملل متحد و معاون مشاورحقوقی مکزیک اشاره کرد . او همچنین به عنوان مدیر کل امور بین‌الملل کمیسیون حقوق بشر ملی مکزیک مدتی خدمت کرده است. این دیپلمات مکزیکی در چند سال گذشته به عنوان نماینده دائم در هیأت دائم مکزیک در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در ژنو مشغول به فعالیت بود و پیش از این نیز مدتی به عنوان معاون سفیر مکزیک در اتریش ، مسئولیت دیپلماتیک بر عهده داشت.

این دیپلمات که از بهمن ماه سال 92 فعالیت خود در سفارت مکزیک در تهران را آغاز کرده تاکنون در مجلات معتبر بین‌المللی ، مقالاتی در ارتباط با موضوعاتی چون امنیت بین‌المللی،‌ تروریسم،‌حقوق بشر ، دادگاه بین‌المللی کیفری و محیط زیست منتشر کرده و در برخی از دانشگاه های این کشور به تدریس مشغول بوده است.

سفیر بزرگترین کشور اسپانیایی زبان در تهران، علاوه بر تسلط به زبان های انگلیسی ،‌آلمانی و فرانسه در طول مدت حضورش در ایران با زبان فارسی نیز آشنا شده و تا حدودی می تواند با این زبان شیرین و در عین حال سخت سخن بگوید.

اولیسس کانچولاگوتیئرس، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، به ارتقاء سطح اقتصادی کشورش در چندسال گذشته اشاره کرد و گفت : این کشور آمریکای لاتین در دور جدید فعالیت اقتصادی خود توجه ویژه ای به بازار خاورمیانه به خصوص بازار ایران دارد و تلاش دارد در سه سطح فرهنگی،‌سیاسی و اقتصادی تعاملات خود را گسترش دهد.

سفیر بزرگترین کشور اسپانیایی زبان در ابتدای این مصاحبه در پاسخ به سوالی در مورد سطح روابط دو کشور ایران و مکزیک در زمینه همکاری های اقتصادی تصریح کرد: روابط ایران و مکزیک به طور کلی در سطح خوبی قرار دارد گرچه دو کشور از ظرفیت بالایی برای گسترش هرچه بیشتر روابطشان برخوردارند .

سفیر مکزیک در ایران

وی با بیان اینکه در حال حاضر مکزیک از نظر اقتصادی در سطح جهان ، جزو 15 کشور برتر دنیاست، اظهار کرد: در این چارچوب، مکزیک 12 تعهد نامه آزاد با 44 کشور امضا کرده است و این باعث شده که در بازار بین‌المللی از جایگاه خوبی برخوردار باشد.

صادرات مکزیک در تولیدات برابر با صادرات کل کشورهای آمریکای لاتین در طول یک سال است

اولیسس کانچولاگوتیئرس با تاکید بر اینکه ظرفیت اقتصادی این کشور در سال های اخیر افزایش چشم‌گیری داشته است ، ادامه داد: در حال حاضر صادرات تولیدات یک سال مکزیک برابر با صادرات کل کشورهای آمریکای لاتین در طول یک سال است و در همین چارچوب مکزیک در تلاش است که تجارت خود را با کل جهان گسترش دهد و به همین بابت در صدد کشف بازارهای خاورمیانه است.

سفیر مکزیک در تهران به روابط ایران و مکزیک از حدود یک قرن پیش نیز اشاره کرد و افزود: با آنکه دو کشور حدود صد سال است که با یکدیگر ارتباط دارند ولی شناختشان از یکدیگر در سطح خوبی نیست.

سطح روابط تجاری ایران و مکزیک ، گستره زیادی برای پیشرفت دارد

وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر میزان سطح تعاملات اقتصادی دو کشور به چه میزان است، گفت: سطح روابط تجاری ایران و مکزیک به حدود 100 میلیون دلار در سال نمی‌رسد. سطح این تعاملات پایین است ولی ما اعتقاد داریم که می توان آن را گسترش داد.

این سفیر آکرودیته با بیان اینکه نمایندگی کشور مکزیک در کشورهایی چون افغانستان ،‌پاکستان،‌ تاجیکستان ،‌ ازبکستان و قرقیزستان نیز بر عهده اوست، ادامه داد: جمعیت این کشورها بر روی هم یک بازار 300 میلیون نفری و با ارزشی بالغ بر 1,43 بیلیون دلا راست که جایگاه مکزیک در این سطح از تعاملات اقتصادی در حدود یک درصد قرار دارد. به همین بابت ما خیلی علاقه‌مند هستیم که در این بازار به خصوص بازار ایران حضور جدی تری داشته باشیم .

سفیر مکزیک در تهران با بیان اینکه پیش از این لوله های گاز و وسایل الکترونیکی آشپزخانه از مکزیک به ایران وارد می شد،‌ گفت:‌ در دور جدید تعاملات اقتصادی دو کشور در صدد هستیم که در بازار مواد غذایی ایران از جمله گوشت،‌ صنایع دارویی و لوازم یدکی حضور پیدا کنیم .

وی به سفر چندی پیش خود به رشت اشاره کرد و ادامه داد: ایران به خصوص در نواحی شمالی‌اش ، از ظرفیت بالایی برای جذب جهانگرد و توریستم برخوردار است و دو کشور می توانند در این زمینه تعاملاتی با یکدیگر داشته باشند.

تبادل فرهنگی و دانشگاهی ابزار ایده آلی برای افزایش شناخت دو کشور از یکدیگر است

اولیسس کانچولاگوتیئرس در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد یکی از موانع در زمینه گسترش تعاملات توریستی بین دو کشور ، سخت ویزا دادن کشور مکزیک به ایرانیان است، اظهار کرد: صنعت توریسم مکزیک خیلی قوی است چنانکه سال گذشته بیش از 29 میلیون توریسم از نقاط جهان به مکزیک سفر کرده اند. در مجمع جهانی اقتصاد نیز رتبه مکزیک از نظر توریسم حدود 14 پله، افزایش پیدا کرده است .

وی تصریح کرد: در مورد سفر ایرانیان به مکزیک فکر می کنم، مشکلات و موانعی که وجود دارد لزوما به موضوع ویزا برنمی‌گردد. در این 17 ماه حضور در تهران متوجه شدم که بسیاری از ایرانی‌ها اصلا مکزیک را نمی‌شناسند و ما تلاش کردیم که این میزان آشنایی را افزایش دهیم.

اولیسس کانچولاگوتیئرس گفت: یکی دیگر از این مشکلات در این زمینه عدم وجود پرواز مستقیم بین ایران و مکزیک است. در حال حاضر ایرانیانی که می خواهند به مکزیک سفر کنند برای بحث ترانزیت، مجبور هستند ویزای کشور سومی را نیز بگیرند . بنابراین سفر کردن به مکزیک با اینگونه پرواز ها که عموما بسیار گران هستند کار راحتی نیست . در واقع می خواهم بگویم در بحث موانع سفر ایرانیان به مکزیک بحث ویزا چندان موثر نیست.

8 دانشگاه بزرگ در مکزیک به دانشگاهای ایرانی کتاب اهدا کرده‌اند

سفیر مکزیک در تهران در پاسخ به این پرسش که این سفارتخانه برای آشنایی هر چه بیشتر ایرانیان با فرهنگ و تاریخ مکزیک چه اقداماتی انجام داده است، ادامه داد: حدود دو سال است که مکزیک در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور پیدا می‌کند چنانکه امسال موفق شدیم که کتاب های هشت دانشگاه معتبر مکزیک را در این نمایشگاه به نمایش بگذاریم . تعدادی از این کتاب ها به دانشگاه های ایران اهدا شده و بقیه نیز اهدا خواهد شد.

وی به حضور اورلیو آسیاین شاعر معاصر مکزیکی در نمایشگاه امسال کتاب تهران اشاره کرد و گفت:‌ این برای اولین بار بود که یک شاعر معاصر مکزیکی در این حد و اندازه به تهران سفر می کند.

این سفیر آکرودیته با بیان اینکه در طول این مدت تماس ها و تبادلاتی را با دانشگاههای مختلف تهران برقرار کرده ایم ، ادامه داد: چندی پیش یکی از متخصصان مکزیکی در کنفرانس خلیج فارس در تهران حضور پیدا و به ایراد سخنرانی پرداخت، همچنین یک خانم دکتر متخصص مکزیکی، دکتر فیلیپس نیز در جمع دانشجویان و اساتید علاقه‌مند در دانشگاه تهران حضور پیدا کرد .

وی با بیان اینکه ما تلاش داریم که هر چه بیشتر فرهنگ مکزیک را به ایران معرفی کنیم ،‌ تصریح کرد: مکزیک بزرگترین کشور اسپانیایی زبان است و به همین بابت شناساندن فرهنگ این کشور به نقاط مختلف دنیا برای ما امر مهمی است.

اولیسس کانچولاگوتیئرس با تاکید بر اینکه دو کشور ایران و مکزیک کشورهایی قدیمی و با فرهنگی هستند در پاسخ به این سوال که از ایران غیر از پسته و فرش عموما چه محصولاتی به این کشور آمریکای لاتین صادر می شود ، اظهار کرد: با صحبتی که با تعدادی از تجار ایرانی داشتم آن‌ها علاقه‌مند بودند که در زمینه صادرات غلات به مکزیک فعالیت کنند. از طرف دیگر برخی از آن‌ها نیز در حال بررسی این موضوع هستند که چه محصولاتی می توانند به مکزیک بفرستند. در واقع اکثر تجار ایرانی در مرحله شناخت و بررسی پتانسیل مکزیک برای سرمایه گذاری هستند. شرکت سایپا نیز ابراز علاقه کرده که در بازار مکزیک حضور پیدا کند . در حال حاضر یک سری محصولات پتروشیمی از ایران به مکزیک صادر می‌شود.

این استاد دانشگاه در مکزیک ، در پاسخ به این سوال که فکر می‌کند اگر تحریم ها علیه ایران برداشته شود، سطح مبادلات اقتصادی ایران و مکزیک به چه میزان ارتقاء پیدا می کند ، گفت: عدد دقیقی در این ارتباط نمی‌توانم بیان کنم.هنوز به صورت شفاف نمی دانیم که بعد از این موضوع چه کار باید انجام دهیم و به عبارتی در حال امکان سنجی هستیم.

وی تاکید کرد: مکزیک از توافق ایران و گروه 1+5 در مورد برنامه هسته ای ایران و کسب این دستاورد دیپلماسی استقبال می کند چراکه لغو تحریم‌ها به طور قطع روابط ایران با کشورهای دیگر مانند مکزیک را بهبود خواهد بخشید، و معاملات تجاری ایران با سایر نقاط جهان را تسهیل می کند.

سفیر مکزیک درتهران در پاسخ به این سوال که کشور متبوعش در امر مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تروریسم تجربیات گسترده ای دارد و با توجه به درگیر بودن ایران با این موضوعات چگونه می تواند بین دو کشور در این زمینه تبادل تجربه صورت بگیرد ؟ خاطر نشان کرد: همانطور که اشاره کردید مکزیک در این گونه موضوعات در کنار توجه به سه محور آزادی ،‌توسعه جهانی و حقوق بشر فعالیت های گسترده ای در سطح جهان دارد. مکزیک در زمینه مبارزه با مواد مخدر و جرم های سازمان یافته در سطح ملی و جهانی فعال است. از طرف دیگر ایران نیز در امر مبارزه با موادمخدر و جلوگیری از واردات آن به ایران از تجربیات ارزشمندی برخوردار است و قطعا دو کشور می توانند در این گونه موارد تبادل تجربیات و همکاری های خوبی داشته باشند.

دو کشور ایران و مکزیک می خواهند درهای خود را بر روی دیگر کشورها باز کنند

اولیسس کانچولاگوتیئرس در بخش دیگری از این گفت‌وگو در ارتباط با سطح تعاملات سیاسی دو کشور ایران و مکزیک سخن گفت و تصریح کرد : در طول این چندماه اخیر تغییراتی در هیأت حاکمه دوکشور به وجود آمده است. روسای جمهور ایران ومکزیک تغییر کرده اند و هر دو اشخاصی هستند که تلاش دارند تبادلات بیشتری با جهان داشته باشند و به نوعی در های کشور خود را بر روی دیگر کشورها باز کنند.

وی در این ارتباط به ارائه گزارشی از دیدارهای مقامات دو کشور و هیأت هایی که از مکزیک به تهران سفر کرده اند پرداخت و افزود:‌ در طول این 17 ماه ،‌سه هیأت پارلمانی از مکزیک به تهران سفر کرده اند.

مصاحبه با سفیر مکزیک

سفیر مکزیک در تهران همچنین از سفر شش هیأت تجاری از مکزیک به تهران در طول چند ماه اخیر خبر داد و ادامه داد: در طول این مدت با چهار گروه توریستی مکزیکی که به تهران سفر کرده بودند ملاقات هایی داشتم از سوی دیگر مکزیک در نمایشگاه کتاب و فستیوال فجر حضور داشته و چندی پیش در فستیوال آب که در اصفهان برگزار شده بود مستند "H2O MX" جورج کوهن کارگردان معروف مکزیکی نشان داده شده است.

روابط دو کشور درطول 17ماه گذشته ، نسبت به قبل گسترش زیادی پیداکرده است

اولیسس کانچولاگوتیئرس با تاکید براینکه روابط دو کشور درطول 17ماه گذشته ، نسبت به قبل بسیار گسترش پیداکرده است به سفر چند هفته پیش هیأت پارلمانی مکزیک به تهران اشاره کرد و یادآور شد: در طول سفر این هیأت پارلمانی ، تصمیمات خوبی برای گسترش روابط دو کشور در این حوزه گرفته شد.

وی با بیان اینکه مکزیک به ایران به عنوان یک کشور مهم و اساسی در منطقه خاورمیانه ، نگاه ویژه ای دارد ، ادامه داد: چند هفته قبل نیز وزرای کار دو کشور در اجلاسی در ارتباط با مسأله امنیت اجتماعی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

یک برنامه بورسیه تحصیلی برای دانشجویان ایرانی برای تحصیل در مکزیک وجود دارد

این دیپلمات مکزیکی با بیان اینکه می‌خواهیم کشور مکزیک در ایران شناخته شود و روابط دو کشور در سه سطح سیاسی ،‌اقتصادی و فرهنگی بیش از گذشته گسترش پیدا کند، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امکان تبادل دانشجو بین ایران و مکزیک در قالب بورسیه وجود دارد ، چرا که این موضوع به شناخت مردم دو کشور از یکدیگر کمک شایانی خواهد کرد،‌ تصریح کرد: این اتفاق در حال انجام شدن است. در سال گذشته سه دانشجو از مکزیک برای ادامه تحصیل به دانشگاه تهران آمدند . همچنین هیأتی از دانشگاه خودمختار مکزیک که یکی ازمعتبر ترین دانشگاههای آن منطقه است از دانشگاه علوم پزشکی تهران بازدید کرد و هر دو نهاد آموزشی توافقنامه همکاری و تبادل دانشجو امضا کردند.

وی افزود: مکانیزم بورسیه سال هاست که وجود دارد. ما برنامه بورسیه برای دانشجویان ایرانی داریم و در کنفرانس هایی که در دانشگاههای ایران داشته ایم در این ارتباط در بین دانشجویان اطلاع رسانی کرده ایم ولی متاسفانه هنوز به علت عدم وجود شناخت دانشجویان ایرانی به این فرصت توجهی نمی‌کنند.

و سخن پایانی

مکزیک تاریخی با قدمت 30 قرن دارد, ایران نیز کشور کهنی است. این کشور ها با تاریخ و ریشه کهن خود خیلی نکات مشترک دارند. کشور هایمان باید بیشتر یکدیگر را بشناسند. تبادلات فرهنگی، آموزشی و علمی یک راه عالی برای رسیدن به این امر است. هر دو کشور آرمان های توسعه و رشد مشترکی برای ملت خود دارند. تجارت و سرمایه گذاری نیز یک ابزار خوب برای رسیدن به این تمایل مشترک است.

گفت‌وگو از خبرنگار سیاسی خارجی ایسنا : اکرم احقاقی

انتهای پیام

کد N894833

وبگردی