آفتاب

گزارش سالانه وزارت دفاع ژاپن و تاکید بر چین به عنوان عامل نگران کننده

گزارش سالانه وزارت دفاع ژاپن و تاکید بر چین به عنوان عامل نگران کننده

همزمان با تلاش دولت توکیو برای متقاعد کردن عموم مردم بر لزوم تصویب قانونی که به ارتش ژاپن نقش وسیع‌تر و فعال‌تری می‌دهد، این کشور در گزارش سالانه وزات دفاع در سال 2015 میلادی بر چین به عنوان تهدیدی در تشدید تنش‌های منطقه‌ای تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، از آنجایی که حزب حاکم شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن خواستار جلب توجه همگان به نمونه‌های دیگر فعالیت‌های دریایی یکجانبه چین همچون حفاری‌های دریایی برای استخراج نفت و گاز در دریای چین شرقی شده بود، این گزارش با بیش از یک هفته تاخیر امروز (سه‌شنبه) به تصویب کابینه رسید.

ائتلاف حاکم شینزو آبه در تلاش است تا قانون بحث‌برانگیزی را تصویب کند که به نیروی دفاع شخصی ژاپن اجازه می‌دهد ضمن توسعه نقشش در عملیات‌های حفاظت از صلح بین‌المللی، در مواقعی که حتی این کشور نیز مورد حمله قرار گرفته بود به کمک ارتش‌های خارجی برود و در کنار آنها مبارزه کند.

تاکنون چین در راس فهرست نگرانی‌های امنیتی ژاپن قرار دارد که در یک‌سوم از فصل رویکردهای امنیت جهانی که هشت کشور و منطقه را پوشش می‌دهد، درباره آن صحبت می‌کند.

این گزارش 429 صفحه‌ای دولت ژاپن با اشاره به ادامه تهدیدهای موشکی و اتمی کره‌شمالی و تهدیدهای تروریستی گروه‌هایی همچون داعش تاکید می‌کند، به طور کلی خطر امنیتی که ژاپن را تهدید می‌کند، شدیدتر شده است.

در این گزارش نگرانی‌های مربوط به ساخت و سازهای اخیر چین در دریای چین جنوبی مطرح شده و از نظر ژاپن این مساله تنش‌های منطقه‌ای را تشدید کرده است.

این گزارش وزارت دفاع ژاپن همچنین شامل بخش جدیدی است که مربوط به فعالیت‌های دریایی در نقاط دیگر می‌شود.

چین با ساخت جزایر مصنوعی در این منطقه گسترده و غنی به کشورهای همسایه هشدار داده است.

در این گزارش آمده است: چین به ویژه در خصوص مسائل مناقشه‌آمیز دریایی به فعالیت‌های خود به شیوه‌ای گستاخانه ادامه می‌دهد و آماده است تا خواسته‌های یکجانبه خود را بدون سازش انجام دهد. ژاپن به شدت نسبت به اقدامات چین که باید کاملاً آنها را زیرنظر بگیریم، نگران است.

انتهای پیام

کد N894809

وبگردی