آفتاب

دختر نخست‌وزیر سابق روسیه معاون فرماندار اودسا اوکراین شد

دختر نخست‌وزیر سابق روسیه معاون فرماندار اودسا اوکراین شد

دختر نخست‌وزیر سابق روسیه سمت معاون فرماندار در یکی از مناطق اوکراین را قبول کرد؛ تصمیمی که باعث انتقادات شدید روسیه و اوکراین شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، انتصاب "ماریا گایدار"، دختر نخست‌وزیر سابق روسیه به عنوان معاون "میخائیل ساکاشویلی"، رئیس‌جمهور سابق گرجستان و فرماندار کنونی منطقه اودسا، در روسیه به عنوان یک خیانت تلقی شده است. در اوکراین نیز ماریا گایدار به خاطر مردد بودن در محکوم کردن الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه مورد انتقاد قرار گرفته است.

ساکاشویلی در معرض ماریا گایدار، فارغ‌التحصیل هاروارد وی را به عنوان یکی از برجسته‌ترین رهبران سیاسی که با دولت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه مبارزه می‌کند، توصیف کرد.

ماریا گایدار 32 ساله تنها دختر یگور گایدار، نخست‌وزیر سابق روسیه در دهه 1990 میلادی و یکی از فعالان اپوزیسیون است. وی در سال‌های 2009 تا 2011 میلادی به عنوان معاون فرماندار منطقه «کروف» روسیه خدمت کرده و در سال 2012 تا 2013 میلادی مشاور معاون شهردار مسکو بود.

انتصاب ماریا گایدار باعث اعتراضات تند و شدیدی در روسیه و انتقادات ناسیونالیست‌ها در اوکراین شده که از انتصاب یک خارجی دیگر برای یکی از سمت‌های عالی‌رتبه ناراحت و عصبانی شده‌اند. برخی احساس می‌کنند ماریا گایدار به اندازه کافی در محکوم کردن الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه تند و صریح نیست.

ماریا گایدار روز دوشنبه در کی‌یف به خبرنگاران گفت: از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کنم. الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه غیرقانونی و غیراخلاقی بوده و کریمه باید به خاک اوکراین بازگردد. اما نمی‌دانم که این مساله چطور ممکن است.

وی افزود: من بر بهبود شرایط زندگی صدها هزار آواره از شرق اوکراین که به اودسا هجوم آورده‌اند، تمرکز خواهم کرد.

نماینده ویژه حقوق بشر در مسکو گفت: به دنبال انتصاب ماریا گایدار نیمی از کمک 35 هزار داری ریاست‌جمهوری به موسسه گایدار در مسکو پس گرفته خواهد شد.

انتهای پیام

کد N894785

وبگردی