آفتاب

تعریف و تمجید اوباما از رئیس‌جمهوری جدید نیجریه در کاخ سفید

تعریف و تمجید اوباما از رئیس‌جمهوری جدید نیجریه در کاخ سفید

رئیس جمهوری آمریکا در حالی از همتای منتخب نیجریایی‌اش در کاخ سفید استقبال کرد که انتخاب وی را در روند رای گیری مارس کاملا عادلانه و براساس دموکراسی خواند و گفت: این مرد یک دستور کار شفاف برای شکست بوکوحرام و ریشه کنی فساد دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در جریان استقبال از محمد بوهاری، رئیس جمهوری منتخب نیجریه، انتخابات مارس 2015 در این کشور آفریقایی را ستود و آن را تاییدی بر تعهد نیجریه به اجرای دموکراسی خواند و ادامه داد: مردم این کشور می‌دانند که تنها از طریق یک روند سیاسی صلح آمیز می‌توان تغییرات ایجاد کرد.

وی ادامه داد: رئیس جمهوری نیجریه با تاکید بر یکپارچگی و داشتن یک برنامه کاری مشخص، زمام امور این کشور را به دست گرفته است. من مطمئنم که او می‌تواند صلح، امنیت و ثبات را در کشورش برقرار کند.

بوهاری نیز گفت: این انتخابات در مارس سال جاری میلادی کاملا عادلانه، آزاد و معتبر برگزار شد. ما نیز از بابت برگزاری چنین انتخاباتی بسیار مفتخر هستیم.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین حمایت قاطع خود را از بوهاری ابراز داشت و گفت که این مرد دستور کاری مشخص برای شکست دادن بوکوحرام و مقابله با فساد در کشور دارد.

انتخابات نیجریه نخستین انتقال دموکراتیک قدرت طی چند دهه گذشته است و سفر بوهاری به آمریکا نیز بازگو کننده فصل نوینی در روابط بین دو کشور محسوب می‌شود.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند، اقدام بوهاری در 13 ژوئیه و اخراج فرماندهان نظامی نیجریه منصوب شده توسط گودلاک جاناتان، رئیس جمهوری سابق این کشور نشان دهنده اقدامات قاطعانه رئیس جمهوری جدید و همکاری بیشتر ارتش با وی است.

واشنگتن از زمان انتخاب بوهاری مبلغ پنج میلیون دلار دیگر برای نیروهای ضربت چند ملیتی اختصاص داده تا به مقابله با بوکوحرام بپردازند. اوباما اما نگفته که آیا ممکن است نیروهای آمریکایی را برای کمک به آموزش سربازان نیجریه‌ای اعزام کند یا خیر.

بوهاری اواخر روز دوشنبه با لورتالینچ، دادستان آمریکا دیدار و درباره مقابله با خشونت‌های افراطی گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام

کد N894661

وبگردی