آفتاب
یک فعال دانشجویی:

دولت روند تغییرات مثبت در سیاست داخلی را شتاب بخشد

دولت روند تغییرات مثبت در سیاست داخلی را شتاب بخشد

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت مدرس از نتیجه مذاکرات هسته‌ای به عنوان یک موفقیت بزرگ نام برد که بر مبنای آن باید هر چه زودتر روند تغییرات مثبت در سیاست داخلی را شتاب بخشد.

علی رفیع زاده در گفت و گو با خبر نگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،با اشاره به انتظارات جامعه از دولت پس از توافق هسته ای اظهار کرد:مهم‌ترین چالش سیاست خارجی کشور در 13 سال اخیر، مناقشه هسته‌ای با قدرت‌های جهانی بوده است که با توافق هسته‌ای در 23 تیرماه رو به پایان نهاد. تدبیر دولت و خاصه شخص محمدجواد ظریف، گرهی را که دائم در حال پیچیده شدن بود، باز کرد. این اتفاق آنقدر خوشایند است که می‌توان ماه‌ها و سال‌ها درمورد آن صحبت کرد و قلم زد؛ اما بهتر است که با گذر از نفس این اتفاق، نگاهی به تأثیر آن بر دیگر برنامه‌های دولت در دو سال اخیر انداخت.

وی ادامه داد:دولت دکتر روحانی در ابتدای انتخابات تنها با شعار رفع مناقشه هسته‌ای موفق به اخذ آرای اکثریت مردم نشد. آنچه که بیش از همه نیروهای تحول‌خواه، دانشگاهیان، دانشجویان و دیگر نخبگان جامعه را متقاعد به حمایت از دکتر روحانی کرد، فضای نامساعد سیاست داخلی و وعده‌های مهم وی برای تغییر آن بود.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: رفع فضای امنیتی حاکم بر کشور، احیای حقوق شهروندی، گسترش فضای آزادی بیان، نجات فرهنگ از زیر تیغ تند سانسور و تنگ‌نظری از جمله برنامه‌ها و شعارهای روحانی در زمان انتخابات بود. نمی‌توان گفت که قدم مثبتی در این موارد در طول دو سال گذشته برداشته نشده است؛ تغییر ادبیات فرهنگی دولت، تغییر نسبی فضای حاکم بر دانشگاه‌ها، مواردی از مصادیق عینی تلاش های دولت در زمینه تغییر فضای داخلی همچون گشایش مجدد خانه سینما، خانه احزاب و ... از جمله تلاش‌هایی است که دولت در این مدت انجام داده است؛ لکن سیاست داخلی در این دو سال همیشه در حاشیه بوده است. اولویت دولت در دو سال اخیر همواره حل مشکل هسته‌ای و رفع تحریم‌ها بوده تا بتواند از قبل آن، مشکلات اقتصادی را هم بهبود ببخشد.

این فعال دانشجویی همچنین گفت:انتقادات و حاشیه‌پردازی‌های سنگین مخالفان داخلی در زمینه مسأله هسته‌ای در این مدت سبب شد تا دولت پنجره دومی را به روی خود باز نکند و با حفظ نسبی فضای سیاست داخلی، تمرکز خود را بر سیاست خارجی خاصه معضل هسته‌ای بگذارد. این اولویت تا حدی هم قابل قبول بوده و برای ملت قابل درک است؛ لکن آنچه که طرفداران دولت را راضی به پذیرش این اولویت و تمرکز از سوی دولت ‌کرده، امید به دوران پس از حل این معضل است. ناهماهنگی‌های موجود در رأس و بدنه وزارت کشور، برخی عقب‌نشینی‌ها در حوزه فرهنگ، مماشات با تندروها در برخی مسایل مربوط به حقوق زنان و مسایل چندی دیگر را نخبگان سیاسی و حامیان دولت با این امید، تحمل کردند که با رفع مسأله هسته‌ای، حل آنها در اولویت قرار گیرد. اکنون که با کلید تدبیر دولت و تیم مذاکره‌کننده، قفل هسته‌ای باز شده، نوبت به پرداختن به این مسایل است.

وی افزود:اگرچه نباید انتظار داشت که مخالفان دولت با این توافق، دست از حاشیه‌پردازی‌ها بردارند؛ اما باید به حمایت و رضایت دنیا و قاطبه مردم کشور از این توافق امید داشت. تلاش‌ها و تخصص تیم مذاکره‌کننده، توافقی را به دنبال داشته است که هم رفع تحریم‌ها را به دنبال دارد و هم با نگاهی واقع بینانه حقوق هسته‌ای کشور را حفظ می‌کند.توافقی که امروز در جامعه جهانی تنها اسراییل و سعودی‌ها از آن ناراحتند. باید این پیروزی دولت را قدر دانست و ارج نهاد تا دولت به پشتوانه این موفقیت بزرگ، هر چه زودتر روند تغییرات مثبت در سیاست داخلی را شتاب بخشد. دولت نباید بیش از این خود را درگیر حواشی و مخالفت‌های مربوط به معضل هسته‌ای کند، زمان زیادی از عمر دولت باقی نمانده و رمز موفقیت و مانایی دولت در حفظ حمایت نخبگان و جامعه دانشگاهی کشور از طریق بهبود سیاست داخلی است.

انتهای پیام

کد N894645

وبگردی