آفتاب

موافقت اتحادیه اروپا با کمک به تونس و بررسی اعمال تحریم‌ها علیه لیبیایی‌های مخالف توافق

موافقت اتحادیه اروپا با کمک به تونس و بررسی اعمال تحریم‌ها علیه لیبیایی‌های مخالف توافق

اتحادیه اروپا در نشستی ضمن موافقت با کمک به کشور تونس برای مقابله با خشونت‌های افراط‌گرایان و تقویت اقتصاد این کشور، اعمال تحریم گروه‌های لیبیایی را که در اجرایی شدن توافقنامه صلح این کشور کارشکنی می‌کنند، در دستور کار قرار خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، حبیب الصید، نخست‌وزیر تونس در جریان سفر به مقر اتحادیه اروپا در بروکسل، بلژیک با وزرای خارجه کشورهای عضو این اتحادیه دیدار کرد و این توافقات در جریان این ملاقات به دست آمد.

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای همسویی خود را با این کشور شمال آفریقا ابراز داشته و اعلام کردند: به تونس برای مقابله با افراط‌گرایان کمک می‌کنند.

این اظهارنظرها در پی حمله ماه گذشته میلادی به ساحلی توریستی در تونس که 38 کشته بر جای گذاشت، مطرح شد.

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این تمایل شخصی اروپایی‌هاست که به تونس کمک کرده و از دولت منتخب این کشور حمایت کنند.

وی ادامه داد: ما امید را در این منطقه که با مشکلات زیادی مواجه است، زنده نگه می‌داریم.

در این نشست، وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا اوضاع لیبی را نیز مورد بررسی قرار دادند.

اتحادیه اروپا امیدوار است که در این کشور یک دولت مرکزی ایجاد شود.

این مقام مسوول اتحادیه اروپا بدون اشاره به چارچوب زمانی ادامه داد، وزرای اتحادیه اروپا درباره اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه افرادی که در تشکیل دولت متحد لیبی مداخله می‌کنند، به گفت‌وگو پرداختند.

موگرینی ادامه داد: توافقنامه‌ای که تحت نظارت سازمان ملل امضا شده تنها راهکار پایان دادن به جنگ بین دو دولت درگیر در این کشور نفت خیز بویژه چهار سال بعد از سقوط معمر قذافی است.

وزیرا خارجه اتحادیه اروپا بدون اینکه نامی از گروهی که تحت تحریم قرار بگیرد، ببرند، گفتند: این تحریم‌ها شامل بلوکه کردن حساب‌های بانکی و ممنوعیت سفر افراد می‌شود.

در 11 ژوئیه 2015، برخی از رهبران سیاسی لیبی در مراکش گردهم آمدند و توافق اولیه‌ای را با هدف از میان برداشتن جنگ داخلی این کشور امضا کردند.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: این اتحادیه به دنبال شکل گرفتن یک دولت متحد ملی در لیبی است و آماده است تا برای واقعیت بخشیدن به آن از سیاست هویج و چماق استفاده کند.

اتحادیه اروپا بسته کمک 100 میلیون یورویی را آماده دارد تا بلافاصله پس از تشکیل این دولت در لیبی آن را به طرابلس ارایه کند.

انتهای پیام

کد N894442

وبگردی