آفتاب

ظریف در مجلس:در مذاکرات خطوط قرمز مقام معظم رهبری کاملا رعایت شده است /2/

ظریف در مجلس:در مذاکرات خطوط قرمز مقام معظم رهبری کاملا رعایت شده است /2/

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه امروز برای ارائه توضیحات خود درباره روند مذاکرات هسته ای و متن توافقنامه به نمایندگان در مجلس حاضر شد.

به گزارش خبرآنلاین ظریف اظهار داشت: در آینده همه نظارت ها بر طبق روش‌های معمول بین‌المللی در قالب پروتکل الحاقی خواهد بود و در برجام ذکر شده که درخواست‌ها با در نظر گرفتن حقوق ایران خواهد بود.در بحث دوران محدودیت‌ها تاکید بر خط قرمز مقام رهبری مبنی بر اینکه محدودیت غنی‌سازی و تحقیق و توسعه می‌بایست زیر 10 سال باشد در متن توافق رعایت شد.

وی افزود: نهایتاً همانطور که در متن مشاهده می‌فرمایید دوره هشت ساله برای محدودیت برنامه غنی سازی و تحقیق و توسعه صراحتاً ذکر شده است. باز هم برای رعایت نگرانی های رهبری و مردم ایران در تمامی این دوره تحقیق و توسعه ادامه خواهد یافت و پیشرفته‌ترین سانترفیوژهای ما کار خود را ادامه خواهند داد. به علاوه از بسیاری از اتهامات در آینده که می‌توانند به درخواست‌های غیرمنطقی برای دسترسی منجر شوند نیز جلوگیری خواهند کرد.

ظریف تاکید کرد: در مورد فوردو 6 زنجیره سانترفیوژ با کلیه زیرساخت‌ها باقی خواهند ماند. در این زمینه نیز خط قرمزها تا حد ممکن رعایت شده و به رهبری گزارش شده است. در مورد اراک می‌توان گفت که تمامی خط قرمزها به طور کامل رعایت شده است.

وی افزود: نخست اینکه ماهیت آب سنگین به طور کامل حفظ خواهد شد. مجوز این اقدام که قبل از این دارای یک ممنوعیت شدید در قطعنامه‌های قدیم شورای امنیت بود بر اساس ماده 41 منشور در قطعنامه دیروز داده شده است. نگرانی رهبری در مورد تولید سوخت در داخل در متن اصلی تصریح شده است که ایران امکان تولید سوخت در داخل خاک خود را دارد. در توافق همچنین آمده است که سوخت اراک بعد از سوخت اولیه در ایران ساخته خواهد شد. بدین ترتیب نه تنها ایران وارد بازار انحصاری فروش مواد غنی شده می‌گردد بلکه تحریم فروش مواد اولیه هسته‌ای به ایران که 35 سال است علیه این مردم اعمال می‌شود با دستور شورای امنیت برداشته خواهد شد.

[span]مشروح سخنان محمد جواد ظريف متعاقبا منتشر خواهد شد. 

29214

 

 

کد N894396

وبگردی