آفتاب

ظریف در مجلس: سیل ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران مانع کشورهای غربی برای برهم زدن توافق است/4/

ظریف در مجلس: سیل ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران مانع کشورهای غربی برای برهم زدن توافق است/4/

وزیر امورخارجه کشورمان در بخش پایانی سخنان اش در مجلس شورای اسلامی به رویکرد سازمان ملل در قبال توافق پرداخت.

به گزارش خبرآنلاين اهم اظهارات مجمد جواد ظريف در ادامه مي آيد:

این قطعنامه نمایانگر یک تغییر بنیادین در رویکرد شورای امنیت نسبت به ایران است. مجدداً برای نخستین بار در تاریخ شورای امنیت چنین اقدامی در تاریخ شورای امنیت سابقه ندارد. با ضمیمه شدن برجام به قطعنامه شورای امنیت شورای امنیت رسماً برنامه هسته‌ای ایران را می‌پذیرد. دیگر چیزی به نام تحریم در قطعنامه و ضمیمه آن وجود ندارد. آن دسته از تحریم ها که قرار بود. فی الواقع قطعنامه جدید رژیم تحریمی شورای امنیت را در کل بر می چیند. نکته مهم دیگر که در یکی دو روز گذشته به صورت ناقص و حتی مخاطره آمیز مطرح شده و باید اصلاح شود. این است که به صراحت برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام بین مفاد قطعنامه تفکیک قائل شده و قطعنامه را جزئی از برجام نمی‌داند.
این بدان معنی است که همچنهان که رهبری فرمودند تمام قابلیت های دفاعی و حریم امنیتی کشور حفظ خواهد شد و سیاست منطقه ای ایران دستخوش تغییر نخواهد شد. نهایتاً قطعنامه 2231 دارای یک نقشه کامل راه از ابتدا تا انتهای است و همه گام‌ها تا زمان لغو خود را پیش‌بینی کرده است. به عبارت دیگر این آخرین قطعنامه شورای امنیت در خصوص موضوع هسته‌ای ایران خواهد بود.
وزیر امور خارجه اظهار داشت: من خواهش می کنم که به تلاش ها و دست و پا زدن های برخی کشورها برای جلوه دادن شکل دیگری از این وضعیت توجه نکنید. یکی از این نکات بحث برگشت‌پذیری تحریم‌ها است. اولاً لازم است توجه شود که بازگشت پذیری صرفاً در قطعنامه مطرح نشده، البته چون قطعنامه با تحریم ها سر و کار دارد که در قبل علیه ما وضع شده بودند و این قطعنامه آنها را لغو می‌کند. در روند و مکانیزم و ساز و کار بازگشت پذیری روند زمان بری تعیین شده که این اقدام را از امکان بهانه گیری اعضا مصون می‌دارد. نهایتاً ایران اعلام کرده است که در قطعنامه اشاره شده است. در متن بیانیه ایران اضافه کرده‌ایم که در این صورت ایران نسبت به همکاری خود با آژانس تجدید نظر خواهد کرد.
 دوستان این روند به خصوص برای باز گرداندن تحریم ها روند آسانی نیست و برای کشوری که قصد داشته باشد تحریم ها را با بهانه گیری بردارد هزینه سنگینی خواهد داشت. سیل ورود بنگاه های اقتصادی به ایران برای سرمایه گذاری بزرگترین مانع به چنین اقدامی خواهد بود. حتی بر خلاف تصور عمومی منتقدین آمریکایی توافق ادعا می کنند که سرعت بازگشت ایران به برنامه قبلی خود به مراتب از توان آمریکا برای بازسازی ساختمان تحریم ها است. روزی که این ساختمان در هم بریزد دیگر بنای آن غیر ممکن خواهد بود. طرف مقابل همواره در برابر لغو یکجا مخالفت می‌نمود. هر مذاکره ای بده بستان است باید بدانیم چه می‌گیریم و چه می‌دهیم. برجام جایگاه ایران را به عنوان بزرگترین قدرت منطقه تثبیت می کند. قدرتی که در مقابل با نظام سلطه می تواند یکی از بزرگترین و طولانی ترین بحران های بین المللی را از طریق مسالمت‌آمیز حل و فصل نماید. در عین حال همه برنامه های خود را حفظ کرده و به مسیر منطقی برای رسیدن به یک ظرفیت تجاری و صنعتی با آخرین استانداردهای بین المللی با نشاط و آرامش ادامه دهد.

ما از این پس و در صورت طی مراحل قانونی تصویب به دقت رفتار طرف مقابل را رصد خواهیم کرد و در برابر هر گونه زیاده طلبی و تخلف ایستادگی خواهیم کرد. مردم ایران آنچه به دست آمده حاصل کار گروه مذاکره کننده نیست. این توافق نتیجه و تجلی عزت و اقتدار ملی است. به تعبیر رهبری در نماز عید فطر حدود 12 سال است 6 کشور جهان ایران را از هسته‌ای باز می‌دارند. اما امروز مجبور شده اند گردش چند هزار سانتر فیوژ و ادامه تحقیق و توسعه در ایران را بپذیرند و این معنایی جز اقتدار ایران ندارد.

آنچه ما را در این مسیر 12 ساله پیش برده و برای ما اقتدار آفریده است مقاومت و صبوری مردم قهرمان ایران در برابر تمامی فشارها و تهدیدها و تحریم ها است و تکیه بر استعدادهای ملی در کنار هدایت‌های مقام معظم رهبری و بالاتر از همه فضل و کرم الهی و عنایات ویژه ائمه معصومین و بقیه الله الاعظم است. و چه دقیق فرمودند رهبری که ملت ایران باید متحد باشند و قضایای هسته‌ای نباید زمینه ساز دو دستگی در کشور شود. بیاییم در شرایطی که دنیا ایران را مقتدر و رهبر ما را پیروز بزرگ این نبرد می‌داند. و بدخواهان این ملت عذاب و ماتم گرفته‌اند ما نیز یک دل و یک زبان گفتمان غلبه اراده مردم بر فشار و تحریم را تقویت کنیم.

مشروح سخنان محمدجواد ظريف متعاقبا منتشر خواهد شد.

2929

کد N894394

وبگردی