آفتاب

نماز باشکوه عید فطر در چه کشورهایی اقامه شد؟

نماز باشکوه عید فطر در چه کشورهایی اقامه شد؟

نمایندگی‌های فرهنگی ایران در سراسر جهان همگام با کشورهای اسلامی، نماز عید فطر را در سراسر جهان باشکوه تمام برپا داشتند.

نمایندگی‌های فرهنگی ایران در سراسر جهان همگام با کشورهای اسلامی، نماز عید فطر را در سراسر جهان باشکوه تمام برپا داشتند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نماز عید فطر در کشورهای مختلف به همت مسلمانان و روزه‌داران با شکوه تمام اقامه شد. نمایندگی‌های فرهنگی کشورمان هم همگام با صفوف پرشکوه روزه‌دارانی که به شکرانه یک ماه بندگی نماز عید فطر خواندند، اقدام به برپایی این نماز کردند.

ژاپن (توکیو)

صبح روز شنبه بیست‌وهفتم تیر همزمان با عید سعید فطر، مراسم نماز عید فطر با حضور دیپلمات‌ها، کارکنان نهادهای جمهوری اسلامی ایران و ایرانیان مقیم توکیو و شیعیان دیگر کشورهای مقیم ژاپن به امامت آیت‌الله سید حسین دین‌پرور، در ساعت هشت و نیم صبح در محل اقامتگاه سفیر کشورمان در توکیو برگزار شد.

در این مراسم پس از اقامه نماز عید فطر، آیت‌الله دین‌پرور در خطبه اول نماز، به تبیین و شرح فرازهای دعای قنوت نماز عید فطر پرداخت و گفت: عید فطر روز عبادت و تقرب به خداست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در دو رکعت نماز نه مرتبه دعای قنوت را تکرار کردیم و از خداوند خواستیم بهترین چیزی را که بندگان صالح از او طلب می‌کنند را به ما عطا کند.

آیت‌الله دین‌پرور سپس به تفسیر بخش‌های دیگر دعای قنوت اشاره و اظهار کرد: در قنوت نماز خواندیم خداوندا! تو اهل بزرگی و عظمت هستی، اهل بخشش و جلال و جبروت هستی و اهل عفو و رحمت و اهل تقوی و آمرزش.

آیت‌الله دین‌پرور در خطبه دوم نماز به خودسازی اشاره کرد و ادامه داد: پس از پایان ماه مبارک رمضان باید بر تهذیب و رشد اخلاقی خود تلاش کنیم. باید همواره نفس و جان خود را در نظر داشته باشیم.

ترکیه (استانبول)

صبح روز شنبه مطابق با اول شوال نماز باشکوه عید فطر در نمازخانه سرکنسولگری ایران در استانبول ترکیه با شرکت ایرانیان مقیم برگزار شد. در مراسم روز شنبه، تعدادی از ایرانیان مقیم، برخی مسئولان ارگان‌های دولتی، سرکنسول و کارکنان سرکنسولگری به اتفاق خانوادهایشان، پس از سردادن بانگ الله اکبر، نماز عید سعید فطر را به امامت حجت‌الاسلام شیخ مهدی انصاری‌قمی، استاد حوزه علمیه قم اقامه کردند.

حجت‌الاسلام شیخ مهدی انصاری‌قمی در خطبه‌های نماز در پاسخ به این مسأله که چرا ما مسلمانان بعد از یک ماه ریاضت و تزکیه نفس، یک روز را به عنوان عید فطر جشن می‌گیریم و به طور کلی فلسفه عید فطر چیست، با قرائت برخی آیات و احادیث و اشاره به برخی مستندات دینی، به تشریح فضیلت و حکمت عید سعید فطر و آداب عید در دین مبین اسلام پرداخت.

انصاری‌قمی، عید سعید فطر را نزدیکی انسان به فطرت حقیقی خود و عید فطر را در واقع جشن بازگشت به فطرت خواند و ابراز امیدواری کرد که همراه با تزکیه نفس بتوانیم در حفظ فطرت الهی خود پیروز شویم.

همچنین نماز عید سعید فطر با حضور گسترده شیعیان ترکیه در مسجد والده‌خان و سایر مساجد شیعه سراسر استانبول برگزار شد.

قزاقستان (آستانه)

با فرا رسیدن عید فطر، روزه‌داران ایرانی نماز عید فطر را در شهر آستانه قزاقستان برگزار کردند. نماز عید فطر به امامت حجت‌الاسلام سید مصطفی میرمحمدی با حضور ایرانیان و کارکنان نهادهای ایران در رایزنی فرهنگی ایران برگزار شد.

خطیب نماز عید فطر پس از اقامه نماز در سخنانی به اهمیت پاسداری از فضای معنوی به وجود آمده در طول ماه مبارک رمضان به حاضرین در مراسم توصیه کرد که باید تلاش و مراقبت کنیم که خودسازی و توجه به معنویات که در ماه مبارک رمضان داشته‌ایم آن را حفظ کنیم و در طول ماه‌های دیگر نیز همچنان مواظب اعمال و رفتار خود باشیم.

میرمحمدی همچنین با اشاره به برنامه‌های معنوی برگزار شده در ماه مبارک رمضان از حضور گرم و فعال روزه‌داران و از همه کسانی که با شرکت در برنامه‌ها یا با اطعام در افطارها یا برگزاری مراسم لیالی قدر حضوری فعال داشتند، تشکر و ابراز امیدواری کرد که این توجه و تلاش‌ها مورد قبول درگاه خداوند متعال قرار گیرد.

برنامه‌های ماه مبارک رمضان در رایزنی فرهنگی در شهر آستانه از ابتدای ماه مبارک رمضان در شب‌های جمعه و از اول شب‌های قدر به صورت متناوب و پیوست هر شب با برگزاری مراسم افطار، برپایی نماز جماعت و سخنرانی و اجرای مراسم شبهای احیا ادامه داشت.

مراسم عید فطر و برگزاری نماز فطر به عنوان اصلی‌ترین مراسم اسلامی، تجلی نماد مذهبی در قزاقستان به شمار می‌رود، مردم مسلمان قزاقستان پس از یک ماه روزه‌داری و شب زنده‌داری در مساجد با برپایی نماز جماعت، خواندن قرآن و نماز تراویح در صبح روز عید فطر در مساجد حضوری باشکوه می‌یابند و با خوشحالی از توفیق در روزه‌داری و عبادت در ماه رمضان به اقامه نماز عید فطر می‌پردازند.

هر چند حضور مسلمانان در تمام مساجد شهرها و روستاها چشمگیر و با عظمت است؛ ولی مساجد اصلی شهر پذیرای نمازگزاران بیش‌تری هستند، به همین دلیل در شهر آستانه پایتخت جمهوری قزاقستان، نمازگزاران عید فطر در دو مسجد اصلی «حضرت سلطان» و «نور» حضور می‌یابند که مسجد «حضرت سلطان» بیش‌ترین جمعیت را در خود جای می‌دهد.

در روز عید فطر امسال نزدیک 7 هزار نمازگزار از ملیت‌های مختلف قزاقی، اویغور، آذری، ازبک، تاجیک، هندی، پاکستانی و ایرانی در این مسجد گرد هم آمدند و ابتدا به سخنرانی و خطبه‌های نماز عید که توسط امام مسجد قرائت شد گوش فرا دادند و پس از آن نماز عید فطر را اقامه کردند.

بر اساس رسم دیرینه مردم مسلمان قزاقستان پس از اقامه نماز، در مکان‌هایی که از قبل فراهم شده است، از شرکت‌کنندگان در نماز عید فطر با شربت، شکلات و خرما پذیرایی می‌کنند. نماز عید فطر امسال در مسجد «حضرت سلطان» که با حضور جوانان مسلمان قزاقستان برگزار شد، از شکوه و عظمت خاص و بی‌نظیری برخوردار بود.

فیلیپین (مانیل)

مسلمانان فیلیپین نیز همراه با سایر مسلمان جهان در پایان ماه میهمانی خدا در مساجد و مراکز مذهبی این کشور حضور یافتند و نماز عید فطر را در کنار یکدیگر اقامه کردند.

بر اساس این خبر، شیعیان، ایرانیان مقیم و دانشجویان ایرانی ساکن شهر مانیل نیز در روز شنبه 27 تیر، با حضور در رایزنی فرهنگی ایران نسبت به برپایی نماز عید سعید فطر اقدام کردند. در این برنامه که با حضور چشم‌گیر شیعیان شهر مانیل و ایرانیان مقیم همراه بود، حجت‌الاسلام سید هاشم موسوی مدیر کالج بین‌المللی المصطفی، پس از اقامه نماز پرشکوه عید، با توجه به حضور قابل توجه فیلیپینیان شرکت‌کننده در این مراسم، به زبان انگلیسی فرارسیدن این روز خجسته را به تمامی مسلمانان جهان تبریک گفت و در ادامه در دو بخش نسبت به ایراد خطبه‌های نماز عید اقدام کرد.

وی در خطبه اول مهم‌ترین دلیل روزه‌داری را تمرین برای عبادت هر چه بهتر خالق یکتا دانست و از روزه به عنوان فریضه‌ای که باعث احساس بیش‌تر وجود خدا در تمام امور زندگی می‌شود نام برد.

موسوی در ادامه با اشاره به این حدیث از امام علی (ع) که «روزی که در آن گناه نباشد آن روز عید است» ماه رمضان را فرصتی مناسب برای پرهیز از گناه دانست.

وی در ادامه به تشریح و تفسیر بخش‌های مختلف ادعیه ماه مبارک رمضان و همچنین دعای روز عید پرداخت و در پایان خطبه‌های اول نیز در خصوص اهمیت پرداخت زکات مطالبی را بیان کرد و زکات را لازمه هر نعمتی اعم از سلامتی، علم و ... دانست و در خصوص نحوه پرداخت زکات فطره نیز نمازگزاران را راهنمایی کرد.

حجت‌الاسلام موسوی در بخش دوم خطبه‌ها هم روزه‌داری را یک آزمون الهی دانست که تنها برخی قادر به شرکت در این آزمون هستند و در ادامه نیز به نحوه اثبات شروع ماه مبارک رمضان و پایان آن بر اساس فقه شیعی که همان اثبات رؤیت هلال است، پرداخت و بیان کرد: براساس نظر مراجع عالیقدر شیعی، امکان مشاهده هلال ماه شوال در روز جمعه در بیش‌تر نقاط دنیا از جمله فیلیپین میسر نبوده است.

هند (بمبئی)

نماز عید در مسجد ایرانیان در شهر بمبئی هند، سه بار خوانده می‌شود و امسال از ساعت 7 و 30 دقیقه صبح، اولین نماز عید در این مسجد به امامت حجت‌الاسلام ایمانی، مبلغ اعزامی از ایران آغاز شد.

این برنامه که از ساعت‌ها قبل تدارک دیده شده بود، با استقبال کم‌نظیری مواجه شد؛ در حالی که کلیه مساجد و مراکز مذهبی اعم از شیعه و سنی هند، نماز عید فطر را برگزار می‌کنند.

در این برنامه که ایرانیان مقیم و کارکنان نهادهای ایرانی شرکت داشتند، ایمانی بعد از اقامه نماز عید سعید فطر، به زبان اردو خطبه‌های نماز را ایراد کرد و مردم را به تقوای الهی و ورع و همچنین به وحدت کلمه و دوری از تنازعات قومی و مذهبی دعوت کرد.

ترکمنستان (عشق‌آباد)

مراسم برگزاری نماز عید سعید فطر امسال با شرکت تعدادی از شیعیان عشق‌آباد و حومه، ایرانیان مقیم عشق‌آباد، کارکنان سفارت و رایزنی فرهنگی ایران در ترکمنستان، کارکنان نمایندگی‌های نهادهای ایران، تجار ایرانی و علاقمندان به ایران و تشیع برگزار شد.

مراسم برگزاری نماز عید سعید فطر امسال در مسجد فاطمه زهرا (س) رأس ساعت 8 صبح به وقت محلی به امامت رسول اسماعیل‌زاده رایزن فرهنگی کشورمان در ترکمنستان برگزار شد.

پس از اقامه نماز و ذکر تکبیرهای وارده در نماز عید، خطبه‌های نماز توسط اسماعیل‌زاده ایراد شد. رایزن فرهنگی کشورمان در خطبه اول نماز، ضمن تبریک عید سعید فطر به مسلمانان جهان به ویژه مسلمانان ترکمنستان و ضمن تمجید و تحسین آداب و رسوم شیعیان در عید سعید فطر در خصوص احکام عید فطر و زکات فطره مطالبی را بیان کرد.

اسماعیل‌زاده با تبریک عید سعید فطر بر مسلمانان و خوش‌آمدگویی به شرکت‌کنندگان شیعیان عشق‌آباد در مراسم با اشاره به فلسفه اعیاد بیان کرد که در عید سعید فطر، انسان مسلمان با توجه به این که در یک ماه به طور مستمر در خط خدا بودن را ممارست کرده و موفق شده که شیطان را از خود دور کند و همچنین به دلیل عایدات معنوی در ماه میهمان خدا، این روز را عید و جشن می‌گیرند و در این روز نیز باز به سفارش دستورات دین نسبت به سایر برادران دینی مستمند بی‌تفاوت نبوده و با زکات فطره‌ایی که پرداخت می‌کنند، دیگران و مستمندان را نیز در جشن و عید خود شریک می‌کنند. این خود نیز ثواب مضاعف دارد.

رایزن فرهنگی کشورمان همچنین با اشاره به اهمیت حفظ خلقیات و معنویات مکتسب در ماه رمضان اضافه کرد که انسان مسلمان در طول یک ماه می‌تواند با انجام فرایض دینی و انجام اعمال خاص و عام ماه رمضان به ویژه در شب‌های قدر، روحیه و خلقیات خود را در مسیر الهی قرار دهد و می‌بایست بعد از وداع با ماه رمضان نیز سعی کند این خلقیات محسنه را حفظ و به صورت ملکه در وجود خو پایدار کند.

وی گفت: در این عید مبارک و میمون هر چند مسلمانان تجمع می‌کنند که ماه رمضان را با شادی و خرسندی بدرقه کنند؛ لیکن یک سال دیگر در انتظار بازگشت رمضان آینده هستند و این انتظار پاک نتیجه اکتسبات معنوی در ماه ضیافت الهی است.

اسماعیل‌زاده در خطبه‌های دوم نماز نیز با اشاره به احکام فردی و اجتماعی اسلام در خصوص اهمیت احکام اجتماعی مطالبی را بیان کرد و ضمن تشریح تأثیرات ادعیه مأثوره، نمازگزاران را به امر مراقبت نفس و دعا در حق یکدیگر دعوت کرد.

تایلند (بانکوک)

ایرانیان مؤمن و خداجوی مقیم کشور تایلند به همراه خانواده‌هایشان، پس از یک ماه روزه‌داری و سپری کردن ایام میهمانی الهی در ماه مبارک رمضان، در روز اول شوال 1436 قمری، نماز پرفیض عید سعید فطر را به امامت حجت‌الاسلام سید جواد مظلومی و در حضور نماینده محترم ولی فقیه در کشور تایلند و حجت‌الاسلام ظرافتی، از مدیران دفتر مقام معظم رهبری و کمالیان، سفیر و مصطفی نجاریان، رایزن فرهنگی کشورمان در تایلند، حجت‌الاسلام کریمی‌قدوسی، نماینده المصطفی (ص) در کشور تایلند، با معنویت و فضای روحانی خاصی در حسینیه ولایت رایزنی فرهنگی کشورمان در شهر بانکوک اقامه کردند.

پس از اعلام عید سعید فطر در کشور تایلند توسط دکتر آسیس پیتاک کُن پاول، شیخ‌الاسلام این کشور، عموم مسلمانان خداجو و مؤمن تایلندی در سراسر این کشور، به شکرانه یک ماه روزه‌داری بی‌منت به درگاه الهی، نماز عید سعید فطر را در روز جمعه در مساجد جامع شهرها و مساجد محلی خود به پا داشتند.

گرجستان (تفلیس)

نماز عید سعید فطر با حضور جمعی از کارگزاران ایران، ایرانیان مقیم و شیعیان شهر تفلیس گرجستان، روز شنبه 27 تیر در مسجد «جمعه» شهر تفلیس برگزار شد. پیش از اقامه نماز، رامین ایگیدوف شیخ‌الاسلام مسلمانان گرجستان، در فضایل و برکات ماه مبارک رمضان سخنانی را ایراد کرد.

همچنین مجتبی کامران‌فرد، رایزن فرهنگی کشورمان در گرجستان هم در سخنانی ضمن تبریک عید سعید فطر به نمازگزاران، گفت: ماه مبارک رمضان فرصتی است برای اظهار بندگی و تهذیب نفس و گذشتن از امیال دنیایی.

وی در ادامه اظهار کرد: در این ماه، مؤمن واقعی با ترک معصیت، تقرب به خداوند را مورد توجه قرار می‌دهد و با ترک معصیت و انجام فرامین و عبادت ویژه در این ماه در مسیر تعالی قدم برمی‌دارد.

انتهای پیام

کد N893944

وبگردی