آفتاب

وعده آمریکا به رهگیری اموال و دارایی‌های مفقود شده نیجریه و مبارزه با بوکوحرام

وعده آمریکا به رهگیری اموال و دارایی‌های مفقود شده نیجریه و مبارزه با بوکوحرام

همزمان با تلاش واشنگتن برای ازسرگیری روابط با نیجریه، مقامات آمریکا مدعی پیشنهاد واشنگتن برای کمک به رئیس‌جمهور جدید این کشور آفریقایی در پیدا کردن میلیاردها دلار اموال و دارایی‌های مفقود شده کشورش و افزایش کمک نظامی آمریکا برای مبارزه با تروریست‌ها شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، سفر چند روز آتی "محمدو بوهاری"، رئیس‌جمهوری نیجریه به آمریکا از سوی دولت واشنگتن به عنوان فرصتی برای صحه گذاشتن بر بهبود روابط از زمانی که وی در انتخابات مارس سال‌جاری میلادی کشورش پیروز شد، تلقی می‌شود. این انتخابات نیجریه به عنوان نخستین گذار دموکراتیک قدرت در چند دهه اخیر در این کشور مورد تحسین قرار گرفته است.

همکاری آمریکا با گودلاک جاناتان، رئیس‌جمهور پیشین نیجریه به خاطر مسائلی از جمله امتناعش از انجام تحقیقات درخصوص فساد و نقض حقوق بشر توسط ارتش کشورش در حقیقت متوقف شده بود.

تونی بلینکن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا مدت‌ها نیجریه را به عنوان مهم‌ترین کشور استراتژیک در آفریقا تلقی کرده اما مساله اصلی وجود فرصتی برای تعمیق روابط و مشارکت ما بود که این فرصت در حال حاضر مهیا شده است.

بهبود روابط با نیجریه، بزرگترین تولیدکننده نفت و آمریکا همزمان با آن صورت گرفته که روابط آمریکا با مصر و آفریقای‌جنوبی سرد شده است.

مقامات آمریکا اعلام کردند، آنها تمایل دارند تا مربیان نظامی را برای کمک به مبارزه شش ساله نیجریه با تروریست‌های بوکوحرام به این کشور اعزام کنند.

از زمانی که بوهاری زمام امور نیجریه را به دست گرفته، واشنگتن برای کمک به نیروی ضربت چندملیتی که برای مبارزه با بوکوحرام تشکیل شده، متعهد کمک مالی پنج میلیون دلاری شده است. این کمک علاوه بر 34 میلیون دلاری است که آمریکا برای تجهیزات و کمک‌های لجستیکی به نیجریه، جمهوری چاد، کامرون و نیجر اختصاص داده است.

مقامات آمریکا گفتند، اقدام بوهاری در 13 ژوئیه سال جاری میلادی برای اخراج روسای نظامی که توسط گودلاک جاناتان منصوب شده بودند، راه را برای همکاری بیشتر نظامی هموار می‌کند.

یکی دیگر از مقامات ارشد آمریکا گفت، واشنگتن از بوهاری می‌خواهد تا همکاری منطقه‌ای را علیه شبه‌نظامیان بوکوحرام ایجاد کرده و با هدف کاهش قدرت سربازگیری این گروه تروریستی به جوامع تحت تاثیر کمک بیشتری کند.

بوهاری اعلام کرده که اولویتش تقویت اقتصاد نیجریه و مبارزه با فساد است.

انتهای پیام

کد N893708

وبگردی