آفتاب

انتخابات ریاست‌جمهوری بروندی فردا برگزار می‌شود

انتخابات ریاست‌جمهوری بروندی فردا برگزار می‌شود

انتخابات ریاست جمهوری بروندی فردا (سه شنبه) در حالی برگزار می‌شود که به احتمال قوی رهبر کنونی آن برای سومین بار سکان هدایت این کشور درگیر خشونت را به رغم مخالفت مردم و اپوزیسیون در دست می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پی یر نکورونزیزا رئیس جمهوری بروندی به نظر می‌رسد که می‌تواند در انتخابات جنجالی فردا پیروزی خود را برای سومین دوره ریاست جمهوری هموار کند اما این پیروزی تصنعی منجر می‌شود که وی همچنان بر کشوری درگیر رهبر می‌کند.

اپوزیسیون بروندی و گروه‌های جامعه مدنی نامزدی وی را مغایر قانون اساسی و نقض معاهده صلح می‌دانند که به ده‌ها سال جنگ داخلی و کشتار قومی در سال 2006 پایان داد.

در شرایطی که اپوزیسیون بروندی انتخابات را "ظاهرسازی" می‌داند، رئیس جمهوری 51 ساله این کشور هیچ کشمکشی با رقبا نمی‌کند.

بیش از دو ماه اعتراضات ضد نکورونزیزا با سرکوب شدید دولت دست کم 100 کشته برجای گذاشت. در جریان این سرکوب، بسیاری از رسانه‌های مستقل تعطیل شدند و بسیاری از مخالفان گریختند و به جمع بیش از 150 هزار تنی پیوستند که از ترس موج جدید خشونت‌ها گریخته بودند. در اواسط ماه مه ژنرال‌های شورشی بروندی تلاش ناموفقی برای سرنگون کردن نکورونزیزا داشتند و پس از آن آنها در شمال بروندی فعالیت‌های شبه نظامی‌گری خود را آغاز کردند.

بروندی به عنوان فقیرترین کشور جهان در قلب منطقه گریت کیکز آفریقای مرکزی واقع شده است. تحلیل‌گران معتقدند که شیوع دوباره درگیری‌ها ممکن است به وقوع فاجعه بشری در این منطقه ختم شود.

رئیس جمهوری کنونی بروندی، دوران حکومت خود را "مشیت الهی" می‌داند و کارزار انتخاباتی خود را بر وعده برقراری صلح و فقرزدایی بنیان نهاده است.

انتهای پیام

کد N893502

وبگردی