آفتاب
اسدالله بادامچیان در گفت‌وگو تفصیلی با ایسنا:

بعضی مسئولان خدمت می کنند تا بعدا رئیس جمهور شوند

بعضی مسئولان خدمت می کنند تا بعدا رئیس جمهور شوند

نایب رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه وقتی در ایران فردی رئیس جمهور می‌شود سایر جریان ها با وی مقابله می‌کنند گفت: برخی به جای اینکه به رای مردم احترام بگذارند در فضای دعواهای سیاسی افتاده اند.

اسد الله بادامچیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، با اشاره به تلاش های اصولگرایان برای دستیابی به اجماع برای انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: ما بسیار امیدواریم که در این انتخابات به اجماع برسیم. البته در اصول خود نیز به توافق رسیده ایم.

این فعال سیاسی اصولگرا همچنین درباره چرایی گرایش اصلاح طلبان به سمت آیت الله هاشمی گفت:‌ منافع اصلاح طلبان اقتضا می‌کند که آن‌ها در این مقطع به آیت الله هاشمی نزدیک شوند.

حزب موتلفه برای انجام تکلیف شرعی وارد انتخابات می شود

اسد الله بادامچیان نایب رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان اینکه این حزب نگاه غربی یا شرقی و مادی گرا به مسأله انتخابات ندارد گفت:‌ انتخابات برای ما یک تکلیف شرعی،عقلایی و ملی بوده که باید آن را به بهترین وجه انجام دهیم. انتخابات برای ما فریضه ای همانند نماز است البته این مسأله فقط در دوران جمهوری اسلامی صدق می‌کند، زیرا ما در دوران طاغوت در انتخابات آن دوران که تقلبی و تشریفاتی بود شرکت نمی کردیم اما اکنون که ولی فقیه عادل در راس نظام قرار دارند، ‌انتخابات هم یک وظیفه شرعی شده است.

وی همچنین افزود: البته حضور در انتخابات یک وظیفه عقلایی نیز هست چون در جمهوری اسلامی مردم باید تکلیف اداره امور را از طریق انتخابات تعیین کنند. ما معتقدیم احزاب باید نمایندگان را به مردم معرفی کنند نه اینکه بخواهند مجلس، مجلسی متعلق به حزب باشد زیرا احزاب هیچ گاه همه مردم را در بر نمی گیرد و نماینده مجلس، نماینده تمام مردم است نه فقط نماینده حزب خودش. ما با انتخابات حزبی مخالف نیستیم. من خودم از ده سالگی در گروه شیعیان فعال بوده و همه عمر خود را در تحزب گذرانده ام، بنابراین با انتخابات با حضور احزاب کاملا موافقم البته ما با انتخابات دو حزبی مثل انتخابات آمریکا و انگلیس که برخی آرزو دارند به تقلید از آن‌ها عمل کنیم مخالفیم، زیرا این مسأله موجب ایجاد دیکتاتوری مردان خاکستری پشت پرده در این کشورها که در دو حزب هستند شده است. قدرت میان دو حزب در این کشور جابجا شده و مردم هم به آن‌ها بی اعتماد هستند و جایی برای سایر احزاب و مردم غیر حزبی وجود ندارد.

این فعال سیاسی اصولگرا همچنین با بیان اینکه انتخابات دو حزبی زمینه سازش پشت پرده را فراهم می‌کند، افزود:‌ البته انتخابات چند حزبی نیز مشکلاتی دارد زیرا شدت رقابت انتخاباتی زیاد شده و فضای سیاسی دچار بی ثباتی می‌شود. وقتی یک حزب هم رای اکثریت را آورد سایر احزاب با وی مخالفت می‌کنند، در این شرایط احزاب مجبورند به یکدیگر باج دهند، اما اگر احزاب برای خدمت و اسلامی و ارزشی باشند این مشکلات به وجود نمی آید. مانند حزب موتلفه که برای انجام تکلیف شرعی وارد انتخابات می شود .یک حزب اسلامی قدرت را برای خدمت بهتر و انجام مطلوب تر تکالیف شرعی می خواهد.

بادامچیان همچنین با اشاره به اینکه برخی افراد وقتی سرکار می آیند خدمت می کنند تا بعدا به ریاست جمهوری برسند اظهار کرد: این خدمت برای خدا نیست . زیرا آن فرد خیلی خوب خدمت می‌کند تا بعدا رئیس شود. یعنی خدمت برای به دست آوردن ریاست. این نوع عملکرد در دین اسلام مذموم و شرک خفی است. اما اگر احزاب برای خدا کار کنند ضابطه‌مند می شوند و دیگر مسأله سهم خواهی مطرح نمی شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: احزاب اسلامی در انتخابات با یکدیگر مذاکره می‌کنند تا نامزدهای لایق را به مردم معرفی کنند. در این بین ممکن است فردی عضوی از آن احزاب نباشد، اما فرد صالح و کارآمدی باشد، بنابراین او را انتخاب می‌کنند. در واقع وظیفه شرعی آن‌ها این است که نامزد افضل و نه صرفا نامزد حزب خود را معرفی کنند. شهید بهشتی می گفت اگر برای مسئولیت دو نفر حزبی و غیر حزبی را داشته باشیم و فرد غیر حزبی لایق تر باشد حتما باید او را انتخاب کنیم اما اگر هر دو در شرایط یکسانی بودند باید فرد حزبی را انتخاب کنیم چون وی توانایی کار تشکیلاتی را هم دارد و این یک امتیاز است.

اصطلاح شکست در انتخابات تحت تاثیر فرهنگ وارداتی ماست

نایب رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره چرایی شکست اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری 92 گفت:‌ اگر انتخابات، انجام تکلیف شرعی شد و اگر حزبی رای نیاورد چون به تکلیفش عمل می‌کند،‌ شکست ندارد. عمل به تکلیف خود یک پیروزی است و شکست در راه عمل به ارزش های مطلق الهی معنا ندارد. در یک نظام اسلامی احزاب اسلامی نامزدهای مورد نظر خود را به مردم معرفی کرده و مردم هم نامزد ارجح را انتخاب می‌کنند این ها همه پیروزی است. این اصطلاح شکست در انتخابات تحت تاثیر فرهنگ وارداتی ماست و در احزاب غربی مادی گرا مطرح می‌شود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: احزاب اسلامی وظیفه رقابت طبق موازین شرعی را داشته و پس از پایان انتخابات به رای مردم احترام می گذارند. کسی هم که بر اساس این نوع انتخابات اسلامی مسؤول می‌شود به دنبال ریاست طلبی نبوده و برای خشنودی خدا عمل می‌کند . در اسلام آمده فردی که دنبال ریاست طلبی باشد مورد لعن خداست. ملعون من تراس . در واقع احزاب اسلامی پس از پایان نتیجه انتخابات با منتخب مردم همکاری کرده و به جای دعوا به وی تبریک می گویند و طبق وظایف شرعی خود عمل می نمایند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: متاسفانه ما در فضای دعواهای سیاسی افتاده ایم و سایرین تلاش می‌کنند با کسی که رئیس جمهور شده مقابله کنند. این شرایطی که در مورد احزاب اسلامی بیان کردم یک شرایط آرمانی و تخیلی نیست و ما در اوایل انقلاب اسلامی شاهد این نوع عملکردها بودیم. ما در شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی تصمیم گرفتیم که شهید رجائی نخست وزیر شود که عضو حزب نبود. شهید بهشتی گفتند که من بروم که با شهید رجایی صحبت کنم. شهید رجایی در پاسخ گفت باید ببینم که تکلیفم چیست. من به وی گفتم که وقتی اعضای شورای مرکزی حزب همچون بهشتی و علما و دیگران بهگفته اند که شما نخست وزیر شوی پس تکلیفت معلوم است اما شهید رجایی به من گفت من باید فکر کنم و ببنیم1- آیا از عهده این مسئولیت بر می آیم و آیا تکلیف من است؟ یا بهتر از من وجود دارد و باید به او رای بدهیم که او رای بیاورد.2- در صورت تکلیف بودن برای من آیا توانایی انجام این مسئولیت را دارم و آیا اینکه این مسئولیت من را خراب نمی کند؟ شهید رجایی از من یک هفته وقت خواست تا پاسخ ما را بدهد.

نایب رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: من این مطلب را برای شهید بهشتی تعریف کردم و ایشان به من گفت رجایی می خواهد با خودش و خدایش خلوت کند. بعد از یک هفته شهید رجایی به من گفت از من برای پست نخست وزیری افراد بهتر بسیار زیاد است، اما بنی صدربه آن‌ها میدان نمی دهد. دوم اینکه بررسی کردم و دیدم می توانم با کمک شما از عهده این مسئولیت بر بیایم سوم اما برای اینکه مسئولیت من را خراب نکند تصمیم دارم ماهی یک بار لباس های زندانم در دوران رژیم شاه را بر تن می کنم و ساختمان نخست وزیری را با کارمندان تمیز کنم تا یادم نرود که من همان رجایی دوران زندان شاه هستم.این نگاه یک انسان مسلمان متعهد برای پذیرش مسئولیت است .

امام(ره) می گفت ما چه کاره ایم که مردم را مدیریت کنیم

بادامچیان در مورد علت تداوم نیافتن این فرهنگ در بین مسئولان و مردم گفت:‌ انقلاب ما به دلیل مردمی بودن نمی تواند ارزش هایش را به مردم تحمیل کند. امام خمینی(ره) در سال 41 به ما می فرمود برای موفقیت درکارها کار را ایمانی، مردمی و با برنامه کند. در سال 41 یکی از دوستان ما به امام گفت ما باید مردم را هدایت و مدیریت کنیم اما امام (ره) در جواب گفت شما چه کاره اید؟ ما قیم مردم نیستیم بلکه باید مردم را آگاه کنیم و فرمود: وقتی مردم آگاه شدند حتی توپ و مسلسل نمی تواند جلوی آن‌ها را بگیرد . وقتی در سال 57 انقلاب پیروز شد می دانید تمام کارمندان ما گزینه های رژیم شاه بودند و دروس دانشگاهی ما هم غربی بود. ساختاری اداری و اقتصادی ما غربی و شبه غربی بود. در واقع حکومت عوض شد اما به زمان نیاز بود تا فرهنگ مردم عوض شود. نهادینه شدن فرهنگ افرادی مانند شهید رجایی در بین همه مردم به زمان نیاز دارد تا با انتخاب آزاد و آگاهانه آنرا پذیرا شوند.

اینگونه نیست که تفکر شهید رجایی ادامه نیافته باشد

نایب رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با تاکید براینکه جامعه امروز روش های تند و افراطی را نمی خواهد گفت:‌ جامعه روش اعتدالی انقلابی می خواهد نه روشی که از آن نوعی لیبرالیسم یا اعتدال روشنفکری و تحجر و جمود بیرون آید. البته منظورم این نیست که دولت این ویژگی ها را دارد. این دولت منتخب رای مردم بوده و حکم تنفیذ رهبری را هم دارد پس ما باید به این دولت کمک کنیم و البته انتقاد سازنده را مطرح کنیم.

وی همچنین گفت:‌ امروز جامعه ما پس از سی سال رشد کرده و نسل جوان،‌ دانشگاهیان، بانوان و روحانیون ما نیز تکامل یافته اند .اکنون ذهنیت و تفکر نسل جوان هم تغییر کرده است و اینگونه نیست که تفکر شهید رجایی ادامه نیافته باشد. ما مسئولانی داریم که سه دهه فعالیت داشته اما یک تخلف مالی یا اخلاقی ندارند. اگر ایران به این اقتدار و عزت فعلی رسیده است مدیون ولایت فقیه و رهبری امام(ره) و امام خامنه ای است و البته از فرد مهندس بازرگان تا آقای روحانی همه دراین اقتدار فعلی نظام سهیم هستند . شما اگر این نگاه را داشته باشید آرامش خواهید داشت و زمینه ای را فراهم می کنید که از همه نیروها و ظرفیت های نظام استفاده شود.مردم از درگیری های جناحی خوششان نمی آید و این دعواها نیز کسی را به جایی نمی رساند. مگر اصلاح طلبان که با احمدی نژاد دعوا کردند توانستند رای بیاورند؟

باید افراد اصولگرای مفیدی به مجلس بروند تا مشکلات مردم را حل کنند

بادامچیان در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به فعالیت اصولگرایان و حزب موتلفه برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت:‌ما قدر مشترک زیادی در میان اصولگرایان داریم. من معتقدم قدر مشترک ما 80 درصد است بنابراین می توانیم به جای دعوای انتخاباتی زمینه همکاری را فراهم کنیم.ما وقتی در مشترکات با اصولگرایان به تفاهم رسیدیم می توانیم با سایر جریان ها هم تعامل کنیم.

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به جلسه سه جانبه موتلفه، پایداری و ایثارگران گفت:‌ ما در این جلسات به این نتیجه رسیدیم که باید افراد اصولگرای مفیدی به مجلس بروند تا مشکلات مردم را حل کنند. ما تصمیم گرفته ایم به جای دعواهای سیاسی به دنبال حل مشکلات اصلی مردم باشیم. ما برای حل این مشکلات مردم به مدیران صادق و لایق نیازمندیم که مقتدر و نه زورگوباشند. ما در حال شناسایی این افراد هستیم. در واقع ما بر سر اصول،‌ برنامه ها، ارزش ها و نامزدهای انتخابات بدون هرگونه سهم طلبی در حال مذاکره هستیم البته اصول ما مورد قبول همه هست و ما این اصول را برای سایر احزاب اصولگرا مطرح می کنیم.

فقها و جامعتین اختلافات اصولگرایان را حل می‌کنند

وی تاکید کرد: فصل الخطاب ما هم در اختلافات جامعتین است البته برخی دوستان نامی از سایر علما هم آورده اند که ما با آن‌ها هم صحبت کرده ایم و به نوعی به توافق رسیده ایم بنابراین مشکل فصل الخطاب ما هم حل شده و اصول ما هم تدوین شده است. ما به سراغ سایر تشکل ها هم رفته ایم تا به همگرایی برسیم. ما معتقدیم اگر افراد به اصول معتقد باشند اختلاف در مصادیق کم می‌شود. فقهای ما و جامعتین اختلافات ما را در مورد مسائل اختلافی حل می‌کنند .

با هر تشکلی که در چارچوب قانون باشد موافقم

نایب رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره ایجاد « تشکل یکتا» گفت:‌من با هر تشکلی که در چارچوب قانون باشد موافقم . من وقتی در کمیسیون ماده 10 احزاب بودم به همه تشکل ها مجوز می دادم. یادم هست زمانی که حزب مشارکت به دنبال اخذ مجوز بود از ما درخواست داد تا به عنوان جبهه ثبت شود. من به محمدرضا خاتمی گفتم شما مجموعه ای افراد حقیقی هستید نه تشکل های حقوقی که دنبال ایجاد جبهه باشید. اما خاتمی گفت که ‌ ما از عنوان حزب جبهه مشارکت استفاده می کنیم که ما هم موافقت کردیم. دوستان به من گفتند آن‌ها عنوان حزب را کنار گذاشته و از عنوان جبهه استفاده خواهند کردو من به آن‌ها گفتم اشکالی ندارد زیرا ما می خواهیم آن‌ها را قانونمند کنیم. شهید بهشتی می گفت تشکل ها را باید قانونمند کنیم زیرا در غیر این صورت به باند تبدیل شده و ضرر باند ها بسیار زیاد است. من می دانم که آن‌ها عنوان حزب را کنار می گذارند و آن‌ها هم همین کار را کردند و وقتی خاتمی از من پرسید چرا با وجود اطلاع از این اقدام به ما مجوز می دهید؟به وی گفتم شما می خواهید به صورت کاذب خود را در جامعه بالا ببرید در حالی که مردم در مورد شما قضاوت می‌کنند که آیا شما صادقید یا خیر؟

بادامچیان با بیان اینکه ما با هر تشکلی موافقم خاطر نشان کرد: اکنون اعضای جبهه یکتا در حال جمع شدن هستند. البته معاون سیاسی وزیر کشور گفته اند که این تشکل غیر قانونی است اما آقای مقیمی یادشان رفته است که جبهه مشارکت قبل از اینکه مجوز بگیرد فعالیت می‌کرد. به هر حال اعضای یکتا دور هم جمع شده اند و اساسنامه ای تنظیم کرده اند و بعد هم برای دریافت مجوز نیز اقدام می‌کنند نباید با آن‌ها برخورد کرد.

با آیت الله هاشمی سابقه دوستی پنجاه ساله دارم اما مواضع رهبری برای ما حجت شرعی است

نایب رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی همچنین درباره علت دور شدن یا نزدیک شدن اصلاح طلبان و اصولگرایان به آیت الله هاشمی گفت:‌من ایشان را بیش از 50 سال است که می شناسم و با هم دوستیم. وی سابقه خدمات زیادی داشته البته دیدگاه های خاص خود را دارد که برخی با این دیدگاه مخالف و برخی موافقند. هیچ گاه هیچ فردی ثابت نمانده و همه در حال تکامل اند ما هم نباید کسی را سیاه و سفید ببینیم. آقای هاشمی هم مواضع خود را دارند اما مواضع رهبری برای ما حجت شرعی است.

وی همچنین افزود:معمولا ‌اصولگرایان مواضع خود را در چارچوب ولایت تعریف می‌کنند و بر همین اساس با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند اما اصلاح طلبان بر اساس منافع خود عمل می‌کنند. در این دو جریان تفاوت دیدگاه ها بسیار فراوان است و برخی از افراد این جریان مثل اعضای نهضت آزادی ولایت فقیه را قبول نداشته و می گویند چون ولایت فقیه در قانون اساسی آمده ما آن را قبول می کنیم. آن‌ها وقتی به نفع شان نبود با آیت الله هاشمی مخالفت کرده و عالیجناب سرخ پوش را نوشتند و به وی توهین کردند اما وقتی منافع شان ایجاب کرد به وی نزدیک شدند.

به جای دعواهای سیاسی باید به دنبال حل مشکلات مردم باشیم

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: در جامعه ما همواره این بحث ها وجود داشته است. ما به جای دعواهای سیاسی باید به دنبال حل مشکلات مردم باشیم. البته این دعواها در حال کاهش است. ما اکنون چهار و نیم میلیون دانشجو در کشور داریم که باید به فکر شغل آینده آنها باشیم و از ظرفیت آن‌ها برای حل مشکلات کشور استفاده شود. نه اینکه دنبال دعواهای سیاسی باشیم.

شخصیت زنان درورزشگاه می شکند

بادامچیان در بخش پایانی مصاحبه خود با خبرنگار ایسنا درباره مسأله ورود زنان به ورزشگاه ها گفت:‌ زمانی که نظام جمهوری اسلامی مستقر شد عده ای گفتند این نظام زنان را به خانه می برد اما هیچ گاه این اتفاق نیفتاد. پرسش من این است که آیا رفتن زنان به ورزشگاه به نفع آن‌ها است؟ من معتقدم شخصیت زنان ما درورزشگاه ها می شکند چون ورزشگاه ها محل هیجان است.

وی در ادامه گفت : زن ایرانی با زن اروپایی یکی نیست. غرب حرمسرای امپراتوری را عمومی کرد و اکنون زنان آن‌ها در خیابان ها ولو هستند اما زنان ما اینگونه نیستند. فرهنگ ما هم با فرهنگ غرب متفاوت است . شما در کتیبه های داریوش ببینید آیا کسی زن را هدیه داده است؟آیا در مجسمه های باستانی ما زن و مرد لخت وجود دارد؟ در کتیبه های ما همه زنان لباس پوشیده به تن دارند.

این نماینده پیشین مجلس با ا شاره به اینکه من وقتی مسؤول در زمینه ورزشی بودم به ورزشگاه ها رفته و شعارها، اهانت‌ها و هیجان ها را دیده ام گفت:‌ در این شرایط شما تصور کنید زنان هم در ورزشگاه حضور داشته باشند چه اتفاقی می افتد؟ آیا خانم ملاوردی حاضر است اگر به زنی تعرض شود ،‌جواب دهد؟‌ ما با ورزش بانوان مخالف نیستیم. اکنون بانوان ما در مسابقات جهانی شرکت می کنند . ما ورزشگاه های مخصوص بانوان هم داریم اما استکبار جهانی دنبال هنجار شکنی است ما می دانیم در پشت این مسائل چه کسانی هستند.

بادامچیان در پایان افزود:‌ ما طرفدار حجابیم و در این راه انقلاب کرده و شکنجه هم شدیم . روزی هم که اسلام حکومت تشکیل داد می توانست چادر را اجبار کند. اما این کار نشد زیرا فرهنگ با اکراه و زور پیش نمی رود . ما دنبال آگاه کردن مردم هستیم تا آن‌ها خودشان راه درست را انتخاب کنند و البته باید مراقب توطئه های بیگانگان برای ایجاد محیط فساد و بی بند و باری باشیم و همه به گسترش فرهنگ حجاب و عفاف کمک کنیم نه اینکه در آن ایجاد خدشه نماییم.

گفت و گو از خبرنگار سیاسی ایسنا: محسن فرامرزی

انتهای پیام

کد N893149

وبگردی