آفتاب

همکاری امنیتی، راهی برای آرام کردن تل آویو پس از توافق هسته ای

همکاری امنیتی، راهی برای آرام کردن تل آویو پس از توافق هسته ای

وزیر دفاع آمریکا هدف از سفر خاورمیانه ای خود را تحکیم روابط امنیتی با همپیمانان واشنگتن توصیف کرده و می گوید قصد ندارد نظر کلی تل آویو را نسبت به توافق هسته ای ایران عوض کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا، که برای دیدار با مقامات اسرائیل عازم خاورمیانه شده است، پیش از ورود به فرودگاه تل آویو در رابطه با بینش اسرائیلی ها نسبت به توافق هسته ای ایران گفت: من قصد ندارم نظر هیچ یک از دولتمردان تل آویو را عوض کنم. هدف من از این سفر چنین چیزی نیست.

در عوض، کارتر به عنوان اولین مقام آمریکایی که پس از حصول تفاهم هسته ای وین به تل آویو سفر کرده، قصد دارد تمرکز خود را از تنش های سیاسی برخاسته از توافق هسته ای دور کرده و به جای آن به مباحث کاربردی تری نظیر تعمیق همکاری های امنیتی بپردازد.  

کارتر در جمع خبرنگارانی که وی را در این سفر همراهی می کنند گفت: برخی از دوستان ممکن است با این حرف من موافق نباشند، اما ما در کارنامه خود سابقه ده ها سال همکاری مستحکم را با اسرائیل داریم. البته ناگفته نماند که این بار ماموریت کارتر چندان هم آسان نخواهد بود چرا که آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سر اینکه توافق هسته ای ایران به امنیت تل آویو منجر خواهد شد توافق نظر ندارند.

  «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا، مدعی است که ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای به تضمین امنیت بیشتر برای تل آویو منجر خواهد شد و اینکه واشنگتن هرگز در استراتژی دفاعی خود نسبت به صهیونیست ها تغییری اعمال نخواهد کرد.

کارتر در این باره گفت: توافق هسته ای و یا هیچ  اقدام دیگری که ما به منظور پیشبرد راهبرد نظامی خود انجام می دهیم به سهل انگاری در رابطه با رفتار ایران نمی انجامد. در هیچ جا از متن ۱۰۰ صفحه ای توافق محدودیتی بر میزان دفاع آمریکا از دوستان و همپیمانانش از جمله اسرائیل تحمیل نشده است. علاوه بر این، کارتر بار دیگر بر تعهد آمریکا به دفاع از منافع همپیمانانش در مقابل تهاجم احتمالی ایران تاکید کرد.

مقصد بعدی سفر یک هفته ای کارتر اردن و عربستان سعودی است که باز هم به ادعای واشنگتن با هدف تحکیم همکاری های امنیتی و در مواجهه با چالش های پس از تفاهم هسته ای وین انجام می گیرد.  

کد N893122

وبگردی