آفتاب

نامزدی سیاستمدار جنجالی روسیه برای تصدی یک سمت عالی‌رتبه در اوکراین

نامزدی سیاستمدار جنجالی روسیه برای تصدی یک سمت عالی‌رتبه در اوکراین

نامزدی یک سیاستمدار جنجالی روسیه برای تصدی یک پست عالی‌رتبه در اودسای اوکراین، فضای سیاسی را در اوکراین پرتنش متشنج کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، "ماریا گایدار" دختر "ایگور گایدار" نخست‌وزیر سابق روسیه است که جمعه گذشته به عنوان معاون میخائیل ساکاشویلی رئیس‌جمهوری سابق گرجستان نامزد شد.

ساکاشویلی غرب‌گرا اخیرا به عنوان فرماندار منطقه اودسا در جنوب غربی اوکراین معرفی شده است. گایدار که از مخالفان حکومت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه است، در پی نامزدی در این سمت با انتقادهای فراوانی روبرو شد و علت آن نیز عمدتاً این است که وی پیشتر گفته بود شبه جزیره کریمه در دریای سیاه متعلق به روسیه است.

در پی اعلام نامزدی ماریا گایدار، روزنامه‌نگاران اوکراینی مصاحبه‌ای از وی را منتشر کردند که گفته بود: در حقیقت کریمه متعلق به ماست و بازگرداندن آن غیرممکن است.

دختر نخست‌وزیر سابق روسیه همچنین تمایلی به محکوم کردن مداخله روسیه در شرق اوکراین نشان نداده است؛ جایی که مسکو منکر ایفای هرگونه نقش نظامی می‌شود. درگیری‌ها در این منطقه به رغم درخواست‌ها برای آتش‌بس همچنان ادامه دارد.

"میکولا کنیاجیتسکی" از چهره‌های سرشناس رسانه‌های اوکراین می‌گوید: او باید انتخاب کند. اگر ماریا گایدار می‌خواهد شهروندی اوکراینی و سمت عالی دولتی بگیرد، نمی‌تواند از سوالات فرار کند.

ماریا گایدار در پاسخ به منتقدانش در وبلاگ خود نوشت: من همواره حامی تمامیت ارضی اوکراین بوده‌ام و با الحاق کریمه و جنگ در شرق اوکراین مخالفت کرده‌ام.

نامزدی وی به عنوان معاون ساکاشویلی همچنین انتقادهایی را از جانب سیاستمداران روسیه در پی داشت. "نیکیتا بیلیج"، فرماندار منطقه کروف در شرق مسکو، جاییکه ماریا گایدار زمانی معاون بود، گفت: او اشتباه کرده است.

انتهای پیام

کد N893113

وبگردی