آفتاب

گفتگوی سی‌ان‌ان با کری و مونیز/کری: با نظر شاهزاده بندر دربارۀ ایران مخالفم/ هنوز کارهای زیادی مانده

گفتگوی سی‌ان‌ان با کری و مونیز/کری: با نظر شاهزاده بندر دربارۀ ایران مخالفم/ هنوز کارهای زیادی مانده

واحد مرکزی خبر نوشت:

جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت لغو تحریم های تسلیحاتی ایران به طور مستقیم مربوط به مذاکرات هسته ای ایران بود زیرا تحریم های تسلیحاتی و موشکی زمانی اعمال شد که قطعنامه 1929 علیه برنامه هسته ای ایران به تصویب رسید.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، مجری برنامه استیت آو د یونیون شبکه سی ان ان از جان کری پرسید: رییس ستاد مشترک آمریکا چند روز پیش در کنگره گفت لغو تحریم های تسلیحات متعارف و موشک های بالستیک ایران یک ایده بسیار وحشتناک خواهد بود چراکه ایران حدود پانصد آمریکایی را کشته است چرا این تحریم ها به عنوان بخشی از تحریم های ایران لغو می شود.

جان کری نیز در پاسخ گفت: ما تحریم های موشک های بالستیک ایران را لغو نمی کنیم. این تحریم ها در چارچوبی هشت ساله و براساس قطعنامه سازمان ملل لغو خواهد شد. لغو این تحریم ها هشت ساله خواهد بود و ما قطعنامه های دیگر و سازوکارهای دیگری داریم که ایران را درباره مسایل موشکی خود همچنان در موضع پاسخگویی قرار می دهد.

با این حال واقعیت ساده ای که وجود دارد این است که در تحریم هایی که در سازمان ملل برضد ایران تصویب شد این مسئله در نظر گرفته شده است که همه تحریم های ایران زمانی که ایران تعهدات خود در قبال ان پی تی را اجرا کرد لغو شود. بنابراین اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال ایکسم اعلام کرد که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است همه تحریم ها لغو خواهد شد.

در واقع ما در برابر سه کشوری موفق شدیم که فکر می کردند هیچ اقدامی دیگر وجود ندارد که بتوانند صورت دهند. ما تدابیر و اقدامات زیادی برای انجام دادن داریم و آمریکا همواره این توان را دارد که اقداماتی یکجانبه و یا چند جانبه درباره فعالیت های دیگر ایران صورت دهد.

مجری پرسید من درباره اظهارات ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا که ماه آوریل درباره چهار تبعه آمریکایی در ایران گفته بود ابهاماتی دارم. مونیز گفته بود که این مذاکرات به عمد محدود به مسئله هسته ای ایران شده است. با این حال به نظر نمی رسد که این مذاکرات محدود به مسئله هسته ای بود.

مونیز هم در پاسخ گفت: به نظر من بخش اصلی و اساسی این مذاکرات مسئله هسته ای بود که ما را قادر ساخت که جلوی دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای را بگیریم و بتوانیم در این چارچوب بر مسئله هسته ای ایران نظارت داشته باشیم و درباره اتباع آمریکایی که در ایران در زندان هستند یا ناپدید شده اند باید بگویم که جان کری وزیر خارجه آمریکا در هر نشستی که حاضر بودم همواره مسئله این چهار نفر را مطرح کرد و همچنان بر این مسئله متمرکز است.

مجری پرسید با این حال شما گفتید که بر مسئله هسته ای ایران متمرکز هستید و بر مسایل دیگر از جمله گروگان ها و تحریم های تسلیحاتی مذاکره نمی کنید و به نظر می رسد که ایرانی ها توانستند که مسایل دیگر را وارد کنند و اما ما برای بازگرداندن گروگانهایمان این اقدام را نکردیم.

مونیز: در حالی که می توانیم پاسخ این سئوال را به جان کری واگذار می کنیم با این حال تحریم های تسلیحاتی مسئله ای است که به طور مستقیم به عملکرد هسته ای ایران مربوط می شود.
جان کری گفت تحریم های تسلیحاتی و موشکی زمانی اعمال شد که قطعنامه 1929 به تصویب رسید.

مجری پرسید پاسخ شما به اظهارات شاهزاده بندر سعودی که گفته است این توافق موجب جنجال و آشفتگی در منطقه می شود چیست اینکه بسیاری از کشورهای منطقه چه کشورهای سنی چه اسراییل به شدت نگران آن هستنند که این یک توافق بد برای منطقه است؟

جان کری: ما با آنها به شدت مخالف هستیم. من با شاهزاده بندر نیز مخالف هستم. با این حال روز گذشته با وزیر خارجه عربستان سعودی دیدار کردم که در اظهاراتی که از تلویزیون پخش شد گفت آنها خواستار توافق هستند و اگر این توافق خواسته های آنها را برآورده کند آنها به شدت با این توافق راحت و از آن راضی خواهند بود. واقعیت این است که نگرانی واقعی در منطقه باید این باشد که هیچ توافقی امضا نشود. [span]

اگر کنگره این توافق را تصویب نکند و اگر بخواهد که این توافق را نابود کند ما هیچ بازرسی بر تسلیحات هسته ای نخواهیم داشت، هیچ تحریمی نخواهد بود و هیچ گونه امکانی برای مذاکره نیز وجود نخواهد داشت زیرا من به شما تضمین می دهم که در صورتی که آمریکا خودسرانه و یکجانبه توافق را نابود کند دیگر هیچ مذاکراتی نخواهیم داشت و آنها به راحتی این احساس را خواهند داشت که می توانند هر اقدامی که این توافق جلوی آن را می گیرد انجام دهند. 

مجری پرسید بهترین سناریو این است که طی پانزده سال آتی و با توجه به این پولی که به ایران داده می شود این کشور به ظرفیت دستیابی به توافق هسته ای نزدیکتر خواهد شد و همه این اقدامات را در پشت پرده قانون بین المللی خواهد کرد.  

جان کری: یکی از دلایل اینکه می توانیم بگوییم که پیش بینی ها درباره اتفاقاتی که می افتد دقیق نیست این است که پیش از این که این توافق امضا شود ایران دو هزار کیلوگرم اورانیوم غنی شده داشت و اگر این اورانیوم ها به اندازه کافی بیشتر غنی می شد ایران مواد هسته ای لازم برای ساخت ده تا دوازده بمب هسته ای را داشت. آنها مواد کافی برای ساخت این بمب ها را داشتند.

باراک اوباما زمانی که این پرونده را در دست گرفت با این واقعیت روبرو بود. آن زمان نوزده هزار سانتریفوژ در ایران در حال چرخش بود در کشوری که پیش از این به چرخه سوخت هسته ای دست یافته بود. کشوری که در آستانه دستیابی به تسلیحات هسته ای قرار داشت و مدت فرار هسته ای این کشور تنها دو ماه بود. ما این مدت را برای ده سال یا بیشتر از دو ماه به یک سال افزایش دادیم و بازرسی های مادام العمر، پایبندی به پروتکل پیشرفته آژانس بین المللی انرژی اتمی، بیست وپنج سال نظارت بر برنامه هسته ای ایران خواهیم داشت که این بی سابقه است و بدون این توافق ما این چیزها را نداشتیم.

مجری درباره احتمال نامزدی جان کری در انتخابات ریاست جمهوری پرسید که کری گفت علاقمندی من به نامزدی در انتخابات صفر است و من یک کار بسیار عالی دارم و کارهای زیادی برای انجام دادن دارم.

5252

کد N892889

وبگردی