آفتاب

اولین زن فضانورد ایرانی : ایران و آمریکا می توانند ماموریت مشترک فضایی داشته باشند

اولین زن فضانورد ایرانی : ایران و آمریکا می توانند ماموریت مشترک فضایی داشته باشند

تسنیم نوشت:

اولین فضانورد ایرانی با توجه به سابقه همکاری آمریکا و شوروی در بخش فضا، پس از انعقاد توافق هسته ای در حساب توییتر خود نوشت: «شاید در آینده شاهد یک ماموریت فضایی مشترک بین ایران و آمریکا باشیم.»

پایگاه اینترنتی اگزمینر نوشت: امروز چهلمین سالگرد پروژه آزمایشی آپولو-سایوز، نخستین ماموریت فضایی مشترک بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق است. همزمانی سالگرد این اتفاق فضایی با توافق هسته ای ایران، انوشه انصاری، اولین فضانورد ایرانی را بر آن داشت تا در حساب توییتر خود بنویسد:«شاید در آینده شاهد یک ماموریت فضایی مشترک بین ایران و آمریکا باشیم.»

شاید این پیشنهاد در نگاه نخست اندکی آرمانگرایانه به نظر برسد. ایران و آمریکا علاوه بر اختلافات هسته ای، دشمنانی سرسخت در طی چند دهه اخیر بوده اند. اما روی هم رفته این پیشنهاد آنچنان بی سابقه نیست. کارل سیگن، اخترشناس معروف آمریکایی، در دهه 1980 پیشنهاد کرد که پس از پروژه آزمایشی اپولو-سایوز، یک روس ها و آمریکایی ها یک ماموریت مشترک برای سفر به مریخ را نیز اجرا کنند.

پس از فروپاشی شوروی سابق، روس ها و آمریکایی ها به شرکای فضایی موفقی تبدیل شدند و بزرگترین ثمره این همکاری ساخت ایستگاه فضایی بین المللی بود.

با این اوصاف آیا می توان به ماموریت فضایی مشترک بین ایران و آمریکا در آینده امیدوار بود؟ بعید است این همکاری در آینده نزدیک اتفاق بیافتد.

 

 

3939

کد N892659

وبگردی