آفتاب
در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد؛

نجات ۱۰ نفر دیابتی از قطع عضو با لارومگس

نجات ۱۰ نفر دیابتی از قطع عضو با لارومگس

مرکز جامع ترمیم زخم جهاددانشگاهی اقدام به درمان سرپایی درمان بیماران مبتلا به زخم های مزمن از جمله دیابتی با رویکرد تیمی به روش های مختلف کرده است.

غلامرضا اسماعیلی جاوید، رئیس مرکز جامع  ترمیم زخم جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این مرکز با فلسفه انجام کار تیمی در قالب ترمیم زخم های مزمن از جمله زخم های دیابتی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه در کشور ما رویکرد تیمی برای درمان یک بیماری خیلی ضعیف است، اظهار داشت: با وجود اینکه بهترین پزشکان، جراحان،  فناوران و فناوری های را در کشور داریم، ولی به دلیل اینکه رویکردهای فردی را برای درمان پیش می گیریم، نتیجه خوب و با کیفیتی را بدست نمی آوریم.

به گفته وی، مرکز جامع ترمیم زخم جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران به عنوان اولین مرکزی است که به صورت تیمی با وجود متخصصانی همچون رادیولوژیست، جراح عروق، متخصص ارتوپد، متخصص عفونی، متخصص تغذیه، غدد و کارشناسان زخم به ترمیم زخم های مزمن از جمله زخم های مزمن دیابتی پرداخته است.

وی با بیان اینکه وجود یک تیم برای درمان، به تسریع در بهبود بیمار نقش بسزایی دارد، افزود: از این رو می توان به صورت سرپایی به درمان زخم های مزمن از جمله زخم های مزمن بستر، دیابتی و عروقی بپردازیم.

اسماعیلی جاوید با اشاره به اینکه معمولا بیمارانی به این مرکز مراجعه می کنند که آخرین راهکار درمانی شان، قطع عضو است، عنوان کرد: در این مرکز از روش های درمانی همچون لارودرمانی( استفاده  از لارو مگس) یا ماگوت تراپی، لیزردرمانی، وکیوم تراپی استفاده می شود.

به گفته رئیس مرکز جامع ترمیم زخم، بنا داریم تا تمامی روش های درمانی  که در اثربخشی ترمیم زخم های مزمن به اثبات رسیده  را انجام دهیم و در کنار آن روش های جدیدی را ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه عموما بیمارستان ها از پذیرفتن  دیابتی هایی که دچار زخم های مزمن شده اند، امتناع می کنند، افزود: به دلیل اینکه این افراد با بستری شدن در بیمارستان ها به مدت  بیش از یک ماه، رضایتی در بهبود نداشتند، به همین دلیل بیمارستان ها از پذیرفتن بیماران دیابتی برای درمان زخم های مزمن جلوگیری می کند. از این رو در این مرکز این توانایی وجود دارد تا در مدت زمان کوتاهی بهبودی این بیمارن را شاهد باشیم.

درمان سرپایی بیماران مبتلا به زخم های مزمن

وی با تاکید بر اینکه تمام تلاش جهاد علوم پزشکی ارائه خدمات سرپایی است، افزود: برای درمان زخم های مزمن ابتدا  به برداشتن بافت های مرده و سپس به کنترل عفونت زخم می پردازیم و با استفاده از روش های خاص زمان بهبودی را کاهش می دهیم.

اسماعیلی جاوید اذعان داشت: در مرکز جامع ترمیم زخم، درمان بیمار به صورت سرپایی تحت نظر متخصصان با ارائه آموزش ها به بیمار صورت  می گیرد.

تشویق نظام سلامت به درمان سرپایی زخم های مزمن

وی تاکید داشت: سیستم نظام سلامت نیز این مرکز را تشویق به چنین امری می کند تا دیگر بیماران مبتلا به زخم مزمن به دلیل درمان عفونت، در بیمارستان ها بستری نشوند و این بیماران به صورت سرپایی و تحت نظر پزشک، ضمن آموزش های لازم برای مراقبت، به مرکز جامع ترمیم زخم مراجعه کنند.

وی با اشاره به مشکلات زخم های دیابتی گفت: برداشتن فشار از روی زخم یکی از مشکلاتی است که متاسفانه در کشور انجام نمی شود چراکه ابزار هایی برای برداشتن فشار از روی زخم وجود ندارد و یا اینکه دانش کافی در این خصوص نداریم.

وی افزود: دیابتی ها، بیماران پرخطری هستد و باید با رویکرد استانداردی از آنها مراقبت کرد تا به استخوان هایشان از طریق پیشرفت زخم آسیبی نرسد.

بسته شدن زخم ۱۰ بیمار مبتلا به دیابت نوع ۲

اسماعیلی جاوید در ادامه افزود: طی شش ماه اخیر که لارو درمانی را در این مرکز با کمک گروه حشره شناسی دانشگاه تهران آغاز کردیم، ۴۰ بیمار مبتلا به زخم مزمن دیابتی نوع ۲ تحت درمان قرار گرفته اند.

وی افزود: از این تعداد زخم ۱۰ نفر از آنها بسته شده و آنها رضایت کامل از مراحل درمان از طریق لارومگس را داشته اند و اکنون به بهبودی کامل «بدون قطع عضو» دست یافته اند.

رئیس مرکز جامع ترمیم زخم اظهار داشت: مابقی این بیماران تحت درمان هستند و امیدواریم که هرچه زودتر بهبود یابند.

وی در خصوص لارو درمانی عنوان کرد: در این روش از لاروهای مگس استریل شده برای برداشتن بافت های مرده زخم های مزمن استفاده می شود تا بافت های مرده به بافت سالم و استخوان پیشروی نکنند.

کد N892523

وبگردی