آفتاب

کاهش محبوبیت نخست‌وزیر ژاپن

کاهش محبوبیت نخست‌وزیر ژاپن

نتایج نظرسنجی جدیدی پس از تصویب لایحه‌های دفاعی نخست‌وزیر ژاپن در پارلمان نشان می‌دهد که محبوبیت شینزو آبه با کاهش 10 درصدی به 7 / 37 درصد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اولین نظرسنجی از زمان ارائه‌ اصلاحات مورد نظر شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به پارلمان است که نشان می‌دهد محبوبیت وی 10 درصد کاهش داشته است. حزب حاکم ژاپن به دنبال آن است که تغییرات چشمگیری را در سیاست‌های دفاعی پساجنگی این کشور ایجاد کند.

تایید لایحه‌های امنیتی در مجلس سفلی پارلمان ژاپن با اعتراضات گسترده‌ای از سوی رای‌دهندگان روبرو شد چرا که آنها معتقدند که نقض قانون اساسی صلح‌طلب کشورشان می‌تواند آنها را درگیر جنگ‌های تحت رهبری آمریکا در نقاط مختلف جهان کند.

نظرسنجی خبرگزاری کیودوی ژاپن که روز جمعه و شنبه انجام شد، نشان می‌دهد که 6 / 51 درصد از دولت آبه ناراضی هستند.

سقوط محبوبیت نخست‌وزیر ژاپن طبق پیش‌بینی تحلیلگران رخ داد اما این اولین بار است که نارضایتی مردمی از شینزو آبه از زمان روی کارآمدن وی در دسامبر 2012 به 50 درصد می‌رسد. آبه با شعار تقویت اقتصاد و سیاست‌های دفاعی روی کار آمده بود.

لایحه‌های جدید به ژاپن اجازه می‌دهد تا از حق خود برای دفاعی جمعی و یا دفاع از کشورهای دوست تحت حمله استفاده کند. نخست‌وزیر ژاپن معتقد است که حضور ارتش ژاپن و فراهم آوردن حمایت لجستیکی از کشورهای دوست و نیز مشارکت در عملیات‌های حافظ منافع برای مقابله با چالش‌های جدید خصوصا از سوی چین، حیاتی است. با این حال، حدود سه‌چهارم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی کیودو با تصویب این لایحه‌ها مخالف هستند.

انتهای پیام

کد N892463

وبگردی