آفتاب

گفتگوی تلفنی لاوروف و کری درباره توافق مینسک

گفتگوی تلفنی لاوروف و کری درباره توافق مینسک

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که سرگئی لاوروف در گفتگوی تلفنی با جان کری همتای آمریکایی خود بر اهمیت نقش دو کشور در روند اجرای توافقنامه مینسک-۲ تاکید کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، سرگئی لاوروف در این گفتگوی تلفنی به جان کری گفته است که اصلاحات قانونی و اطمینان از مذاکرات مستقیم بین کی یف و دونباس از جمله موارد مهم در اجرای توافقنامه مینسک-۲ است.

روز پنجشنبه پترو پوروشنکو رئیس جمهوری اوکراین طرحی را در خصوص اصلاحیه قانون اساسی به پارلمان این کشور تقدیم کرد که در آن به شرایط ویژه منطقه دونباس اشاره شده است.

بر این اساس کاخ کرملین روسیه بارها اعلام کرده است که تمایل دارد از نفوذ خود بر جمهوری های خودخوانده لوگانسک و دونتسک در اوکراین برای پایان دادن به درگیری های آنها با دولت اوکراین استفاده کند. مسکو البته این تمایل خود را مشروط به اعمال نفوذ کشورهای غربی بر دولت اوکراین کرده است.

دولت روسیه در روز ۱۳ جولای اعلام کرد که طرح های اصلاحی قانون اساسی اوکراین بدون در نظر گرفتن خواسته های نمایندگان مردم جنوب شرقی این کشور تهیه شده و به طور عملی منافع ساکنان منطقه دونباس را نادیده گرفته و به تلاش های بین المللی برای فراهم کردن شرایط صلح ضربه زده است.

در روز ۱۲ فوریه سال جاری میلادی و بعد از ۱۶ ساعت مذاکره فشرده و نفس گیر، توافقی برای آتش بس هرچه سریعتر بین نیروهای دولتی در اوکراین و مخالفان آن در شهر مینسک پایتخت بلاروس بدست آمد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، پترو پروشنکو رئیس جمهوری اورکراین، فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان این توافقنامه را امضا کردند اما از آن تاریخ تاکنون این توافقنامه از سوی دولت اوکراین و مخالفان بارها نقض شده است.

 

کد N892352

وبگردی