آفتاب
آیت‌الله موحدی‌کرمانی:

از آثار تقوا توفیقی است که در مذاکرات بدست آمد

از آثار تقوا توفیقی است که در مذاکرات بدست آمد

آیت الله موحدی کرمانی با بیان اینکه یکی از برکات تقوا این است که انسان را از بن بست و سختی ها خارج می‌کند، گفت: یکی از نمونه های آثار تقوا توفیقی است که نمایندگان ما در مذاکرات هسته‌ای بدست آوردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت الله موحدی کرمانی در خطبه های دوم نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه پس از 23 ماه تلاش مداوم در عرصه های سیاسی ، اقتصادی ، عزتی بزرگ نصیب ایران و ایرانی شد، اظهار کرد: این نتیجه مرهون پایداری مردم صبور ایران است که دشمنان ایران را از تحریم ظالمانه پشیمان کرد و آن‌ها را مجبور به احترام و تکریم ایرانی کرد و همچنین مرهون هدایت های مستمر رهبر عالیقدر مان است که با تذکرات و هشدارهای خود مسیر صحیح را به تیم مذاکره کننده نشان می دادند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه موفقیت های بدست آمده در مذاکرات مرهون تلاش های مدبرانه رئیس جمهور محترم و تیم مذاکره کننده است که با تلاش خستگی ناپذیر و منطق قوی خود در عرصه های مذاکره طرف مقابل را مجاب به عقب نشینی و پذیرش حق و اعتراف به حقوق ایرانیان نمودند گفت: مقاومت مردم در مقابل تحریم ها و فشارهای اقتصادی آمریکا را مایوس کرد از اینکه بتواند با تحریم تمدید و تشدید آن مردم را تسلیم کند.

وی گفت: پایداری مردم آمریکا را مجبور کرد که باور کنند راه علاج، تهدید و زور نیست بلکه باید به احترام و تکریم ایرانیان روی آورند. به شکلی که گفت اگر دستاورد هسته‌ای را رد کنند من آن را رد را وتو می کنم.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی و حامیانش به ویژه عربستان سعودی از توافق حاصل شده ناراحت هستند و همین بهترین سند ارزش این توافق است، اظهار کرد: به یاد شهید بهشتی بگذار عصبانی باشند و از این عصبانیت، بمیرند.

موحدی کرمانی با اشاره به اینکه هنوز سرنوشت نهایی بیانیه و پنج پیوست آن مشخص نشده است و باید راهی شورای امنیت سازمان ملل، کنگره آمریکا، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت شود، افزود: تیم مذاکره کننده تلاش خود را انجام داده است و راه پر پیچ و خم سختی را طی کرده است؛ چرا که مجاب کردن گروهی زیاده خواه که به دنبال لجاجت و بهانه گیری هستند کار آسانی نیست.

وی با اشاره به اینکه وزیر امور خارجه فرانسه گفته است به دقت نحوه استفاده ایران از منابع حاصل از رفع تحریم ها را زیر نظر داریم، گفت: این گنده‌گویی ها تا کی ادامه خواهد داشت. با توجه به ارشادات رهبری آنچه که باعث رضایت مردم از توافق خواهد شد، مشتمل بر شش بند است که شامل تامین شدن حقوق مردم ایران، رعایت تمام خطوط قرمز، فراموش نکردن آرمان های انقلاب به ویژه استکبار ستیزی، برداشته شدن یک جای تحریم های ظالمانه، برگشتن ثروت های ملی بلوکه شده و جلوگیری از آسیب وارد شدن به عزت اسلامی و غرور ملی ایران می باشد.

امام جمعه موقت تهران خطابه به هیأت مذاکره کننده ایرانی گفت: کار سنگینی را انجام داده اید اما کار سنگین تری پیش رو دارید چون با مشکلاتی مواجه خواهید بود از قبیل غیرقابل اعتماد بودن برخی از شش قدرت طرف مقابل و نقض عهدهای محتمل آن‌ها و به اصطلاح دبه کردنشان .

وی افزود: هیات مذاکره کننده با کار سنگین تری روبرو خواهد بود چرا که ممکن است با بهانه جویی های واهی مثلا مدعی شوند ایران به تعهدات خود عمل نکرده و بخواهند تحریم ها را برگردانند و یا اینکه دست به تحریف و تفسیرهای غلط مطابق میل خود بزنند؛ لذا مذاکره کنندگان ما باید در بیانیه دقت لازم را به خرج دهند تا از کلماتی که امکان تحریف داشته باشد بپرهیزند.

موحدی کرمانی با بیان اینکه در متن بیانیه باید از کلمات کاملا شفاف استفاده شود، گفت: متاسفانه از همین حالا زیاده خواهی هایی به گوش می رسد مثلا می گویند ایران باید دو سوم سانتریفیوژهای خود را تحت نظارت بین‌المللی قرار دهند، طی ده سال آینده غنی سازی نکند، 98 درصد اورانیوم غنی شده خود را کنار بگذارد و این ذخیره تا 15 سال آینده ثابت بماند، تحریم های مربوط به حقوق بشر به منظور افزایش امنیت اسرائیل حفظ شود، صنعت هسته‌ای محدود شود، نظارت های گسترده انجام شود و محدودیت ظرفیت غنی سازی برای 10 سال ادامه یابد که این زیاده خواهی ها و طرح آن‌ها هشداری برای هیأت ایرانی است که در تدوین متن بیانیه دقت لازم را داشته باشند.

امام جمعه موقت تهران گفت:‌ به دلیل اهمیت موضوع تدوین بیانیه پایانی خوب است از دانشمندان و نخبگان و اساتید به ویژه در حوزه هسته‌ای استفاده شود و نظرات آن‌ها شنیده شود. مخصوصا با توجه به اینکه زمزه هایی به گوش می رسد مبنی بر اینکه در بیانیه دستورات رهبری و خطوط قرمز مراعات نشده است که در این رابطه جزوه چند صفحه ای به دست من رسیده است.

موحدی کرمانی در پایان خطبه های دوم از سیستم صوتی مصلی تهران گلایه کرد و گفت:‌ اگر مدیریت مصلا که عهده دار سیستم صوتی است نمی تواند آن را اصلاح کند عزیزان ما در ستاد نماز جمعه آمادگی انجام این کار را دارند.

به گزارش ایسنا، موحدی کرمانی همچنین در خطبه های اول نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه در روز پایانی ماه مبارک رمضان از خدا بخواهیم که در پرونده های ما حتی یک گناه باقی نماند گفت: یکی از گناهانی که با ماه رمضان پاک نمی شود ظلم به حق مردم است مگر اینکه آن‌ را جبران کنیم و با جبران عملی آن را محو کنیم که در همین راستا مسئولیت مسئولین بسیار سنگین تر است چون حقوق مردم را عهده دار هستند و باید وظایف خود را به خوبی بشناسند و بدان عمل کنند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با هیأت دولت گفت: مقام معظم رهبری در این دیدار پس از تشکر از زحمت های تیم مذاکره کننده ایرانی قسمتی از نهج البلاغه را برایشان خواندند تا آقایانی که مسئولیت پذیرفتند بدانند که وظیفه سنگینی بر دوش دارند و تلاش کنند تا گناهی در پرونده اعمالشان باقی نماند.

انتهای پیام

کد N891673

وبگردی