آفتاب

اولین حملات هوایی انگلیس علیه داعش در سوریه

اولین حملات هوایی انگلیس علیه داعش در سوریه

با وجود اینکه دولت بریتانیا مشارکت در عملیات هوایی در داخل خاک سوریه را به کسب تاییدیه پارلمان موکول کرده وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد خلبانان این کشور به "جای شرکای آمریکایی و کانادایی" در حملات هوایی در سوریه مشارکت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس پیش‌تر در سال 2013 نتوانست نظر نمایندگان مجلس را برای حضور ارتش کشورش در سوریه جلب کند. عدم تصویب طرح دخالت نظامی در سوریه در حالی صورت گرفت که انگلیس در حملات هوایی در عراق نقش پررنگی دارد.

عدم صدور مجوز از سوی مجلس انگلیس مسئولان این کشور را بر آن داشته تا برای مشارکت در جنگ علیه داعش در سوریه نیروهایی را تحت فرماندهی دیگر اعضای ائتلاف ضد داعش درآورند.

یکی از سخنگویان دولت انگلیس درباره فعالیت نظامی این کشور در سوریه اظهار کرد: انگلیس به تنهایی حملات هوایی در سوریه انجام نمی‌دهد اما ما برنامه طولانی مدت همکاری با متحدانمان داریم و به همین دلیل است که تعداد اندکی از نیروهای انگلیسی تحت فرماندهی کشور دیگری در سوریه فعالیت می‌کنند.

مقامات نظامی انگلیس می‌گویند جنگ هوایی با داعش تنها در عراق موثر نخواهد بود و باید حملات هوایی به سوریه نیز کشانده شود. لندن پس از حمله تونس که در آن 30 گردشگر انگلیسی کشته شدند و داعش مسئولیت‌اش‌ را بر عهده گرفت، متعهد شد حملات علیه این گروه تروریستی را افزایش دهد.

این گزارش در واکنش به درخواست یک گروه مدافع حقوق بشر که با استناد به قانون آزادی اطلاعات خواستار کسب آگاهی از نقش نیروهای انگلیس در سوریه شده بود منتشر شده و وزارت دفاع این کشور تایید کرده است که برخی از پرسنل نظامی انگلیس تا کنون در "حریم هوایی سوریه در عملیات نظامی علیه مواضع داعش" شرکت داشته‌اند.

بنا به گزارش بی‌بی‌سی تایید مشارکت پرسنل نظامی انگلیس، و مشخصا خلبانان نیروی هوایی سلطنتی، در عملیات رزمی بر فراز خاک سوریه در حالی انتشار می‌یابد که حدود دو هفته پیش، مایکل فالون، وزیر دفاع، از نمایندگان پارلمان خواست تا با گسترش ماموریت نیروهای انگلیسی عضو ائتلاف ضد داعش به داخل مرزهای سوریه موافقت کنند.

وزارت دفاع انگلیس در مورد مشارکت نظامیان در عملیاتی در داخل مرزهای سوریه گفته است که پرسنل مورد نظر "مامور خدمت" در یگان‌های تحت فرماندهی سایر کشورها بوده‌اند و به طور مشخص، خلبانان بریتانیایی مامور خدمت در یگان‌های نیروی هوایی آمریکایی و کانادایی به عملیات رزمی در حریم هوایی سوریه اعزام شده‌اند.

وزارت دفاع در بیانیه‌ای که در واکنش به گزارش بی‌بی‌سی منتشر کرده، گفته است که "بریتانیا در زمینه‌های اطلاعاتی، شناسایی و گشت‌زنی به جنگ هوایی ائتلاف علیه هدف‌های متعلق به داعش در داخل خاک سوریه کمک می‌کند زیرا داعش تهدیدی مستقیم را متوجه بریتانیا و سایر کشورهای جهان کرده است." این بیانیه در عین حال تاکید دارد که "ارتش بریتانیا به حمله هوایی در سوریه دست نزده و دولت به صراحت گفته است که در صورتی که در صدد انجام چنین عملیاتی باشد، به پارلمان مراجعه خواهد کرد."

وزارت دفاع انگلیس افزوده است که بین ارتش این کشور و متحدان آن "برنامه‌ای با سابقه طولانی برای مبادله متقابل نفرات به عنوان پرسنل مامور خدمت وجود دارد و هنگامی که پرسنل بریتانیایی مامور خدمت در ارتش کشورهای دیگر می‌شوند، عملا جنبه پرسنل نظامی خارجی دارند." هدف از مبادله پرسنل کسب تجربه و فراگیری نحوه فعالیت در عملیات مشترک عنوان شده است.

در سپتامبر سال گذشته دولت انگلیس خواستار اظهار نظر پارلمان در مورد مشارکت در ائتلاف ضد داعش در عراق و سوریه شد. نمایندگان پارلمان به این دلیل که دولت عراق رسما خواستار حمایت نظامی ائتلاف شده و مجوز عملیات نیروهای خارجی در خاک آن کشور را صادر کرده است، شرکت نیروهای انگلیسی در عملیات نظامی در عراق را از لحاظ قانونی بلامانع دانستند و آن را تایید کردند.

انتهای پیام

کد N891655

وبگردی