آفتاب

گرفتاری های سیاسی یک توافق خوب

گرفتاری های سیاسی یک توافق خوب

بنا به اعتقاد دیپلمات های اروپایی مقیم واشنگتن ،موضع گیری قاطعانه پرزیدنت اوباما در مقابل کنگره که طوفانی را در محافل سیاسی ایالات متحده برپا کرده، ممکن است به یک سونامی ویرانگر برای کاخ سفید تبدیل شود، اگر کاخ سفید نتواند این موج را کنترل کند. اماتا چه حد موفق خواهند شد؟. بینر،گراهام،کاتن ،منندزو مک کین که تلویحا گفته اند مسیر ورودی دلیجان حامل صندوق توافقنامه را مین گذاری خواهند کرد.

روسای جمهور ایران و ایالات متحده،به جز توافق14 جولای دستکم در یک مورد دیگرنیز اشتراک نظر داشتند. آنها درست ساعاتی پس از اعلام توافق به مخالفان خود اخطار دادند از هرگونه مانع تراشی و تخریب درمسیر اجرای مفاد توافقنامه وین خودداری کنند. رئیس جمهور اوباما تاکید کرد "در مقابل کنگره ،اگر بخواهد توافقنامه را رد کند،خواهد ایستاد.آنها باید منافع ملی ایالات متحده را در نظر بگیرند". رئیس جمهور ایران حسن روحانی نیزابراز امیدواری کرد "مخالفان منافع ومصالح کشور را در نظر بگیرند".اما او با صراحتی عجیب که تا کنون کمتر دیده شده یاد آور شد" اجازه تخریب توافقنامه وناامید کردن مردم را به هیچکس نخواهد داد".
اینکه مخالفان در کوتاه مدت تا چه حد این اخطارها را جدی بگیرند و یا در بلند مدت قادر خواهند بود دستاوردهای 2سال مذاکرات را به نابودی بکشانند؟ باید منتظر ماند و دید .اما تا آنجا که به امروز مربوط میشود،خصوصا در واشنگتن، ظاهرا همگی خود رابرای یک رویارویی بی سابقه آماده می کنند.گرچه آقای رئیس جمهوربرای دفاع از دیپلماسی در برابر جنگ و رویارویی انگیزه بیشتری در خود احساس می کند،اما از آنجا که بسیاری از سیاستمداران وسناتورهای کنگره در واشنگتن،ویا تل آویو،شخص ناتانیاهو و نیز پاره ایی متحدان عرب منطقه ، تمامی اعتبار و حیثیت سیاسی خود را بر سر مذاکره ناموفق با ایران قمار کرده اند،به نظر نمی رسد آنها هم انگیزه کمی برای مقابله و بی اعتبارنشان دادن آقای اوباما داشته باشند.بحث بر سر میزان موفقیت است.به هر حال هر دو طرف مناقشه مشترکا به این نتیجه رسیده اند حیثیت و آبروی سیاسی آنها ارزش یک مبارزه سیاسی تمام عیار را دارد. همه امروز تصمیم گرفته اند در فرصت باقی مانده تمامی اندوخته های خود راالبته با انگیزه هایی متفاوت و متضاد برای پیروزی به وسط میدان بیاورند.بنا به اعتقاد دیپلمات های اروپایی مقیم واشنگتن ،موضع گیری قاطعانه پرزیدنت اوباما در مقابل کنگره که طوفانی را در محافل سیاسی ایالات متحده برپا کرده، ممکن است به یک سونامی ویرانگر برای کاخ سفید تبدیل شود، اگر کاخ سفید نتواند این موج را کنترل کند. اماتا چه حد موفق خواهند شد؟. بینر،گراهام،کاتن ،منندزو مک کین که تلویحا گفته اند مسیر ورودی دلیجان حامل صندوق توافقنامه را مین گذاری خواهند کرد.سناتور لیندسی گراهام گفته" این توافق بدتر از آن چیزی است که تصور می کردم ". جان بینیراز طرف جمهوری خواهان کنگره تاکید کرده"تایید این توافقنامه کار بسیار سختی خواهد بود". مک کین عصبانی قول داده آقای رئیس جمهور و وزیر خارجه را روی پلکان کپیتول هیل کباب کند. بولتن 2 روز است فریاد می زند" از این بدتر نمی شد.توافق با تهران یک شکست اخلاقی و استراتژیک بزرگ برای ایالات متحده و منافع ملی ست".کاتن توافق را یک شرمساری توصیف کرده است. در میان متحدان منطقه ایی موضع اسرائیل و عربستان هم که از پیش مشخص بود.البته بحث بر سر این مخالفت ها یک چیز است،میزان تاثیرآنها چیز دیگر.به این اعتبار که مخالفت ها و تهدیدها در کوتاه مدت اگرچه نگران کننده هستند ،اما در بلند مدت می توانند مرگبار تلقی نشوند،همین تاحد زیادی موجب امیدواری ست.به 2 دلیل:
نخست، نباید فراموش کنیم که کاخ سفید در اوج بدبینی نسبت به برنامه اتمی ایران توانست پروسه مذاکره با تهران را طراحی و با فرصتی که ایرانی ها با انتخاب پرزیدنت روحانی ایجاد کردند،هر چند سخت و خونین،اما کنگره و متحدان بین المللی تحریم و فشاربه ایران را وادار به عقب نشینی کند. به هرحال آقای اوباما دلیجان مذاکره با ایران را به قول اهالی فیت ویل به سلامت از گزند راهزنان صحرای نوادا تا به امروزدرامان نگه داشته.
دوم، آقای رئیس جمهور با مخاطب قرار دادن افکار عمومی وآنها را در مقابل جنگ طلبان کنگره قرار دادن،عملا بازی مهم تسلط به افکار عمومی خسته از جنگ و پرداخت مالیات را برده است،آنگاه که مردم را در برابر این گزینه قرار داد.ِ "پذیرش جنگ یا تحمل دیپلماسی،کدامیک؟".
او با تکیه برهمین حساسیت عمومی تقریبا مطمئن است 35 درصد آراء حامی خود در میان اعضای کنگره رادارد،اگرجمهوری خواهان تصمیم به رد توافقنامه بگیرند.در یک مورد حمایت قاطع متحد خوشنام دیرین سناتورپلوسی برای آقای اوباما تنها یک حمایت شخصی نیست، بلکه یک اعتبارو حمایت تمام عیار اعضای حزب دمکرات از سیاست های رئیس جمهور طی یکسال و نیم آینده تا انتخابات ریاست جمهوری تلقی می شود،خصوصا که خانم کلینتون نیز به حمایت از آقای اوباما برخاسته است. فکر میکنم آقای اوباما  این پیروزی کم نظیر را به سرمایه ایی برای حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری 2016 تبدیل خواهدکرد.خانم کلینتون،حزب دمکرات و از همه مهمترجمهوریخواه این را به خوبی متوجه شده اند. فقط باید منتظر ماند و دید گروه شعبده بازان کنگره ،"سناتور بینر و متحدان او" برای مقابله با رئیس جمهوراز کلاه جادوی خود چه جانوری بیرون خواهند آورد؟[email protected]

 

 

کد N891507

وبگردی