آفتاب
کارشناسان تاکید کردند؛

توافق هسته ای ایران را به بازیگر اول منطقه تبدیل می کند

توافق هسته ای ایران را به بازیگر اول منطقه تبدیل می کند

کارشناسان مسائل سیاسی و اقتصادی تاکید کردند بعد از گذشت ۱۲ سال از کمکش میان ایران و غرب، تهران توانست به توافقی دست یابد که تضمین کننده تمام حقوق مشروع این کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری العهد، کارشناسان می گویند بعد از گذشت بیش از یک دهه از کمکش میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای استکباری غرب، ایران توانست با رهنمودهای حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی)، دیپلماسی مدبرانه دولت و اراده ملت، سربلند بیرون آمده و توافقنامه ای را که تضمین کننده تمامی حقوق مشروع این کشور است را امضا کند.

۱۲ سال از دروغ پردازی بین المللی علیه کشوری که تنها گناهش ایستادگی در برابر زیاده خواهی و استکبار است، می گذرد. کشوری که با تمام توان از مستضعفین و مظلومین جهان از فلسطین، لبنان و بوسنی گرفته تا عراق، مصر، بحرین و یمن دفاع کرده است. بعد از تلاش های زیاده خواهانه طرف مقابل، ایران توانست در مذاکرات پیروز شود، تهران دستاوردهای سیاسی و اقتصادی را در این مذاکرات به دست آورد که طرف های مذاکره کننده نتوانستند از آن جلوگیری کنند، امروز ایران به اعتراف تمام جهانیان هسته ای شد.

انیس نقاش کارشناس استراتژیک، بر این باور است که ایران در پایان این مذاکرات سه امتیاز مهم در زمینه سیاسی به دست آورد، نخست اینکه دیپلماسی و صبر ملت ایران توانست سرانجام به موفقیت برسد، ایران به جهان این درس را داد که اگر ملتی صاحب اراده باشد می تواند پیروز شود.

امتیاز دوم این که ایران با رسیدن به پایان مذاکرات دروازه گشایش را به روی تمام منطقه گشود، در حال حاضر نیاز مبرم به حل و فصل مسائل موجود در منطقه وجود دارد و ایران می تواند نقش تاثیرگذاری در این مسائل ایفا کند و سوم ایران با حصول این توافق می تواند وارد سازمان های بین المللی مثل سازمان همکاری شانگهای شود و فعالیت ها و مشارکت خود را در سازمان های دیگری مثل بریکس گسترش دهد.

به اعتقاد نقاش، پرونده بعدی که بعد از پرونده هسته ای ایران گشوده خواهد شد، پرونده روابط ایران-آمریکاست؛ چرا که این پرونده ارتباط محکمی با پرونده های جاری مثل پرونده افغانستان و عراق دارد.

این کارشناس استراتژیک به موضع نابخردانه برخی کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس که تا حد درگیری با تهران پیش رفت، اشاره کرد و گفت: آمریکا از تمایل خود به همکاری با ایران خبر می داد در حالی که این کشورها به منزوی کردن ایران و حتی حمله به آن تشویق می کردند.

در همین حال «کامل وزنه» کارشناس اقتصادی معتقد است که ایران از طریق این توافق توانست دستاوردهای مهمی را در عرصه داخلی و بین المللی محقق سازد. ایران از طریق دارایی های بلوکه شده اش که به ۱۶۰ میلیون دلار می رسد می تواند به سمت توسعه بخش های مختلف اقتصادی پیش رود.

وی افزود: بخش های زیادی از این توافقنامه بهره مند خواهند شد، نخستین آن سیستم بانکی است که وارد داد و ستدهای جهانی خواهد شد، دوم بخش نقت است که بعد از حصول این توافق صادرات ایران افزایش خواهد یافت و این امر تاثیر مثبتی بر اقتصاد داخلی و جهانی خواهد گذاشت.

وی تاکید کرد، بخشی که مهمترین بهره را از این توافق می برد، بخش گاز است؛ چرا که ایران می تواند به مهمترین صادر کننده گاز طبیعی به کشورهای های اروپایی تبدیل شود. به اعتقاد کامل وزنه این توافق تاریخی دستاوردهای دیگری نیز دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • توسعه صنایع ایران که علیرغم فشارها در دوران تحریم شروع شده است
  • همکاری تجاری میان ایران و کشورهای جهان در زمینه پزشکی، فناوری و مهندسی
  • ایجاد انگیزه ای دوباره در توافقنامه های اقتصادی از جمله توافق میان ایران و پاکستان
  • گسترش روابط اقتصادی با برخی کشورهای عربی مثل عراق و امارات

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: شرکت های اروپایی زیادی به همکاری اقتصادی با ایران چشم دوخته اند و رفت و آمد میان کشورهای اروپایی و ایران نشان دهنده تمایل آنها به سرمایه گذاری و قراردادهای اقتصادی است که درآمدهای آن به ده ها میلیون دلار خواهد رسید.

وی تاکید کرد: ایران آینده بهتری در روابط با کشورهای آسیاسی مثل چین، هند و ژاپن خواهد داشت و با آزاد شدن دارایی های بلوکه شده این کشور، روابط با آنها رونق می گیرد؛ به ویژه این که این کشورها تمایل زیادی به سرمایه گذاری در بخش های مختلف ایران دارند.

کد N891351

وبگردی