آفتاب

خشم بازیگر آمریکایی از مرگ یک مخالف تبتی در چین

خشم بازیگر آمریکایی از مرگ یک مخالف تبتی در چین

یک بازیگر هالیوودی در حالی از مرگ یک مخالف تبتی در زندانی در چین خشمگین شده که کنگره آمریکا راه‌هایی را برای افزایش فشار بر پکن در قبال اقداماتش در تبت بررسی کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ریچارد گر، بازیگر هالیوودی در جریان شهادت در کمیسیون حقوق بشر مجلس نمایندگان آمریکا از تنزین دلک رینپوچه، به عنوان یکی از قابل احترام‌ترین بوداییان تبت نام برد که در زندانی در چین در گذشت.

ریچارد گر که از حامیان دیرینه حقوق بشر در تبت است، در این شهادتنامه آورده است: متاسفانه رینپوچه در زندان درگذشت. مرگ این مرد یک یادآوری تلخ از نابرابری‌ها علیه تبتی‌ها و نقض گسترده حقوق بشر در این منطقه است.

مرگ این لاما (کشیش بودایی) در زندانی در چین در سن 65 سالگی روز دوشنبه و توسط "دانشجویان برای یک تبت آزاد" که یک گروه حقوق بشری است و همچنین دولت در تبعید تبت افشا شد.

وی در 2002 به جدایی طلبی و دخالت در یک بمب‌گذاری در یک میدان متهم شد و نخست به مرگ محکوم شد. حکم وی بعدا به حبس ابد و سپس به 20 سال حبس تقلیل یافت.

ریچارد گر، رئیس کمپین بین المللی برای تبت به جمع سایر شاهدان در جلسه کمیسیون حقوق بشر مجلس نمایندگان آمریکا در روز سه شنبه پیوست تا ناکامی پکن را در بازگرداندن جسد این کشیش بودایی به خانواده‌اش برای تدفین محکوم کند.

اعضای کنگره آمریکا راه‌های جدیدی را برای دولت واشنگتن بررسی می‌کنند تا به صورت موثر مسائل حقوق بشری پکن را بررسی کند پیش از آنکه شی جینپینگ، رئیس جمهوری این کشور در سپتامبر به آمریکا برود.

رئیس کمیسیون حقوق بشر مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت: با وجود تمام کارهایی که در گذشته انجام شده، هیچ تغییری صورت نگرفته، بلکه حتی بدتر هم شده است.

ریچارد گر همچنین به خبرنگاران گفت که این به نفع پکن است که راه میانه‌ را در پیش بگیرد و با دالایی لاما، رهبر معنوی بوداییان تبت مذاکره کند. اگر تبتی‌ها از آزادی‌ فرهنگی و مذهبی خود بهرمند شوند، از نظر اقتصادی هم برای چین و هم برای تبت بسیار خوب خواهد بود. آزادی و احیای فرهنگی به معنای نجات مردمی است که در آستانه انقراض هستند چون سیاست‌های چین در قبال تبت ناکارآمد است.

انتهای پیام

کد N890597

وبگردی