آفتاب

روزنامه پاکستانی: مذاکرات اسلام‌آباد- دهلی‌نو تاکنون ثمربخش نبوده است

روزنامه پاکستانی: مذاکرات اسلام‌آباد- دهلی‌نو تاکنون ثمربخش نبوده است

یک روزنامه پاکستانی گزارش داد: به دنبال مذاکرات میان نخست‌وزیران هند و پاکستان تاکنون پیش از آنکه عمل دیده شود، حرف زده شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسیا، روزنامه پاکستانی نیوز اینترنشنال در سرمقاله‌ای عنوان کرد: در صورتی که قرار باشد موفقیت واقعی در ایجاد هماهنگی در منطقه دیده شود، باید با تعهدی حقیقی به برنامه‌ریزی دقیق یک راهبرد بپردازیم.

این روزنامه نوشت: تاکنون بیشتر از هر چیز حرف زده شده و کمتر نتایج ملموس دیده شده است.

این در حالی است که سرتاج عزیز، مشاور امور خارجه و امنیت ملی نخست‌وزیر پاکستان در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در روسیه در مصاحبه با این روزنامه درخصوص تعامل میان نخست‌وزیران هند و پاکستان گفت: بیشتر از آنکه تاکنون شنیده‌ایم چیزی جدیدی گفته نشده است.

سرتاج عزیز تاکید کرد: روابط دیپلماتیک میان دو طرف به دنبال بحث درباره برخی مسائل تقویت خواهد شد.

در سرمقاله نیوز اینترنشنال تصریح شد: با وجود آنکه سرتاج عزیز کلمات زیادی به زبان نیاورد اما به نظر می‌رسد مساله کشمیر همچنین یکی از مسائلی است که دست‌کم در سطح دوم مذاکرات مطرح شده است.

در ادامه این روزنامه نوشت: درخصوص دیدار رودرروی نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان و نارندرا مودی، همتای هندی وی در روسیه حرف‌های زیادی زده شده است اما دشوار است که بگوییم نتیجه ملموسی از این دیدار بیرون خواهد آمد.

این روزنامه خاطرنشان کرد: دیپلماسی موسوم به "مسیر شماره 2" پیش از این نیز بارها امتحان شده است. در حقیقت در سال‌های گذشته و تقریبا در دوران همه دولت‌های پاکستان این دیپلماسی نمود پیدا کرده است. این فرایند عموما شامل بحث درباره طیفی از مسائل میان دیپلمات‌های بازنشسته و یا مقامات دیگری است که مستقیما در دولت حضور ندارند تا از آن به عنوان ابزاری برای ایجاد اعتماد و اطمینان استفاده شود.

در این سرمقاله تاکید شد: حقیقت این است که دیپلماسی "مسیر دوم" تقریبا هرگز آسیبی در پی ندارد. این دیپلماسی می‌تواند منجر به اهدافی مطلوب نظیر تقویت روابط میان مردم دو کشور شود. با این حال ما شاهد ابراز نگرانی مداوم دهلی‌نو درباره آنچه که آن را فقدان تحرک در پاکستان درخصوص این مساله خوانده، بوده‌ایم و اینکه تاکنون برخی چهره‌های مهم در ارتباط با حمله نوامبر 2008 در بمبئی توسط پاکستان دستگیر نشده و یا محاکمه نشده‌اند.

انتهای پیام

کد N890596

وبگردی