آفتاب

قرقیزستان، آمریکا را به تحریک انزجار قومیتی متهم کرد

قرقیزستان، آمریکا را به تحریک انزجار قومیتی متهم کرد

وزارت امور خارجه قرقیزستان (چهارشنبه) اعلام کرد: جایزه مدافعان حقوق بشر از جانب وزارت خارجه آمریکا به یک شهروند قرقیزی متهم به تحریک انزجار قومیتی با هدف نقض صلح در کشور داده شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، وزارت خارجه قرقیزستان اعلام کرد: عظیم‌خان عسکرف توسط تمام دادگاه‌های قرقیزستانی به تحریک انزجار قومیتی، سازماندهی ناآرامی‌های گسترده و تبانی در قتل یک افسر پلیس در جریان درگیری‌های ژوئن 2010 متهم شده است. اقدامات آمریکا برای اعطای این جایزه به چنین فردی باعث لطمات جبران‌ناپذیر بر پیکره روابط دو کشور می‌شود.

در ژوئن 2010، درگیری‌ها میان ازبک‌ها و قرقیزی‌ها در جنوب قرقیزستان 500 کشته و 2000 مجروح بر جای گذاشت. این درگیری‌ها باعث انقلاب و تغییر قدرت در آوریل 2010 شد.

در هفتم آوریل همان سال، 15 هزار تا 35 هزار تن از حامیان این اپوزیسیون سیاسی قرقیزی در میدان بیشکک، پایتخت تجمع کرده و خواستار استعفای قرمانبیک باقی‌یف، رئیس‌جمهوری شدند که به سوءاستفاده از قدرت، پارتی‌بازی و فساد و سرکوب مخالفان متهم بود.

با وجود مقاومت نیروهای امنیتی و فرمان تیراندازی از جانب رئیس‌جمهوری برای حفاظت از ساختمان محل سکونتش، وی نتوانست قدرت را در دست داشته باشد و سپس از بیشکک و قرقیزستان فرار کرد و به بلاروس رفت.

در جریان حمله به ساختمان ریاست‌جمهوری در پایتخت قرقیزستان در همان سال، 9 فعال اپوزیسیون کشته و چندصد تن هم زخمی شدند.

پس از آن، اپوزیسیون کنترل پایتخت را در نیمه شب هفتم آوریل 2010 به دست گرفت. این رخدادها باعث تغییرات گسترده در سیستم سیاسی کشور و ارایه قدرت بیشتر به پارلمان و محدود کردن اختیارات رئیس‌جمهور شد.

انتهای پیام

کد N890592

وبگردی