آفتاب

دیوارهای برلین جدید در جهان

دیوارهای برلین جدید در جهان

در سال 1989 در برلین دیواری که آلمان غربی را از آلمان کمونیست شرقی جدا می‌کرد فرو ریخت و راه را برای اتحاد این دو بخش آلمان باز کرد و در نهایت نیز باعث اتحاد و نزدیکی بیشتر اروپا شد. با این حال یکی از واقعیت‌های ناخوشایند زمان ما این است که ما همچنان با ساخت دیوارهای برلین جدیدی در دیگر نقاط مختلف جهان روبه‌رو هستیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه "نیوز" ، دونالد ترامپ، یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواه آمریکا اخیرا وعده داد اگر رئیس جمهور شود یک دیوار بسیار بزرگ در طول مرز آمریکا با مکزیک احداث می‌کند.

این سخنان وی با تمسخر مواجه شد اما ما می‌بینیم که در دیگر نقاط جهان به شکلی فزاینده دیوارهای جدیدی احداث می‌شوند و این کار به عنوان راه حلی ساده در مقابل مشکلات پیچیده پیش روی دولت‌ها از جمله مقابله با افزایش مهاجران غیرقانونی در نظر گرفته می‌شود.

مجارستان - صربستان

سربازان مجارستانی ساخت یک حصار مناقشه برانگیز در مرز این کشور با صربستان را به منظور جلوگیری از ورود مهاجران آغاز کرده‌اند. اخیرا وزارتخانه‌های کشور و دفاع دولت مجارستان اعلام کردند پروژه ساخت بخشی از حصار کنترل مرزی موقت در مرز با صربستان آغاز شده است. قرار است بر طبق اعلام دولت مجارستان نخستین بخش از این حصار در حومه شهر "موراهالوم" در 180 کیلومتری جنوب شهر بوداپست ساخته شده و 150 متر نیز طول داشته باشد.

چند روز پیش قانونگذاران مجارستانی ساخت حصار بلندی به ارتفاع چهار متر در طول مرز 175 کیلومتری این کشور با صربستان را که برخلاف مجارستان از اعضای اتحادیه اروپا نیست، تصویب کردند.

این طرح ماه گذشته میلادی توسط دولت ویکتور اوربان، نخست وزیر پوپولیست مجارستان اعلام شد و باعث نگرانی در صربستان و اتحادیه اروپا گردید.

اتحادیه اروپا شدیدا تلاش می‌کند تا با موج فزاینده مهاجران غیرقانونی از خاورمیانه و آفریقا مقابله کند.

در دو سال گذشته مجارستان یکی از مسیرهای اصلی افرادی بوده که مقصد آنها رفتن به اتریش و مجارستان بوده و اکثر آنها متعلق به کشورهای افغانستان، عراق، سوریه و کوزوو بوده‌اند. مجارستان در منطقه ویزای شینگن اروپا بوده و این به این معنی است که به مجرد وارد شدن مهاجران به این کشور آنها دیگر می‌توانند بدون روادید آزادانه به دیگر نقاط اروپا سفر کنند.

مقامات مجارستان در سال 2015 تاکنون ورود غیرقانونی 78 هزار و 190 مهاجر از مرز کشورشان را ثبت کرده‌ و گفته‌اند که 77 هزار و 600 نفر از آنها از صربستان به این کشور وارد شدند.

عربستان - عراق

عربستان سعودی ماه سپتامبر سال گذشته میلادی در راستای تلاش برای مقابله با تروریست‌های داعش شروع به ساخت یک دیوار 965 کیلومتری در مرز شمالی خود با عراق کرد.

در پنج ژانویه امسال تروریست‌های داعش به یکی از پست‌های مرزبانی عربستان در این منطقه حمله کردند و سه نظامی سعودی شامل یک فرمانده بلندپایه را کشتند. این حمله ظاهرا حاکی از اعلان جنگ داعش با ساخت این دیوار بوده است.

این دیوار تکمیل شده که پیشنهاد آن نخستین بار در سال 2006 داده شد شامل دو حصار و یک خندق است و از نزدیکی شهر طریف جایی که مرز مشترک عربستان با عراق و اردن قرار دارد، شروع شده و به شهر حفرالباطن واقع در مرز عربستان با عراق و کویت می‌رسد.

کارشناسان هشدار دادند: ظهور داعش در عراق و سوریه و اعلام خلافت این گروه باعث رویارویی آن با عربستان سعودی خواهد شد.

روزنامه دیلی تلگراف گزارش داد: داعش به دنبال تصرف نهایی عربستان خواهد بود.

عربستانی‌ها که مرز ناهمواری به طول 1367 کیلومتر با یمن دارند همچنین از بابت تحولات اخیر یمن نیز بیمناک هستند.

اسرائیل

حصاری که در منطقه کرانه باختری در اراضی اشغالی برای مدت بیش از یک دهه توسط اسرائیل در حال ساخت است نام‌های مختلفی را تاکنون پیدا کرده است. بنا به ادعای اسرائیل، هدف از ساخت این حصار که در نهایت قرار است 700 کیلومتر طول داشته باشد محافظت از اسرائیلی‌ها در مقابل حملات فلسطینی‌ها است اما منتقدان می‌گویند این دیوار باعث اشغال هرچه بیشتر خال فلسطین توسط اسرائیلی‌ها خواهد شد.

پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان در سفر سال 2014 به اراضی اشغالی توقف برنامه‌ریزی نشده‌ای در نزدیکی این دیوار داشت و در آنجا به دعا پرداخت که این اقدام وی در راستای همبستگی با درد و رنج فلسطینیان تلقی شد.

انتهای پیام

کد N890587

وبگردی