آفتاب

خبرگزاری فرانسه: استقبال محتاطانه کشورهای خلیج فارس از توافق هسته‌ای

خبرگزاری فرانسه: استقبال محتاطانه کشورهای خلیج فارس از توافق هسته‌ای

واحد مرکزی خبر نوشت:

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از دبی به قلم محمد حسنی نوشت شیخ نشینان خلیج فارس که روابط بعضا مناقشه آمیزی با ایران دارند ،‌با احتیاط توام با بدگمانی از توافق هسته ای ایران که سه شنبه در وین منعقد شد استقبال کردند.
عربستان سعودی ،‌برادر بزرگتر این شیخ نشینان سنی و رقیب سنتی ایران شیعه ،‌با کلمات شدیداللحنی واکنش نشان داد.
ریاض از طریق سخنگوی رسمی خود از اینکه این توافق به مدت پنج سال تحریم فروش سلاح به ایران را حفظ می کند ابراز خرسندی کرد و علت این خرسندی خود را «حمایت ایران از تروریسم و موارد نقض توافقنامه های بین المللی درباره تسلیحات» عنوان کرد.
این سخنگو اعلام کرد :«ایران وظیفه دارد به جای ایجاد آشوب شرایط مردم خود را بهبود بخشد.»

وی درعین حال « روابط بهتر با این کشور برپایه حسن همجواری و اصل عدم مداخله» را منتفی ندانست .
ایران به حمایت از مطالبات سیاسی اقلیت های شیعه خلیج فارس وهمچنین جنبش های مسلح شیعه در یمن ، سوریه ،‌عراق و لبنان متهم است.
یک دیپلمات غربی در منطقه در واکنش گفت :«سعودی ها فکر می کنند این توافق اشتباه است اما این سخن را مثل اسرائیلی ها با قدرت بیان نمی کنند.»

به گفته وی ،‌ در صورتی که عربستان سعودی اعتقاد داشته باشد ایران به تولید سلاح های کشتار جمعی ادامه می دهد ، ریاض ممکن است وارد برنامه هسته ای شود و در این خصوص می تواند به تجربه متحد پاکستانی خود که قدرتی اتمی است امید ببندد.
عبدالخالق عبدالله تحلیلگر اماراتی نیز به نوبه خود گفت بدگمانی در قبال ایران در برخی از کشورهای خلیج فارس به حدی است که توافق مربوط به برنامه هسته ای ایران چیزی را عوض نمی کند.
وی تاکید می کند :« ایرانی با همین ایدئولوژی که به مداخله در امور کشورهای منطقه ادامه می دهد خطرناک تر از ایران مجهز به سلاح هسته ای است.»

تنش ها بین عربستان سعودی و رقیب منطقه ای این کشور به ویژه در خصوص مناقشه در یمن شدید است . در یمن ریاض حملاتی هوایی علیه حوثی های تحت حمایت ایران انجام می دهد .
در سوریه ،‌ریاض از شورشیانی که تلاش می کنند حکومت را سرنگون کنند حمایت می کند و این درحالی است که تهران مهم ترین متحد منطقه ای بشار اسد است .
امارات عربی متحده نخستین کشوری بود که به این توافق واکنش نشان داد و ابراز امیدواری کرد این توافق صفحه جدیدی در منطقه خلیج  فارس  بگشاید و نشانه پایان « مداخلات ایران در منطقه » باشد.

یک مقام اماراتی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت :« ایران می تواند نقشی در منطقه داشته باشد مشروط بر اینکه مداخلات خود را در امور داخلی کشورهایی مانند عراق ، سوریه ، لبنان و یمن متوقف کند.»
وی تاکید کرد ایران با ورود به این راه نشانه مثبتی ارسال می کند که نمی خواهد منطقه خاورمیانه وارد دور گسترش هسته ای شود و خطرهایی را برای امنیت و ثبات منطقه به وجود آورد.
امارات مناقشه ای ارضی با ایران در خصوص سه جزیره خلیج فارس دارد اما روابط تجاری با این همسایه شیعه خود دارد.
اما این کشور مانند شرکای عرب خود در خلیج فارس  از آن می ترسد که این توافق نفوذ ایران را در منطقه تقویت کند.

عبدالوهاب بدرخان تحلیلگر مستقر در لندن می گوید:« نگرانی کشورهای خلیج فارس در دو سوال جا می گیرد : بازگشت ایران به بازار انرژی چه پیامدهای اقتصادی دارد ؟ وپیامدهای سیاسی آن چیست ؟»
حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین نیز در پیام تبریکی به مقامات ایران ، درباره « پایان مداخلات» ابراز امیدواری کرد.
این کشور کوچک گمان می کند ایران از اعتراضات تحت رهبری اکثریت شیعه علیه خاندان سنی حمایت می کند.

شیخ صباح الاحمد الصباح امیر کویت به نوبه خود این توافق را « ادامه تقویت صلح و ثبات در منطقه » و«جهت گیری تلاش های ایران به سمت توسعه خود» ‌می بیند.
در مفادی تقریبا شبیه به این سلطان نشین عمان از این متن استقبال کرد .
این کشور سال 2012 میزبان نخستین گفتگوهای محرمانه بین ایران و قدرت های بزرگ بود که به این گفتگوها منجر شده بود.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا که برای دفاع از درستی این توافق تلاش می کند تلفنی با ملک سلمان پادشاه عربستان و محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی گفتگو کرد . جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز با همتایان خود در شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس گفتگو کرد.

31049

کد N890427

وبگردی