آفتاب
طیب نیا در حاشیه جلسه هیات دولت:

با حذف تحریم ها زمینه‌ای برای حل و فصل همه مشکلات فراهم نمی شود

با حذف تحریم ها زمینه‌ای برای حل و فصل همه مشکلات فراهم نمی شود

وزیر اقتصاد تاکید کرد: مشکلات اقتصادی ما به واسطه تحریم آغاز نشده است که بخواهد با حذف تحریم ها زمینه ای برای حل و فصل همه مشکلات فراهم شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه خوشبختانه با اقداماتی که در سال های گذشته انجام شد و تورم به طور قابل توجهی مهار گردید و ما توانستیم رشد اقتصادی را داشته باشیم، اظهار کرد: قدرت های بزرگ متوجه شدند که از طریق تحریم نمی توانند خواسته های خود را بر ملت ایران تحمیل کنند.

وی افزود: با توافقی که صورت گرفت و تحریم هایی که در آینده لغو خواهد شد، زمینه ای فراهم می شود که بتوانیم اصلاحاتی را در حوزه‌های مختلف اقتصادی انجام دهیم.

طیب‌نیا با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی ما به واسطه تحریم آغاز نشده است که بخواهد با حذف تحریم ها زمینه ای برای حل و فصل همه مشکلات فراهم شود، گفت: ما در حوزه اقتصادی در گذشته مشکلاتی را داشتیم که مقام معظم رهبری این مشکلات را در نفتی بودن و دولتی بودن اقتصاد خلاصه کردند و تاکید داشتند که باید از شرایط فراهم شده و محدودیت ها استفاده و زمینه را برای اصلاحات ساختاری فراهم کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به این سوال که عدد دارایی های بلوکه شده ایران که پس از رفع تحریم‌ها آزاد خواهد شد، چه مقدار است، خاطرنشان کرد: در خصوص اعداد دارایی های ارزی که قرار است به اقتصاد ایران بازگردد، مبالغاتی شده است که واقعیت ندارد و اعدادی که برخی رسانه ها بیان می کنند، صحیح نیست.

وی تاکید کرد: قطعا اگر محدودیت هایی که در منابع ارزی ما قرار دارد، برداشته شود، گشایش هایی در عرصه اقتصاد حاصل خواهد شد.

طیب‌نیا با بیان اینکه عدد ۱۲۰ میلیارد دلاری از دارایی های بلوکه شده ایران که توسط برخی رسانه ها بیان می شود، صحیح نیست، گفت: حدود ۳۵ میلیارد دلار از این دارایی ها در شرکت نیکو سرمایه گذاری شده است که مربوط به طرح های شرکت نفت است و حدود ۲۲ میلیارد دلار در چین به عنوان وثیقه های فاینانس موجود است که اگر تمامی این مبالغ را ارزیابی کنید به آن عددی خواهید رسید که رئیس کل بانک مرکزی بیان کرده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به حجم سرمایه گذاری های خارجی بعد از رفع تحریم ها خاطرنشان کرد: از امروز با خیل عظیم سرمایه گذاری های خارجی مواجه هستیم که می تواند به اقتصاد ایران کمک کند.

وی ادامه داد: این شرکت های سرمایه گذاری در حال ارزیابی شرایط ایران هستند و تاکنون آمادگی خود را اعلام کرده اند که ما باید از این ظرفیت که شامل منابع مالی و فناوری های نوین است در فرایند تولید استفاده کنیم.

طیب‌نیا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آزادسازی اموال بلوکه شده ایران مانند توافق ژنو مرحله به مرحله انجام می شود، تصریح کرد: به محض اجرای توافق تحریم ها از روی تمامی اموال ما برداشته خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: تصمیم جدی داریم در شرایط جدید و با گشایش هایی که صورت می گیرد از سیاست های اصولی خود عدول نکنیم و همیشه این اشتباه بوده است که هر زمانی منابعی از دارایی‌های ما آزاد شده است، در بودجه دولت هزینه می شده است.

طیب‌نیا تاکید کرد: این موضوع باعث تشدید بیماری های اقتصادی در کشور ما می شود، اما ما مصممیم که سیاست های اقتصاد مقاومتی را دنبال کنیم و موضوع اصلی در برنامه ششم توسعه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و کاهش آسیب پذیری نظام اقتصادی است.

کد N890271

وبگردی