آفتاب
تحولات یونان؛

سیپراس شروط اروپا را تحمیلی خواند/کارکنان دولت اعتصاب می کنند

سیپراس شروط اروپا را تحمیلی خواند/کارکنان دولت اعتصاب می کنند

نخست‌وزیر یونان، با وجود دفاع از توافقنامه جنجالی دولتش با کشورهای حوزه یورو، در عین حال آن را «تحمیلی» خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یورونیوز، الکسیس سیپراس که به سختی در تلاش است حزب خود (سیریزا) را برای حمایت از سومین بسته نجات مالی پیشنهادی رهبران حوزه پولی یورو قانع کند، می گوید علیرغم آنکه این بسته تحمیلی است اما خود را متعهد به اجرای آن می داند.

وی اظهار داشت: من به طور کامل مسئولیت اشتباهات و خطاها را برعهده می گیرم، مسئولیت امضای این توافقنامه که به آن باور ندارم، ولی موظف هستم که آن را اجرا کنم. روز دوشنبه رهبران حوزه پولی یورو توافق کردند تا ۸۶ میلیارد یورو به آتن ظرف ۳ سال آینده پرداخت کنند تا این کشور بتواند از بحران بدهی ها خارج شود.

با این حال شمار زیادی از اعضای حزب حاکم یونان با توافقی که در بروکسل امضا شده، مخالف هستند؛ مردم یونان نیز در جریان همه پرسی روز پنجم جولای به پیشنهادات وام دهندگان بین المللی «نه» گفتند. سیپراس با این حال در واکنش به درخواست برخی از مخالفان و هم حزبی هایش که خواهان کناره گیری وی از سمت نخست وزیری هستند، برگزاری هرگونه انتخابات زودهنگام را رد و اعلام کرد که در نظر دارد دوره ۴ ساله نخست وزیری اش را به پایان برساند.

این در حالی است که کارمندان دولت یونان اعلام کرده اند در اعتراض به شرایط موجود قصد دارند امروز (چهارشنبه) دست به اعتصاب سراسری بزنند. در همین حال صندوق بین المللی پول اعلام کرده است که یونان برای دومین ماه پیاپی نتوانسته اقساط وام های خود را بپردازد. همزمان نیز آتن اعلام کرده است که بانک های این کشور به دلیل آنکه هنوز اصلاحات مورد نظر به تصویب نرسیده است و کمبود نقدینگی بسته خواهند بود.

کارشناسان می گویند در صورتی که اصلاحات مورد نظر وام دهندگان بین المللی به تصویب نرسد و کمبود نقدینگی ادامه داشته باشد، احتمال خروج اجباری یونان از حوزه پولی یورو وجود دارد.

 

 

کد N889758

وبگردی