آفتاب
فایننشیال تایمز:

ایران نخستین کشوری است که با دیپلماسی از تحریمهای فصل هفتم خارج می شود

ایران نخستین کشوری است که با دیپلماسی از تحریمهای فصل هفتم خارج می شود

نشریه آمریکایی فایننشیال تایمز، در گزارش خود به منظور انعکاس خبر برقراری توافق هسته ای مقدماتی میان ایران و 1+5 نوشت، بسیاری این توافق را به عنوان یکی از چشمگیر ترین موفقیت های سیاست خارجی باراک اوباما تحسین خواهند کرد، اما در مقابل مخالفان مذاکرات هسته ای با ایران از جمله برخی همپیمانان آمریکا در خاورمیانه این توافق را یکی از فاحش ترین اشتباهات او خواهند خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، نشریه فایننشیال تایمز در گزارشی با عنوان " ایران با توافق هسته ای غیرمنتظره موافقت کرد" نوشت: توافقی که سرانجام صبح روز سه شنبه برقرار شد، با پایان دادن به دو سال مذاکرات دشوار و طولانی مدت ضمن آن که محدودیت‌های سختی را بر فعالیتهای هسته ای ایران در یک دهه آینده اعمال می کند، در عرض چند هفته دوباره اقتصاد 400 میلیارد دلاری ایران را مجددا به جهان متصل می سازد.

به نوشته فایننشیال تایمز، توافق روز سه شنبه، مذاکرات حدود سه هفته ی میان ایران و 1+5 را که رکوردهایی را شکست و سابقه هایی را ایجاد کرد به پایان رساند.

حامیان این توافق آن را به عنوان تحولی که امنیت در خاور میانه را تضمین می کند ستایش کرده اند اما منتقدانش آن را به عنوان یک تسلیم تاریخی در مقابل ایران رد کرده اند. در دو سالی که این مذاکرات انجام شد، ایران نزدیک ترین همکاری دیپلماتیک میان خود و جهان را از زمان وقوع انقلاب اسلامی در سال 1357 شاهد بود.

فایننشیال تایمز در خصوص تاثیر اعلام خبر برقراری توافق هسته ای میان ایران و 1+5 بر قیمت نفت در جهان نوشت: با گسترش اخبار توافق، قیمتهای نقت در جهان بیش از دو درصد کاهش یافت. قیمت نفت خام برنت در نخستین معامله های اروپا با کاهش 2.1 درصدی به قیمت بشکه ای 56.65 دلار معامله شد.

از زمانی که این مذاکرات آغاز شد، عالی ترین سطح دیپلماسی میان ایران و آمریکا از زمان استقرار نظام اسلامی در ایران در سال 1357 برقرار بود و در عین حال این مذاکرات عالی ترین سطح تعهد را نیز در بر داشتند. تا کنون هیچ وزیر امور خارجه ای در آمریکا به اندازه جان کری این حجم از زمانی کاری خود را صرف یک ماموریت دیپلماتیک واحد نکرده است.

فایننشیال تایمز در ادامه به واکنش منفی رژیم صهیونیستی به خبر توافق هسته ای پرداخت و نوشت: دولت اسرائیل صریح ترین مخالف توافق هسته ای با ایران بوده و می گوید چنین توافقی جایگاه ایران را به عنوان یک کشور قرار گرفته در آستانه هسته‌ای شدن تثبیت می کند.

به نوشته فایننشیال تایمز، اسرائیل در تمام طول ماه های انجام مذاکرات بی وقفه علیه توافق هسته ای لابی گری کرده است و در عین حال اسرائیل می گوید در این کمپین از حمایت عربستان، اردن و دیگر کشورهای عربی منطقه که مثل آن از یک ایران هسته ای بیمناک هستند، برخوردار بوده است.

فایننشیال تایمز در انتها تاکید می کند: اگر توافق هسته ای حفظ شود، این نخستین بار است که یک کشوری که مشمول تحریم‌های فصل هفتم شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته، بدون جنگ و از طریق دیپلماسی از این تحریم‌ها خارج می شود.

اکنون توجهات معطوف به واشنگتن و تهران است؛ جایی که تندروها چند ماه است که به دنبال منحرف کردن مذاکرات هستند. در آمریکا نیز کنگره اکنون دو ماه فرصت دارد تا توافق را مورد بررسی قرار داده و سپس رای به باقی ماندن آن دهد.

انتهای پیام

کد N889638

وبگردی