آفتاب

پیام ویژه عربستان به ایران/خرازی به نقل از جان کری:کشورهای عربی حتی یک سردار سلیمانی ندارند

پیام ویژه عربستان به ایران/خرازی به نقل از جان کری:کشورهای عربی حتی یک سردار سلیمانی ندارند

صادق خرازی در یک برنامه زنده تلویزیونی در شبکه خبر اظهارات جالبی درباره مذاکرات و قدرت ایران در منطقه داشت.

به گزارش خبرآنلاین اهم این اظهارات را در ادامه می خوانید:

*مذاکرات هسته ای امروز بسیار پیچیده تر از مذاکرات نفت است. مذاکرات نفت با یک قدرت جهانی انجام می شد اما در مذاکرات هسته ای چندین قدرت جهانی و دو سازمان جهانی از جمله اتحادیه اروپا و آژانس بین المللی انرژی هسته ای طرف مذاکره ایران هستند.

*ایران امروز به عنوان یک ابرقدرت منطقه ای مطرح است. به این دلیل که ما مقاومت کردیم. اگر نمی خواستیم دنبال اقتدار خود باشیم حتی یک پیچ خودرو هم به ما نمی فروختند. زمان جنگ به اتفاق آقای ولایتی برای خرید قطعات هلی کوپتر به ایتالیا رفتیم آنجا متوجه شدیم که ایتالیا جلوی ورود سیم خاردار به ایران را هم گرفته است.  

*اگر ما مقاومت نکنیم این ها نمی گذارند پیشرفت کنیم. دانش هسته ای دانش مادر جهان است. و همه قدرت ها میخواهند در اختیار خودشان باشد. اگر به روز اول مذاکرات و توافق ژنو نگاه کنید آن زمانی که روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود و مسئولیت مذاکرات را بر عهده داشت (که البته بسیار مذاکره کننده قوی بود) امریکا اعلام کرد هدف ما این است که کل سیستم هسته ای ایران را منهدم کنیم. حالا آنها از آن نقطه به اینجا رسیدند.

*وقتی ما مذاکره می کردیم وزیر خارجه فرانسه گفت شما برای چه انرژی هسته ای می خواهید. شما هم یکی از کشورهای عربی هستید و مثل آنها نیازی به انرژی هسته ای ندارید. هنوز هم نگاه آنها به ما این است که جزیی از کشورهای عربی هستیم و باید وابسته بمانیم. انها نمیخواهند ما کشوری مقاوم باشیم.

 *امروز  قدرت منطقه ای ایران غیرقابل چشم پوشی است. این ها به دلیل مقاومت ایران بر مواضع به حق خود است. برخی روشنفکران داخلی می گویند چرا از بشار حمایت کردید؛ واقعیت این است که بشار پشتوانه مقاومت در منطقه است.

*همین الان عربستان سینه خیز به سمت ایران می آید تا ایران مشکل این کشور را در یمن حل کند. من در جریانم که به تازگی پیام ویژه عربستان به ایران رسیده که با پررویی به ما پیشنهاد داده اند ما روسیه را رها می کنیم شما هم یمن را رها کنید.

*پیش وزیر امور خارجه یکی از کشورهای منطقه به من گفت چندی پیش آمریکا با وزیران خارجه کشورهای عربی جلسه گذاشت در آن جلسه وزیران کشورهای عربی به جان کری تاختند که در حالی که ایران هژمونی خود را در منطقه افزایش داده و پیش می رود شما با آنها در وین قدم می زنید و با آنها مذاکره م یکنید و می خواهید توافق کنید. وقتی این اظهارات ادامه پیدا کرد جان کری عصبانی شد و پوشه ای که در دست داشت را محکم روی میز کوبید و گفت با همه حرف های شما تنها کشوری که در منطقه با تروریسم مبارزه میکند ایران است. کری گفت همه شما کشور های عربی یک نفر مثل ژنرال سلیمانی ندارید.

27214

 

کد N889031

وبگردی