آفتاب

جنگ افغانستان ساعتی 4 میلیون دلار برای مالیات‌دهندگان آمریکایی هزینه دارد

جنگ افغانستان ساعتی 4 میلیون دلار برای مالیات‌دهندگان آمریکایی هزینه دارد

به رغم اقدام دولت آمریکا در کاهش تعداد سربازان باقی مانده در افغانستان به 10 هزار تن، اطلاعات جدید نشان می‌دهد که جنگ در افغانستان هر ساعت حدود چهار میلیون دلار خرج روی دست مالیات دهندگان آمریکایی می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری راشاتودی، ناظران معتقدند که به رغم این هزینه هنگفت، دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و رهبران افغان هر دو این مساله را پذیرفته‌اند که تنها راه پایان جنگ از طریق مذاکرات صلح است.

براساس گزارش یک گروه تحقیقاتی بودجه فدرال که نهادی غیردولتی است، بیش از 700 میلیارد دلار از زمان صدور مجوز حمله از سوی بوش به افغانستان در سال 2001 هزینه شده است که از جمله بیش از 35 میلیارد دلار در سال مالی 2015 برای آن اختصاص یافت.

بودجه اولیه برای جنگ افغانستان بیش از 20 میلیارد دلار برای سال 2002-2001 بود. این بودجه طی دو سال پس از آن و همزمان با تغییر سیاست به سمت جنگ عراق به 14 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد. هزینه‌های جنگ افغانستان نسبت به عراق کاهش داشت اما در سال 2010 و زمانی که هزینه‌های جنگ عراق رو به کاهش گذاشت، بودجه جنگ افغانستان به بیش از 100 میلیارد دلار رسید. هزینه‌های افغانستان همچنان تا سال مالی 2013 در 100 میلیارد دلار باقی ماند اما پس از آن با کاهش مواجه شد و نهایتا به رقم کنونی 35 میلیارد دلار رسید.

طبق گزارش نیویورک تایمز، هزینه استقرار تنها یک سرباز در افغانستان سالانه یک میلیون دلار است که این رقم بسیار بیشتر از 390 هزار دلاری بود که محققان کنگره در سال 2006 برآورد کرده بودند.

تحلیل‌گران نظامی بر این باورند که افزایش هزینه‌ها بازتاب افزایش هزینه تجهیزات نظارتی و جاسوسی است. همچنین هزینه انتقال یک گالن سوخت به نیروهایی که در مناطق کوهستانی تردد دارند، 400 دلار است. گزارش گروه تحقیقاتی بودجه فدرال موسوم به "پروژه اولویت‌های ملی" هزینه 700 میلیارد دلار برای جنگ افغانستان رقمی گمراه کننده است چرا که شامل تمام هزینه‌ها نمی‌شود.

در این بودجه، هزینه‌های مربوط به مراقبت های پزشکی از سربازان مجروح و کهنه سربازان لحاظ نشده است. علاوه بر این، این هزینه‌ها شامل بدهی‌های ملی که در نتیجه هزینه‌های جنگ به وجود آمده در نظر گرفته است.

انتهای پیام

کد N888860

وبگردی