آفتاب

گزارش خبرنگار ایسنا از ساعات نهایی انتظار در وین

گزارش خبرنگار ایسنا از ساعات نهایی انتظار در وین

به نظر می آید مذاکرات 24 ژنو 2013 در ژنو در حال تکرار است، ولی این بار برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و 1+5 به تفاهم می رسد.

در حالی که منابع نزدیک به هیات ایرانی اعلام کرده اند ساعت 2 بامداد به وقت وین رسانه ها به سمت مرکز رسانه ای وین عزیمت می کنند، سید عباس عراقچی عکسی را که نشان می دهد مقام معظم رهبری درحال یادداشت یا امضاء است، را منتشر کرد و در زیر آن نوشت:"23 تیر 1394".

به گزارش خبرنگار ایسنا از وین، عقربه های ساعت به کندی پیش می روند و هیجان انتشار خبر پایان مذاکرات و نتیجه آن یعنی «توافق جامع هسته ای» بیشتر و بیشتر می شود.

خیمه یا همان چادر خبرنگاران در شب های گذشته بیشتر از ساعت 24 باز نبوده است، اما امشب خیمه به روی خبرنگاران باز است. با وجود اینکه بساط چای و قهوه خبرنگاران در چادر ساعت 21 و 30 جمع شد، اما دوباره آن را به راه انداختند.جنب و جوش خبرنگاران با انتشار اخباری مبنی براینکه بامداد ممکن است نتیجه مذاکرات اعلام شود، بیشتر شده است. یکی می گوید تصویربرداران زودتر به مقر سازمان ملل برده خواهند شد و دیگری گزارش می دهد ساعت دو اعلام نتیجه خواهد بود.

وزیران خارجه آمریکا و روسیه به همراه فدریکا موگرینی در کوبورگ دیدار سه جانبه داشتند و لاوروف بازگشتش به روسیه را که برای امشب برنامه ریزی شده بود به تعویق انداخت و در وین ماندنی شده است.

کاسه صبر خبرنگاران دیگر سر آمده و همه می خواهند زودتر مذاکرات به نتیجه برسد و کمتر کسی به تمدید یا ادامه مذاکرات حتی در بین خبرنگاران فکر می کند.

تعدادی از خبرنگاران که ساعت 21 چادر را ترک کرده بودند با انتشار اخبار درباره احتمال اعلام نتیجه و توافق دوباره به محل مذاکرات بازگشتند.

بیش از 100 تصویربردار، عکاس و خبرنگار در چادر و تعداد قابل توجهی در هتل مجاور محل مذاکرات در لابی انتظار می کشند.

هیچ یک از مقامات دو طرف درباره احتمال پایان مذاکرات و اعلام نتیجه سخنی نمی گویند درعین حال منابع نزدیک به هیات ایرانی اعلام کرده اند که با توجه به ادامه داشتن مذاکرات در ساعات پیش رو بهتر است، آماده در محل باشیم.

خبرنگاران هم چنان در این ساعات هم باید مقرارت امنیتی ورود و خروج به چادر را رعایت کنند و این کار از سوی ماموران با دقت خاصی صورت می گیرد.

همچنین آسوشیتدپرس گزارش داده است که سه دیپلمات نزدیک به مذاکرات اعلام کردند که توافق هسته‌ای با ایران احتمالا ساعات اولیه روز سه‌شنبه صورت می‌گیرد.

شبکه خبری ان.بی.سی نیز گزارش داد که توافق هسته‌ای با ایران احتمالا صبح روز سه‌شنبه به وقت وین اعلام خواهد شد.

بر اساس این گزارش، افراد نزدیک به مذاکرات گفته‌اند که کارشناسان در حال کار روی متن توافقنامه هستند. همچنین همین منبع اعلام کرده است که بنا به گفته یک دیپلمات، برخی از مقام‌ها ارشد حاضر در مذاکرات ساعات اولیه روز سه‌شنبه از وین خارج می‌شوند که این موضوع ممکن است اعلام توافق را به تعویق بیاندازد.

تجربه کشیده شدن مذاکرات به نیمه شب امر تازه ای در مذاکرات هسته ای نیست با این حال اهمیت این دور از مذاکرات با توجه به احتمال اعلام توافق چند برابر است.

قرار است با حضور وزیران خارجه هفت کشور مراسم پایانی درمقر سازمان ملل متحد در وین به طور رسمی برگزار شود و به احتمال خیلی زیاد وزیران خارجه کشورهای مختلف در کنفرانس خبری جداگانه به تشریح نتیجه کار می پردازند.

هم چنین از پایتخت ها خبر می رسد که قرار است بعد از اعلام بیانیه پایانی در وین، رییسان جمهور برخی کشورها از جمله ایران و آمریکا برای مردم کشورشان سخنرانی داشته باشند.

انتهای پیام

کد N888397

وبگردی