آفتاب

معامله با ایران: این معامله به نفع چه کسی و به ضرر چه کسی تمام می شود؟

معامله با ایران: این معامله به نفع چه کسی و به ضرر چه کسی تمام می شود؟

سرگئی سامویلوف رئیس مرکز مطالعه دستگاه سیاست خارجی ایالات متحده در انستیتوی آمریکا و کانادا اظهار عقیده کرد که باراک اوباما می خواهد با انعقاد این معامله در تاریخ ثبت شود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در مسکو، روزنامه ماسکوفسکی کمسمولتس در شماره امروز خود به تحلیل معامله بر سر برنامه اتمی ایران پرداخته است.نویسنده این مقاله نقطه نظر کارشناسان درباره معامله هسته ای با ایران را جمع آوری کرده است و در ادامه تحلیل خود نوشته است: سرگئی سامویلوف رئیس مرکز مطالعه دستگاه سیاست خارجی ایالات متحده در انستیتوی آمریکا و کانادا اظهار عقیده کرد که باراک اوباما می خواهد با انعقاد این معامله در تاریخ ثبت شود.

به عقیده یوگنی ساتانوفسکی، رئیس انستیتوی خاور میانه، هدف آمریکا از فعال کردن مذاکرات با ایران، جلب نفت و گاز ایرانی به بازار اروپایی برای جایگزینی حامل های انرژی روسی و دشوار کردن اوضاع برای روسیه در همه بازارهای دیگر است. به عقیده ساتانوفسکی، نه تنها رئیس جمهور آمریکا بلکه وزیر خارجه آمریکا به این معامله علاقه دارد زیرا داماد وی نماینده لابی ایرانی دوران شاه است و می خواهد با استفاده از دیپلماسی ایرانی به بازار ایرانی برگردد (توضیحات بیشتری در این مورد داده نشد ).

 رجب صفروف مدیر مرکز مطالعه ایران معاصر می گوید که روسیه در صورت رفع تحریم ها از ایران از امکان گسترش روابط بازرگانی - اقتصادی با این کشور برخوردار خواهد شد ولو اینکه در این زمینه مشکلات وجود دارد. به گفته این کارشناس، امکانات ایران تقویت شده و این کشور به رقیب جدی روسیه و کشورهای دیگر تبدیل خواهد شد. شرکت های کوچک و متوسط روسی نمی توانند در ایران با شرکت های غربی رقابت کنند و لذا فرصت های روسیه برای ورود به بازار ایرانی محدود است.

صفروف معتقد است که روسیه می تواند در زمینه همکاری نظامی فنی، انرژی هسته ای و انرژی به طور کلی و برخی فناوری ها با ایران همکاری کند که در سر انجام، تبادلات بازرگانی بین دو کشور از 1 میلیارد دلار فعلی تا 5 یا حتی 7 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. به عقیده نویسنده مقاله و کارشناسانی چون صفروف و ساتانوفسکی، ایران از این توافقات بیشترین سود ممکن را خواهد برد. کشورهای جهان بر سر قسمت های سودآور بازار ایرانی با هم رقابت کرده و موجب رشد سریع این کشور خواهند شد.

49310

کد N888307

وبگردی