آفتاب

توضیحات دستغیب در مورد خبر استعفای نمایندگان فارس

توضیحات دستغیب در مورد خبر استعفای نمایندگان فارس

یک عضو مجمع نمایندگان استان فارس با تاکید بر اینکه هنوز هیچ درخواست استیضاح و استعفایی به هیات رییسه ارائه نشده است گفت که نمایندگان استان فارس نسبت به رفتار وزارت کشور اعتراضی داشتند که بر این اساس درخواست استیضاح را مطرح کردند. اگر به موضوع استیضاح توجه نشود آنگاه بحث استعفا را به جریان می‌اندازیم.

احمدرضا دستغیب در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در توضیح آخرین وضعیت استعفای 18 نماینده استان فارس در اعتراض به انتصاب استاندار جدید این استان گفت: نمایندگان استان فارس نسبت به رفتاری که وزارت کشور داشت انتقاد و گلایه‌ای داشتند؛ آن هم از این جهت که وزیر کشور در جلسه رای اعتماد در موضوع وجود هماهنگی و کسب نظر از نمایندگان در مورد انتصاب استانداران تاکید داشت و در همین راستا در طول چند هفته گذشته تماس‌هایی با نمایندگان استان فارس داشت و حتی پیشنهاد معرفی گزینه‌هایی را به نمایندگان نیز داده بود.

وی با تاکید بر اینکه عزل و نصب استاندار به عهده وزیر است گفت: بدیهی است که بعد از پیشنهاد وزیر کشور و تصویب هیات دولت استانداری منصوب می شود. این ضوابط مورد احترام نمایندگان است اما بحث بر سر آن است که برای افزایش کارآیی استان و هماهنگی، تعاملی با نمایندگان صورت گیرد تا آن‌ها نظر مشورتی بدهند.

دستغیب ادامه داد: شایسته بود وزیر کشور قبل از آنکه فرد جدیدی را برای استانداری معرفی کند نقطه نظرات نمایندگان را استماع می کرد و تبادل نظر و همفکری صورت می‌گرفت. اینکه وزیر کشور گزینه پیشنهادی را مخفی کرد باعث سوءتفاهم شد چون حتی در زمان معرفی وزرا به مجلس نیز رییس جمهور از قبل اطلاعاتی را در اختیار نمایندگان قرار می دهد. حال برای انتصاب استاندار نیز شایسته بود نمایندگان منتخب مردم از این انتصاب آگاه باشند.

نماینده مردم شیراز با بیان اینکه نمایندگان آشنایی کامل از مسایل و مشکلات حوزه‌های انتخابیه‌شان دارند گفت:‌ قطعا همراهی و همفکری به پیشرفت استان برای حل معضلات کمک می‌کند. این اتفاق منحصر به استان فارس نیست و مشمول تمام استان ها می شود. هدف حل مشکلات و پیشرفت کشور است؛ بنابراین فکر می‌کنم در این رابطه کج سلیقگی صورت گرفت که می توانست شرایط را طور دیگری پیش ببرد.

وی با بیان اینکه وزیر کشور می‌توانست در جلسه‌ای با نمایندگان دلایل معرفی استاندار پیشنهادی‌اش را بیان کند افزود: قطعا این رویه بسیار ارزشمندتر از اتفاقات جلسه علنی روز یکشنبه بود. وزارت کشور کج سلیقگی انجام داد که باعث اتفاقی شد که منحصر به گروه سیاسی یا قومیت خاصی نیست.

به گفته وی فارغ از گزینه پیشنهادی انتقاد نمایندگان به وزارت کشور روشی است که در انتصاب بیشتر استانداران در پیش گرفته شد.

دستغیب با بیان اینکه اصل موضوع درخواست استیضاح وزیر کشور بود گفت: نمایندگان در جلسه مجمع استان فارس این موضوع را مطرح کردند که در صورت عدم توجه به این دغدغه استیضاح را در جریان خواهند انداخت. تا این لحظه درخواست استیضاحی به هیات رییسه داده نشده است قطعا اگر به دغدغه نمایندگان و استیضاح توجهی نشود آن گاه بحث استعفا دنبال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر روند استیضاح دنبال نشود و مانعی بر سر آن باشد و یا اینکه دغدغه نمایندگان مورد توجه قرار نگیرد قطعا نمایندگان استان فارس موضوع استعفا را دنبال می کنند.

وی یادآور شد: بحث نمایندگان بر این است که وزیر کشور به نظرات نمایندگان احترام بگذارد و دغدغه و نگرانی‌ها را برطرف کند چون به نظرمان باید فردی برای استانداری انتخاب شود که تسلط به موضوعات استان داشته باشد و فردی با تجربه و آشنا به مسائل استان باشد قطعا اگر این دغدغه‌ها رفع شود قضیه به بهترین نحو مدیریت خواهد شد.

وی در پایان گفت که تاکنون وزارت کشور برای برگزاری جلسه‌ای در این رابطه درخواستی از نمایندگان استان فارس نداشته است و تنها واکنش بعد از خبر استعفای نمایندگان این استان مصاحبه وزیر کشور بوده است.

انتهای پیام

کد N888230

وبگردی