آفتاب
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای خبر داد؛

دستگیری ۵ نفر از فعالان فتنه ۸۸ / ساماندهی موسسات اعتباری در دستور کار

دستگیری ۵ نفر از فعالان فتنه ۸۸ / ساماندهی موسسات اعتباری در دستور کار

معاون اول قوه قضائیه از دستگیری ۵ نفر از فعالان فتنه ۸۸ خبرداد و گفت:این ۵ نفر در دادگاه بدوی محکوم شده اند، اما این حکم قابل اعتراض و تجدیدنظر است.

به گزارش خبرنگار قضایی مهر، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای در هشتادویکمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تبریک پیشاپیش عید فطر درباره آخرین وضعیت پرونده جیسون رضاییان گفت: دادگاه این پرونده امروز برگزار شد و هنوز هم ادامه خواهد داشت. اگر حکمی صادر شود، حتما به اطلاع مردم می رسد.

وی همچنین از بازداشت ۴ وکیل متخلف خبر داد و اظهار داشت: این وکلا به دلیل پرداخت رشوه بازداشت شدند. همچنین ۴ کارمند خود دستگاه قضایی هم به همراه ۶ نفر دلال که با جعل عنوان و نامه متخلف تشخیص داده شده اند، بازداشت شدند.

سخنگوی دستگاه قضا پیرامون تخلف موسسات بانکی و تعاونی های اعتباری توضیح داد: ساماندهی موسسات اعتباری و شرکت های تعاونی در دستور کار دولت و قوه قضائیه است. طبق قانون این موسسات باید تحت نظارت بانک مرکزی درآیند. چنانچه طی مدت زمان تعیین شده اقدام نکنند، با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

محسنی‌اژه‌ای درباره تخلف موسسه توسعه میزان هم افزود: این موسسه قرار بود در بانک صادرات ادغام شود، اما اعضای هیات مدیره این موسسه نپذیرفته و اقداماتی را که قرار بود انجام دهند، انجام ندادند. بنابراین تعدادی از اعضای هیات مدیره این شرکت بازداشت شده اند. در این زمینه هم بانک مرکزی به دلیل اخلال در نظام اقتصادی و هم سپرده گذاران به دلیل خیانت در امانت از این موسسه شکایت کرده اند. برای این شرکت مدیر تسویه انتخاب شده تا برای بازگرداندن پول مردم اقدام کند.

معاون اول قوه قضائیه همچنین از دستگیری ۵ نفر از فعالان فتنه ۸۸ خبر داد و گفت: برخی از این فعالان در خارج از کشور اقامت داشتند و به ایران بازگشتند و برخی هم در داخل ایران بودند. این ۵ نفر در دادگاه بدوی محکوم شده اند، اما این حکم قابل اعتراض و تجدیدنظر است.

وی ادامه داد: سه نفر از فعالان فتنه ۸۸ هم ممنوع الخروج شده و افرادی هم تحت تعقیب قرار گرفته‌اند. البته آن دسته از فعالانی که در خارج از کشور هستند، غیابی محاکمه می شوند و اگر به ایران بیایند حضوری محاکمه خواهند شد. این افراد احتمالا محکوم به حبس هستند، اما این حکم قطعی نیست.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه از بازداشت افرادی که در فضای مجازی اقدام به نشر اکاذیب و توهین به مقدسات کرده اند، خبر داد و اظهار کرد: این افراد توسط نیروی انتظامی و فتا شناسایی و بازداشت شده اند و برخی در حال بازداشت هستند. البته باید گفت کسانی که فکر می کنند از طریق فضای مجازی می توانند اقدامات مجرمانه خود را پنهان کنند، اشتباه می کنند.

محسنی‌اژه‌ای درباره اقدامات قوه قضائیه پیرامون دستگیری مجرمان حمل مواد مخدر عنوان کرد: هم در زمینه اجرای حکم و هم در زمینه دستگیری این مجرمان اقدامات امنیتی و اطلاعاتی خوبی صورت گرفته است. متاسفانه حمل مواد مخدر، خرید و توزیع آن به سمت باندهای عمده رفته است و میزان بالایی از مواد مخدر خرید و فروش می شود. با تلاش اداره اطلاعات اصفهان دو باند نسبتا قوی در این زمینه دستگیر شده اند. این باندها نزدیک به ۱۹۰ کیلوگرم تریاک و ۱۴۰ کیلوگرم هروئین حمل کردند، برخی هم در استان یزد ۹۰۰ کیلوگرم تریاک و بیش از ۱۰۰ کیلوگرم حشیش داشته اند. به هیچ وجه قوه قضائیه نسبت به این افراد اغماض نخواهد کرد.

معاون اول قوه قضائیه در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره بخشنامه رئیس قوه قضائیه مبنی بر کاهش تعداد زندانیان در زندان‌ها گفت: از این بابت مجرمین زیادتر نشده اند. بخشی از این بخشنامه به قانون تبدیل شده البته سیاست های کلی درباره حصرزدایی هم داریم. کسانی که بازداشت آنها ضرورتی ندارد، مشمول این بخشنامه نبودند برخی هم اگر تمهیداتی می اندیشیدند با قرار کفیل آزاد می شدند. بنابراین به هیچ وجه این مصوبه باعث افزایش جرایم نشده بلکه برعکس به کاهش جرایم کمک کرده است.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه قوه قضائیه درباره پیشگیری از طلاق توافقی که این روزها از سوی برخی تبلیغ می شود، چه اندیشیده است؟، پاسخ داد: در جامعه ما هر فرد مسلمان حس می کند که کانون خانواده هر چه گرم تر و مستحکم تر باشد به نفع همه است البته باید علت طلاق را جویا شد که برخی از علت های آن غیرقضایی بوده و به رسانه ها مربوط است.

محسنی‌اژه‌ای گفت: قبول داریم برخی از این اقدامات صوری بوده و واقعی نیست همچنین تلاش مشاورین دادگاه ها هم برای تحکیم صلح و سازش میان زوجین زیاد نیست. بنابراین اگر در این زمینه کمبود قانون داریم، باید قانون جدیدی وضع شود و یا قوانین گذشته اصلاح شود تا این اقدامات صوری تبدیل به اقدامات واقعی شود. البته این یک اقدام نیست، بلکه چندین اقدام است که برخی مربوط به قاضی و برخی مربوط به مشاوران است. حتی بسیاری از این افراد تعلیم هم ندیده اند.

کد N888050

وبگردی