آفتاب
در اولین کنفرانس مطبوعاتی‌اش پس از برکناری؛

دبیرکل برکنارشده ساف: طرح سیاسی فلسطین از زمان امضای توافق اسلو شکست خورده است

دبیرکل برکنارشده ساف: طرح سیاسی فلسطین از زمان امضای توافق اسلو شکست خورده است

عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین مقامات فلسطینی را دعوت کرد به شکست توافقنامه اسلو که با هدف صلح با رژیم صهیونیستی بود، اعتراف کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، یاسر عبد ربه، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین در اولین کنفرانس مطبوعاتی‌اش پس از برکناری از سمت دبیرکلی این سازمان گفت: ما باید با مرور اقدامات خود و در راستای حمایت از مبارزات خود در آینده به صراحت اعتراف کنیم که طرح سیاسی ما از توافقنامه اسلو تاکنون به شکل کامل شکست خورده است.

یاسر عبد ربه افزود: بدون هیچ لجاجتی باید تاکید کنم که این اعتراف هرگز به ما آسیبی نمی‌زند چراکه تکیه ما به راه‌حلی برای پایان اشغالگری در فلسطین از راه مذاکرات به عنوان تنها راه موجود به طور کلی شکست خورد.

این عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین در ادامه خواستار تشکیل یک کادر موقت رهبری برای سازمان و رسیدگی به کلیه ماموریت‌های اصلی آن از جمله تشکیل دولت وحدت ملی، اجرای انتخابات عمومی و یا موافقت با تشکیل شورای سازنده کشور فلسطین و فعالیت کامل آن شد.

وی تصریح کرد: من قصد جنگ بر سر تصاحب قدرت را ندارم، بلکه این تشکیلات خودگردان است که به دنبال تصاحب تمامی اختیارات است و اعتراض من تنها به نحوه برکناری ام از سمت دبیری کمیته اجرایی بدون حضور خودم و بدون رای گیری در داخل این کمیته است؛ چرا که این مساله تنها توهین به شخص من به شمار نمی‌رود، بلکه به تاریخ ملی فلسطین و تمامی سنت‌ها و قواعد فعالیت ملی و حتی اساسنامه ساف ضربه می‌زند.

کادر موقت رهبری ساف که چند سال قبل با تشکیل آن موافقت شد اما این مهم تا الآن صورت نگرفته است، شامل دو جنبش حماس و جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های فلسطینی است.

عبد ربه که چند هفته قبل با صدور دستوری از سوی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از دبیرکلی کمیته اجرایی ساف برکنار و صائب عریقات جایگزین وی شد، درباره این برکناری و اعتراضش به این حکم گفت: مخالفت من با شیوه این برکناری است که موضوع برکناری من بدون حضورم در نشست سازمان و یا هرگونه تصمیم یا رای‌گیری داخل کمیته اجرایی صورت گرفت.

عضو کمیته اجرایی ساف در ادامه تاکید کرد: من به فعالیت‌های خود از جایگاه جدیدم در سازمان ادامه می‌دهم و هرگز راهی را در پیش نمی‌گیرم که به مردم و آراء عمومی خارجی توهین شود و یا به جایگاه نهاد رسمی فلسطینی ضربه بزند.

وی در کنفرانسی مطبوعاتی نظر خود را درباره عملکرد ساف اینگونه بیان کرد: نمی‌توان انتظار داشت بدون مشارکت گسترده همه گروه‌های فلسطینی از جمله حماس و جهاد و نیز تاسیس یک مرکز یکپارچه فرماندهی که از تایید عموم مردم برخوردار باشد، ساف به جایگاه خود بازگردد و یا مبارزات خود را ادامه دهد.

عبد ربه ادامه داد: باید توهمات گذشته استناد به تاریخ درخشان سازمان را کنار گذاشت چراکه این توجهات و تکیه به تاریخ نمی‌تواند باعث پایان اختلافات شود.

وی در ادامه با هشدار نسبت به تغییرات در دولت فعلی فلسطین که حاصل توافق میان دو جنبش حماس و فتح است، گفت: من نگران هستم که تلاش برای تغییرات محدود یا غیرمحدود در دولت فعلی، باعث نابودی آخرین خط اتحاد با حماس باشد و در نهایت منجر به بازگشت دوباره دو دولت شود.

انتهای پیام

کد N887937

وبگردی