آفتاب
تنش بین دوحه و قاهره ادامه دارد؛

نارضایتی ملکه سابق قطر از روند بهارعربی/الاهرام:پدرومادر امیر قطر مسئول ریختن خون اعرابند

نارضایتی ملکه سابق قطر از روند بهارعربی/الاهرام:پدرومادر امیر قطر مسئول ریختن خون اعرابند

همسر امیر سابق قطر تاکید کرد: انقلاب‌های عربی به رغم شکست‌ها هنوز پایان نیافته است. ما همچنان امیدواریم که اوضاع منطقه تغییر کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت عربی 21، شیخه موزه بنت ناصر، همسر امیر سابق قطر در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز در خصوص از بین رفتن امیدها نسبت به تغییر و اصلاح در جهان عرب سخنی گفته و تاکید کرده است: این مساله ناراحت‌کننده‌ای است اما همچنان امید به تغییر اوضاع وجود دارد. انقلاب‌های جهان عرب به رغم شکست‌ها پایان نیافته است.

موزه بنت ناصر در خصوص اتهام‌های وارده به وی درباره تشویق همسرش به اجرای کردن انقلاب‌های بهار عربی گفت: من در سیاست‌های همسرم مداخله‌ای نکردم.

وی گفت که همسرش پس از کناره‌گیری از قدرت در بازنشستگی به سر می‌برد و سودای حکومت‌ در سر ندارد.

موزه بنت ناصر در واکنش به اتهامات علیه قطر در خصوص کاهش آزادی مطبوعات و بیان گفت: جهان باید در قبال قطر صبور باشد. می‌دانم که رسانه‌ها آنطور که می‌خواهیم پیشرفت نمی‌کنند اما اوضاع چه بسا به کندی اما باثبات تغییر می‌کند. ما همچنین می‌دانیم که تغییر در هر صورت رخ خواهد داد اما تلاش می‌کنیم تا جوانانمان این مساله را درک و با ما همکاری کنند.

در این راستا روزنامه الاهرام مصر در سرمقاله خود تحت عنوان «اعترافات موزه بنت ناصر المسند» در ارزیابی مصاحبه وی با روزنامه فایننشیال تایمز انگلیس آورده است: «هیچ‌کس در حال حاضر مصر را به دلیل متهم کردن دولت قطر به دست داشتن در تروریسم سرزنش نمی‌کند و حتی موزه بنت ناصر المسند مادر امیر قطر در مصاحبه خود با روزنامه فایننشال تایمز انگلیس به شدت تلاش‌های حمد بن خلیفه آل ثانی، همسرش و امیر سابق قطر را در حمایت از اسلام‌گرایان طی وقوع بهار عربی به ویژه در مصر تایید کرد.»

الاهرام نوشته است: «اعترافات موزه بنت ناصر المسند دلیلی برای تمامی کسانی است که باور نمی‌کنند قطر در حمایت از تروریسم در مصر نقش دارد. همچنین دلیلی برای تمامی کسانی است که با لجبازی قبول نمی‌کردند که کشور کوچکی مثل قطر می‌تواند به کشورهای جهان عرب و در راس آنها مصر آسیب بزند. شکایت از اقدامات خطرناک قطر تنها از سوی مصر بارها صورت نگرفته بلکه از سوی کشورهای دیگر همچون لیبی، تونس، سوریه و دیگر کشورها صورت گرفته است.

این روزنامه اعلام کرد: «ما از اینکه این زن قدرتمند در نظام حاکم قطر با ناخرسندی از انتقادات وارده به آن پافشاری می‌کند. آیا باید دیگران برای قطر کف بزنند در حالی که از گروه‌های تروریستی حمایت مالی، سیاسی و دیپلماتیک به عمل می‌آورد؟ آیا مصر باید این تحریک رسانه‌ای آشکار و توجیه دائم خشونت و تروریسم از سوی قطر را بستاید؟»

الاهرام نوشته است: «تمسخرآمیز است که شبکه الجزیره بوق رسانه‌ای تروریسم و تروریست‌ها شده تا از افراط در اعمال زور علیه تروریست‌ها به ویژه داعش انتقاد کند؟ در زمانی که اسناد محرمانه ویکی لیکس از تلاش‌های دیپلماتیک موزه بنت ناصر و طلب کمک وی از همسر تونی بلر، نخست‌وزیر اسبق انگلیس برای دیدار با هیلاری کلینتون، وزیر خارجه وقت آمریکا پرده برمی‌دارد، وی به عقل خوانندگان احترام نمی‌گذارد و می‌گوید هیچ نقشی در سیاستی که همسرش حمد بن خلیفه آل ثانی آن را وضع می‌کرد، نداشته است.»

این روزنامه مصری نوشته است: «این تنها دروغ دیگری از دروغ‌پردازی‌های نظام قطر است که همواره ادعا می‌کند در فساد برای برگزاری جام جهانی در قطر نقشی نداشته است. در پایان اعتراف آخر وی به دست داشتن قطر در حمایت از تروریسم و مداخله در امور داخلی کشورهای عربی باقی می‌ماند در حالیکه وی در اظهارات خود از اوضاع کنونی جهان عرب ابراز ناخرسندی کرده است.»

روزنامه الاهرام در اهانتی بی‌سابقه به قطر به گفته تحلیلگران آورده است که «موزه بنت ناصر و همسرش باید درک کنند که مسوول ریختن خون اعراب هستند.

به رغم انتقاد الاهرام از شبکه الجزیره، این شبکه گفت‌وگویی با ماتئو رنتزی، نخست‌وزیر ایتالیا داشته است و آن را تحت این عنوان منتشر کرده است: «هیچ صلحی در منطقه بدون مصر وجود ندارد... نخست‌وزیر ایتالیا در مصاحبه با الجزیره: السیسی رهبری بزرگ و تنها فرد قادر به نجات کشورش است!»

روابط مصر و قطر همواره تنش‌آمیز بوده و قاهره دوحه را به حمایت از اخوان المسلمین متهم می‌کند. حتی سامح شکری، وزیر خارجه مصر چند روز پیش تصمیم گرفت تا محمد مرسی عوض، سفیر مصر در قطر را که یک‌ سال پیش از دوحه فراخوانده شد به عنوان سرکنسول مصر به هند بفرستد.

روزنامه مصری الیوم السابع به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که تعیین محمد مرسی عوض در یک مکان دیگر به منزله پیام مصر برای کاهش سطح نمایندگی خود در دوحه است و حتی در را به روی این احتمال که در آینده و پس از بهبود روابط این سفیر به دوحه بازگردد، می‌بندد.

برخی اصحاب رسانه مصری نزدیک به عبدالفتاح سیسی رئیس‌جمهور مصر خواهان قطع روابط با قطر و حتی محاکمه این کشور هستند.

انتهای پیام

کد N887773

وبگردی