آفتاب

توافق دولت کلمبیا و گروه فارک برای رسیدن به یک آتش‌بس کامل و دائمی

توافق دولت کلمبیا و گروه فارک برای رسیدن به یک آتش‌بس کامل و دائمی

گروه چریک‌های مسلح انقلابی کلمبیا موسوم به (فارک) و دولت بوگوتا با تسریع مذاکرات صلح موافقت کرده و تلاش خواهند کرد تا به منظور پایان دادن به پنج دهه درگیری در این کشور آمریکای جنوبی درباره یک آتش‌بس دائمی مذاکره کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اطلاعیه در پایان آخرین دور از مذاکرات صلح در کوبا همزمان با آن منتشر شد که اعتماد مردم کلمبیا پس از تشدید درگیری‌های خشونت‌آمیز در ماه‌های اخیر نسبت به این مذاکرات سه ساله به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

دولت کلمبیا به عنوان بخشی از این ابتکارعمل اعتمادساز موافقت کرده که اگر چریک‌های فارک به تعهد خود پایبند مانده و آتش‌بس یک جانبه‌ای را که در چند روز گذشته اعلام کرده، حفظ کنند، اقدامات نظامی‌اش را کاهش دهد.

در حالی که مذاکره‌کنندگان دولت کلمبیا اعلام نکردند که چه اقدامات نظامی ممکن است کاهش یابد، اما قاطعانه تاکید کردند که چنین اقدامی نباید با یک آتش‌بس دو جانبه فراگیرتر اشتباه گرفته شود.

در پایان هر دو طرف از سازمان ملل و بلوک اقتصادی «اوناسور» کشورهای آمریکایی جنوبی دعوت کردند تا هنگامی که مذاکرات صلح در چند هفته آتی از سر گرفته شد درباره راه‌های نظارت و اثبات اجرای هرگونه آتش‌بسی که به وجود می‌آید، مذاکره‌کنند. خوآن مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهوری کلمبیا این اطلاعیه را به عنوان «نور تازه‌ای از امید» تحسین کرد که مذاکرات را به مسیر واقعی خود بازخواهد گرداند و بیش از پیش آن را به خط پایان نزدیک خواهد کرد.

اما وی در راستای تایید اظهارات منتقدانی که می‌گویند نمی‌توان به چریک‌های فارک اعتماد کرد، ضرب‌الاجلی را اعلام کرده و گفت، در یک بازه زمانی چهار ماهه این روند را بررسی و ارزیابی خواهد کرد و تصمیم خواهد گرفت که آیا به مذاکرات صلح ادامه دهد یا خیر.

پیشتر دولت کلمبیا احتمال یک آتش‌بس دوجانبه را رد کرده و گفته بود، چریک‌های فارک از این آتش‌بس دو جانبه به عنوان فرصتی برای تسلیح مجدد و انجام حملات تازه استفاده خواهد کرد.

سانتوس یکشنبه شب در سخنرانی تلویزیونی گفت: اکنون زمان تسریع مذاکرات فرا رسیده و ما نیز همین کار را انجام می‌دهیم.

انتهای پیام

کد N887543

وبگردی