آفتاب
حجت الاسلام رهبر در گفتگو با مهر:

تعامل با غرب به معنی سازش بااستکبار نیست/ مرگ بر آمریکاادامه دارد

تعامل با غرب به معنی سازش بااستکبار نیست/ مرگ بر آمریکاادامه دارد

امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه تعامل با غربی‌ها صرفا برای استیفای حقوق ملت ایران است گفت: تعامل با 1+5 به معنای این نیست که ما با استکبار جهانی سازش کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام محمد تقی رهبر امام جمعه موقت اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سئوال که چرا با وجود توافق احتمالی ایران با آمریکا در موضوع هسته‌ای، رهبر انقلاب همچنان بر مبارزه با استکبار تاکید دارند؟ اظهار کرد: تعامل با 1+5 در چارچوب قانون به معنای این نیست که ما با استکبار جهانی سازش کرده‌ایم.

وی افزود: سازمانی به نام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دنیا تاسیس شده است و کشورها در چارچوب این سازمان می‌توانند فعالیت داشته باشند و ما در مذاکرات هسته‌ای صرفاً حق خود را در خصوص فعالیت در چارچوب این سازمان و قوانین جاری، استیفا می‌کنیم.

امام جمعه موقت اصفهان تاکید کرد: استکبار جهانی یک شاخه‌ای از حکومت غرب است. البته تمام حکومت‌های غرب، استکباری نیستند، ولی دولت‌هایی از جمله آمریکا و انگلیس مصداق بارز استکبار هستند. بنابراین اگر ما تعاملی با اینها داریم، در چارچوب قانون بین‌الملل برای حفظ حقوق خودمان است.

رهبر ادامه داد: ما در عرصه بین‌المللی تعامل داریم و شاید فرهنگ و عقیده همه کشورهای تحت تعامل را قبول نداشته باشیم. اما در چارچوب منافع مشترک و قانون بین‌الملل، حقوق خود را دنبال می‌کنیم برای اینکه حقمان پایمال نشود.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم خطاب به پیامبر (ص) مبنی بر اینکه باید در مقابل کفار سرسخت باشید و خشم و کینه خود در مقابل آنها را پنهان نکنید، گفت: آنجا که دشمن موضع خصومت گرفته است و می‌خواهد نقش استکباری و زورمداری خود را اعمال کند، محکم خواهیم ایستاد و باید در آینده نیز بایستیم.

امام جمعه موقت اصفهان گفت: تعامل با کفار باید هوشمندانه و با کیاست، سیاست و منطق باشد و در چارچوب منافع صورت گیرد و این‌طور نشود که خشم و کینه نسبت به استکبار و صهیونیسم از یاد برود.

رهبر تصریح کرد: برخی خیال می‌کنند که اگر ما در گفتگوی با غربی‌ها به تفاهم برسیم، معنای آن این است که دیگر «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» را نخواهیم گفت؛ در صورتی که ما همچنان اسرائیل را غاصب و دولت آمریکا را متجاوز و حامی کشتار مظلومان می‌دانیم، چرا که 60 سال جنایت و خیانت آمریکا در داخل کشور خودمان را دیده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه ما خوی استکباری امریکا را هرگز فراموش نمی‌کنیم و آیندگان نیز نباید فراموش کنند، خاطر نشان کرد: این سیاست اصولی اسلام در مقابل دشمن است و اساس مکتب ما در برخورد با دشمن نیز محفوظ است.

امام جمعه موقت اصفهان در پاسخ به این سئوال که ارزیابی شما از علت تغییر سیاست آمریکا در مذاکرات و عدم پایبندی به موارد تفاهم شده در بیانیه لوزان چیست؟ گفت: از ابتدا هم مشخص بود که امکان ندارد با آمریکایی‌ها به تفاهمی که حافظ منافع ما به معنای کامل باشد، برسیم چرا که اینها واقعا قابل اعتماد نیستند. آمریکایی‌ها اهل تخلف، دبه درآوردن و نیرنگ هستند.

رهبر افزود: دلیل اینکه آنها امروز فشار وارد می‌کنند و به نظرات خود پافشاری دارند، این است که قصد خدمت به ایرانی‌ها را ندارند و نمی‌خواهند حق ملت را بدهند؛ بلکه هدفشان این است که در میدان مذاکرات برنده باشند و به دنیا بگویند ما ایران را تسلیم کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: آمریکایی‌ها و اذانب آنها از جمله فرانسه، انگلیس و همچنین سعودی‌ها می‌خواهند این خشم انقلابی، استقلال‌جویی و صدور تفکر انقلاب که جزو اصول نظام اسلامی است را از ما بگیرند.

کد N887287

وبگردی