آفتاب
ایزدی در گفتگو با مهر:

ژست اقناع آمریکا در مذاکرات/ توافق بدون امضا را اجرا نخواهیم کرد

ژست اقناع آمریکا در مذاکرات/ توافق بدون امضا را اجرا نخواهیم کرد

یک کارشناس مسائل سیاسی تهدید ایران مبنی بر ترک میز مذاکره را یک تاکتیک مذاکراتی دانست و گفت: آمریکائی ها به نوعی می خواهند ژستی بگیرند که بیانگر اقناع آنها باشد.

فؤاد ایزدی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در میانه راه نمی توانند اسب خود را عوض کنند،  اظهار داشت: تهدید ایران توسط وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر ترک میز مذاکره یک تاکتیک مذاکراتی است و امر غیر معمولی نیست، آنها به نوعی می خواهند ژستی بگیرند که بیانگر اقناع آنها باشد.  

وی افزود: در هفته گذشته سناتورهای دموکرات آمریکا با اوباما جلسه داشتند و در این جلسه همان حرف ها و مواضع جمهوری خواهان در مورد مذاکرات را تکرار کردند و الان هم که مذاکرات در حال به نتیجه رسیدن است آمریکا می خواهد امتیازات بیشتری از ایران بگیرد.

ایزدی با اشاره به مشکلات اوباما در داخل آمریکا، تصریح کرد: اوباما تنها ۱۸ الی ۱۹ ماه دیگر رئیس جمهور آمریکاست و جمهوری خواهان طی نامه ای ایران را تهدید کردند که به تعهدات او پایبند نخواهند بود.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: برای ما مهم است که متن توافق به شکلی باشد که بعد از اوباما بی اثر نباشد و ما را به همان نقطه اول بازنگرداند.

ایران توافق بدون امضا را اجرا نخواهد کرد

وی با اشاره به ضرورت رعایت نکاتی در متن توافق نامه هسته ای گفت: یکی از نکات مهم این است که متن توافق نامه باید مورد تایید مجلس ایران و کنگره آمریکا باشد زیرا اگر کنگره آن را تایید نکند، تضمینی برای انجام آن در آینده وجود نخواهد داشت.

ایزدی با بیان اینکه اگر کنگره آمریکا متن توافق را رد کند ایران موظف به انجام تعهداتش نخواهد بود، اظهار کرد:  جملاتی باید در متن توافق نگاشته شود که در صورت انجام تعهدات توسط ایران آمریکایی ها حق وضع کردن تحریم های جدیدی را نداشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت مسئله امضای توافق توسط طرفین افزود: نباید به گونه ای باشد که ایران متنی را اجرا کند که آمریکایی ها تمایلی برای امضای آن ندارند.

تحریم های موشکی باید لغو شود

وی ادامه داد: وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود ما با ایران به توافقی خواهیم رسید که هیچگونه تعهد حقوقی برایمان ایجاد نخواهد کرد،  این همواره برای ما جای سوال داشت که پاسخ آن را «وندی شرمن» پنجم تیرماه داد و گفت: «که ما قصد امضای متن توافق را نداریم».

ایزدی با بیان اینکه طرف مقابل شرایط مناسبی در حوزه داخلی خود ندارد، گفت: آمریکا همواره ایران را به حمله نظامی تهدید کرده است و اینکه در این شرایط آنها می خواهند برای توان دفاعی ما محدودیت ایجاد کنند خنده دار است.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: آمریکا به دلیل دارا بودن روحیه استکباری حتی شهامت این را ندارد که تضمین دهد کشورمان را مورد حمله قرار نخواهد داد.  

وی ادامه داد: طبق مذاکرات قرار بود که تحریم های مرتبط با فناوری هسته ای و تحریم موشکی ایران که توسط سازمان ملل و با قطعنامه ۱۹۲۹ صورت گرفت لغو شود؛ اما آمریکایی ها می خواهند امتیازات گسترده ای بگیرند و تحریم های اصلی را نیز لغو نکنند که ایران به هیچ وجه این را نخواهد پذیرفت.

کد N886834

وبگردی