آفتاب

نخست‌وزیر هند: ایران یک مسیر حمل‌ونقل فوق‌العاده برای آسیای مرکزی است

نخست‌وزیر هند: ایران یک مسیر حمل‌ونقل فوق‌العاده برای آسیای مرکزی است

نخست‌وزیر هند موقعیت جغرافیایی ایران را مسیر ارتباطی میان آسیای مرکزی و خلیج فارس دانست و گفت: این کشور می‌تواند اصلی‌ترین مسیر ترانزیت برای کشورهای آسیای مرکزی باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تارندرا مودی، نخست‌وزیر هند روز شنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با رییس‌جمهور ترکمنستان گفت: من بر این باورم که باید گزینه‌های چندوجهی شامل افزایش احتمال استفاده از مسیر دریایی ایران را بررسی و مورد توجه قرار دهیم.

بر اساس گزارش شبکه پرس تی وی، ایران در حال حاضر یک مسیر ارتباطی کلیدی در کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال – جنوب است که کشورهای آسیای مرکزی را به آب‌های آزاد اقیانوس هند از طریق بخش‌های جنوبی‌اش وصل می‌کند.

نخست‌وزیر هند ادامه داد: برقراری ارتباط برای هر دو کشور اولویت دارد. اگر ما بتوانیم از مسیر ایران استفاده کنیم، عشق آباد اولین پایتختی خواهد بود که در آسیای میانه به آن دست می‌یابیم. ما از حمایت‌ ترکمنستان از هند برای پیوستن به توافق تجارت و حمل و نقل عشق‌آباد استقابل می‌کنیم.

مودی پس از آن بیان کرده است که مقامات ایران به تازگی گفته‌اند کشورهای آسیای مرکزی در حال بررسی طرحی برای استفاده از شبکه راه‌آهن به عنوان مسیر حمل و نقل برای بارهای حجیم هستند.

او هم‌چنین با اشاره به مسیر ارتباطی میان ایران – ترکمنستان و قزاقستان این اقدامات می‌تواند به تقویت روابط میان این کشورها و هند کمک کند.

انتهای پیام

کد N886782

وبگردی