آفتاب

نشست هم‌اندیشی جمعیت زنان نواندیش برگزار شد

نشست هم‌اندیشی جمعیت زنان نواندیش برگزار شد

نشست هم‌اندیشی و ضیافت افطار جمعیت زنان نواندیش با حضور چهره‌های زنان اصلاح طلب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در نشست هم‌اندیشی و ضیافت افطار جمعیت زنان نواندیش چهره‌های اصلاح طلب از جمله شهیندخت مولاوردی، فائزه هاشمی، فاطمه راکعی، سهیلا جلودارزاده، آذر منصوری، شهربانو امانی، بروجردی و کولایی حضور داشتند و به سخنرانی پرداختند.

در بخشی از این مراسم مولاوردی با آرزوی قبولی طاعات در ماه رمضان، اظهار کرد: سال 94 را با شرایط خاصی آغاز کردیم. از جمله آنکه در پایان سال نیز بحث انتخابات مهم مجلس را پیش‌رو داریم. اهمیت حضور خانم‌های به عنوان رأی دهندگان و نمایندگان بر همه مشخص شده است.

وی ادامه داد: وقتی بحث از مشارکت سیاسی می‌شود شاخصه‌های مختلفی را در نظر می‌گیریم. از جمله تعداد زنان در مقایسه با سایر شاخصه‌های مجالس دنیا مورد نظر است. حضور زنان در مجالس در دنیا حداقل از مرز 20 درصد عبور کرده است اما ما از نظر مشارکت سیاسی در مجلس زیر 3 درصد و در دولت زیر 9 درصد هستیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به نقشه راه سیاسی زنان دنیا که توسط سازمان ملل ترسیم شده است، گفت‌: ایران 10 سال است که در اتحادیه بین‌المجالس متعهد شده تا مشارکت زنان را افزایش دهد اما تا به امروز این امر محقق نشده است. موانع جدی مانند تعصبات جنسیتی و رویکردهای فرهنگی وجود دارد. زنان برای حضور در فضای سیاسی به اعتماد به نفس، شبکه‌سازی،‌ درآمد و اعتماد سیاسی احتیاج دارند. گاهی توپ را به زمین خود زنان می‌اندازند و می‌گویند خودتان به خودتان رأی نمی‌دهید. این تنها یک بعد از شرایط نامناسب حضور زنان است.

وی افزود: تبعیض مثبت در کشورهای همسایه اتفاق افتاده و نتیجه مثبت نیز داده است. ما پیشنهاد دادیم تا تدابیر لازم جهت حضور زنان در انتخابات شهر و روستا گنجانده شود که با نظر مثبت کمیسیون مربوطه در مجلس مواجه شد. اما در رأی‌گیری دو رأی کم آورد که در این خصوص مجلس باید سازوکار قانونی لازم را فراهم کند.

مولاوردی خاطرنشان کرد: در کل کشور 3 تا 4 نفر خانم در شورای عالی استان‌ها وجود دارد. در جلسه‌ای که با آنها اخیراً داشتیم قرار شد تا در رابطه با حضور زنان مشارکت کنیم. بحث دیگری که مطرح است به احزاب بازمی‌گردد. آنها باید لیست‌هایی که ارائه می‌دهند متشکل از زنان باشد. در این رابطه فراکسیون مجلس نظری داد که احزاب ملزم شوند تعدادی خانم در لیست خود بگنجانند و مردم خودشان به آنها رأی دهند اما این طرح هم رأی نیاورد. البته در کشور عراق این طرح اجرا شد اما موفقیت‌آمیز نبود و چند سال بعد اصلاح شد و تبعیض مثبت را جایگزین کردند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده یادآور شد: ما در معاونت زنان و امور خانواده به عنوان یک جایگاه ستادی با تعهدی که درباره توانمندسازی زنان داده‌ایم در زمان انتخابات برنامه‌های آموزشی را برای زنان خواهیم داشت تا بتوانیم حضور موفق‌تری در مجلس داشته باشیم و در مجلس آتی از اندیشه و ظرفیت زنان بهره ببریم.

در بخش دیگری از این مراسم آذر منصوری خاطرنشان کرد: دولت را نزدیک به خودمان می‌دانیم و از آن حمایت می‌کنیم اما انتقادهایی هم داریم. به نظر می‌رسد با نقشی که معاونت سیاسی دارد تناسبی با ساختاری که هست ندارد. از طرفی از حقوق برابر زنان صحبت می‌کنند اما باید توجه ویژه‌تری به برابری فرصت‌ها برای زنان داشته باشند.

سهیلا جلودارزاده نیز با اشاره به سابقه حضور در مجلس، گفت: اگر بخواهیم آسیب‌شناسی از حضور زنان برای انتخابات مجلس داشته باشیم باید بدانیم که در انتخابات سالم امکانات کافی برای اطلاع‌رسانی نداریم. مردم باید چهره‌ها را بشناسند تا به آنها رأی دهند و رأیشان خوانده شود. اگر می‌خواهیم ما را حساب کنند باید در همه جا حضور داشته باشیم. امکان رقابت با مردان و پیروزی بر آنها وجود دارد.

همچنین مدیرعامل بنیاد امید ایرانیان، داداشیان اظهار کرد: خردورزی شعار زن امروز است تا بتواند سرنوشت ایران را رقم بزند. بحث مشارکت سیاسی زنان چیزی جز توسعه پایدار نیست. لازم است از ابعاد دیگری به این قضیه نگاه کنیم. به عنوان یکی از شاخصه‌های توسعه ایران حضور زنان را مطرح کنیم. حتی جناح اصولگرا و رئیس فراکسیون زنان اصولگرا نیز گفته‌اند باید درصد حضور زنان در انتخابات افزایش پیدا کند. این ضرورتی است که با آن روبرو هستیم.

همچنین خانم کریمی نماینده خانواده شهدا در بخشی از این نشست، گفت: یکی از پیشرفت‌هایی که در قرن بیستم داشتیم مشارکت سیاسی زنان بود. شاهد بودیم که رئیس جمهور و نخست وزیر زن در بخش‌هایی از دنیا انتخاب می‌شد. همه کشورهایی که امروز در یک رتبه بالایی قرار دارند موانع حضور زنان در انتخابات را پشت سر گذاشتند.

انتهای پیام

کد N886052

وبگردی