آفتاب
یک کارشناس مهدویت پاسخ داد

چرا عدالت اجتماعی در جامعه کم است

چرا عدالت اجتماعی در جامعه کم است

معاون بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) گفت: عدالت اجتماعی یک امر فطری است و دین اسلام هم بر این مسأله صحه گذاشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا فوادیان در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «دهه چهارم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری دهه پیشرفت و عدالت نام‌گذاری شده است» اظهار کرد: عدالت یک موضوع بسیار مهم است و در آیه‌ای از قرآن آمده «إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَی أَهْلِهَا وَإِذَا حَکَمْتُم بَیْنَ النَّاسِ أَن تَحْکُمُواْ بِالْعَدْلِ» یعنی یکی از دستورات خداوند اجرای عدالت است و یکی از شاخه‌های عدالت، عدالت اجتماعی است.

وی با بیان این‌که «روح حاکم بر تعالیم اسلامی بحث عدالت اجتماعی است و خداوندی که ما را آفریده دستوراتی نیز برای چگونه زیستن ما قرار داده است» با اشاره به موضوع خمس و زکات در دین اسلام گفت: زکات یعنی این‌که افراد توانمند و قوی از مال خود به فقرا بدهند و همچنین یکی دیگر از دستورات اسلام انفاق است پس عدالت اجتماعی یکی از دستورات اساسی دین اسلام است.

معاون بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) در ادامه افزود: بحث عدالت اجتماعی در تعالیم دینی وجود دارد و نباید بگوییم عدالت اجتماعی یک موضوع نوظهور است. عدالت اجتماعی یک امر فطری است و دین اسلام هم بر این مسأله صحه گذاشته است. بحث عدالت اجتماعی بسیار در سخنان ائمه (ع) مورد توجه قرار گرفته است.

فوادیان در ادامه با بیان این‌که «در عدالت اجتماعی باید یک سازوکار اجرایی داشت» عنوان کرد: اکنون چندین جلد کتاب در کتابفروشی‌ها مربوط به عدالت اجتماعی دیده می‌شود. حتی در خطبه‌های نمازجمعه نیز در رابطه با عدالت اجتماعی سخنانی بیان می‌شود. در منابر، مساجد و یا حتی امروزه در محیط‌های تبلیغی، سایت‌ها،‌ رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها و... به بحث عدالت اجتماعی پرداخته می‌شود. ولی با توجه به تمام این فعالیت‌ها، عدالت اجتماعی در جامعه کم است و شاهد گسترش عدالت اجتماعی نیستیم.

وی تأکید کرد: دلیل آن این است که افرادی که باید عدالت اجتماعی را شروع کنند به آن توجه نمی‌کنند. ما در سیره حضرت علی (ع) می‌بینیم که عدالت را ابتدا از خود و خانواده خود شروع می‌کنند. اگر دولتمردی و یا حاکمی در زمان حضرت علی (ع) از محرومین فاصله می‌گرفت و به سمت کاخ‌نشینی می‌رفت حضرت او را توبیخ می‌کردند و در سیره تمام ائمه (ع) می‌بینیم که آنها همواره با روح اشرافی‌گری به مبارزه می‌پرداختند.

وی گفت: مقام معظم رهبری هم در کتاب «آب، آیینه و آفتاب» که مربوط به سیره عملی ایشان است نکات زیادی را در رابطه با عدالت اجتماعی مطرح کرده‌اند و یا اگر به زندگی سایر مراجع بنگریم می‌بینیم که آنها هم به عدالت اجتماعی بسیار اهمیت می‌دهند.

معاون پژوهشی بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) ادامه داد: با تمام این اوصاف می‌بینیم که برخی از افراد در لایه‌های پایین‌تر و یا افراد زیردست طبقات بالا این مسأله را رعایت نمی‌کنند مثلاً اکنون بحثی به وجود آمده به نام بحث آقازاده‌ها که اینها از رانت‌های مختلف استفاده می‌کنند تا به اهداف خود برسند و اکنون هم در اخبار روزانه شاهد این خبرها هستیم که فلان آقازاده‌ها برای بورسیه در سایر کشورها چه کارهایی انجام داده‌اند.

فوادیان عنوان کرد: ما یک تعالیمی داریم که به عنوان فونداسیون فکری و اعتقادی می‌توانیم از آن بهره ببریم و یک نگاهی هم برای آینده داریم که به عنوان عدالت اجتماعی است که در حکومت امام زمان (عج) تجلی می‌یابد و عدالت امام زمان (عج) به گونه‌ای است که عدالت در تمام خانه‌ها می‌رود و روایت شده که ایشان با توده مردم بسیار سهل و آسان برخورد می‌کند و از آن طرف با کارگزاران خود بسیار سخت و شدید برخورد می‌کند. این نوع عدالت باید امروز نقشه راه ما قرار گیرد.

وی گفت: برخی افراد امروز بیت‌المال را متعلق به خود می‌دانند و از امکانات دولتی برای رفاه و اعتبار اعضای خانواده خود استفاده می‌کنند. این معوقات بانکی متعلق به چه کسانی است؟ مربوط به گروه‌های خاص می‌شود که چند بار هم در رسانه مطرح شده که اسامی آنها را اعلام می‌کنند ولی خبری از آنها نشده است.

معاون پژوهشی بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) تأکید کرد: برخی با تبانی که با بانک مرکزی انجام می‌دهند این‌چنین حباب‌هایی را در اجتماع ایجاد می‌کنند و همین‌ها سبب می‌شود که شاهد عدالت اجتماعی نباشیم. عدالت اجتماعی از بالا به پایین رخ می‌دهد ولی ما همیشه شیپور را از سمت گشاد آن باد کرده‌ایم. ما نباید بگوییم که همواره مردم باید چه‌کار کنند؛ بلکه ما باید بگوییم دولت باید چه کاری بکند. وقتی این موضوع از بالا درست شود عدالت اجتماعی را در بین مردم هم می‌بینیم.

انتهای پیام

کد N885852

وبگردی